Раздел
5: Обработка на снимки

Замисляли ли сте се каква е разликата между една картина и една снимка? Защо обикновено картините са по-ценени от снимките, защо за повечето от тях се смята, че са произведения на изкуството, докато по-рядко някоя снимка може да грабне вниманието ни.

Вероятно това е така, защото при нарисуването на една картина художникът има по-голяма свобода да направи нещата такива, каквито смята, че трябва да бъдат. Един художник може да подбира цветовете в картината си, така, че да се получи цветна хармония, докато при снимането нещата стоят другояче – апаратът предава точните цветове, но това не означава непременно цветна хармония. Напротив, в повечето случаи не е. Същото е и с композицията, художникът изгражда композицията в картината си по свое желание, докато фотографът трябва да се съобразява с обектите, които влизат в кадър, с разстоянията между тях и в много редки случаи (обикновено, когато става въпрос за работа в студио) може да нагласи нещата според волята си.

Снимка: Георги Величков

Понякога дребен детайл е в състояние да развали чудесна снимка. Казваш си примерно, ех, ако можеше този пътен знак да го няма в снимката ми и да не отвлича погледа, колко по-добре биха изпъкнали природните красоти или пък, ако можеше онзи човек да не е с такава яркочервена риза, че на този мек и пастелен фон, направо ме дразни… Допреди десетилетие само малцина фотографи, които имаха необходимите познания и техника, можеха да коригират бавно и трудно в лабораториите, такива неща от своите снимки. Днес има достатъчно компютърни програми за редактиране на цифрови изображения, с които лесно и бързо можете да изправите изкривения хоризонт или фасада на сграда, да коригирате отделни или всички цветове в снимката, да изтриете излишен детайл или да добавите детайл към снимката си. Повярвайте, в това няма нищо лошо и не слушайте тези, които ви казват, че така “изопачавате обективната действителност”. Ако не става дума за научна или документална фотография, които са частни и съвсем специфични случаи, “изопачаването на обективната действителност” не е по-различно от това, една жена да избере и да си сложи червило, подходящо на тоалета и.

Разбира се, както при червилото, така и при корекцията на снимките, най-важното е да се намери точната мярка, да не се прекалява, да не се превръща работата с програмите в самоцелни ефекти. Въпреки големите възможности, които дават съвременните програми, основното все пак остава заснемането. С последващата обработка можете да направите от една добре заснета снимка шедьовър, но не си мислете, че можете от една лошо заснета и безидейна снимка да направите нещо кой-знае какво.

Важно: избягвайте разните plug-ins, ефекти, “артистични” филтри и всякакви подобни неща в програмите за обработка на снимки. Колкото и интересни да ви се струват. Те не допринасят за това снимките ви да изглеждат уникални и естествени, а напротив, правят ги посредствени и банални. За вас може би е интересно да видите снимката си приличаща на картина в стил импресионизъм или поантализъм или пък състарена, като извадена от албума на баба ви, но не забравяйте, че това са все пак само няколко стандартни алгоритъма, които правят едно и също. И че тази програма не я използвате само вие, а тя съществува паралелно на стотици хиляди компютри, че милиони хора вече са използвали този ефект преди вас и че използването му вече не води до създаването на нещо оригинално, а по-скоро на нещо досадно и банално.


........ ........