|
|
Раздел
5:
Обработка
на снимки
Замисляли
ли сте се каква е разликата между една картина и една снимка? Защо
обикновено картините са по-ценени от снимките, защо за повечето
от тях се смята, че са произведения на изкуството, докато по-рядко
някоя снимка може да грабне вниманието ни.
Вероятно
това е така, защото при нарисуването на една картина художникът
има по-голяма свобода да направи нещата такива, каквито смята, че
трябва да бъдат. Един художник може да подбира цветовете в картината
си, така, че да се получи цветна хармония, докато при снимането
нещата стоят другояче – апаратът предава точните цветове, но това
не означава непременно цветна хармония. Напротив, в повечето случаи
не е. Същото е и с композицията, художникът
изгражда композицията в картината си по свое желание, докато фотографът
трябва да се съобразява с обектите, които влизат в кадър, с разстоянията
между тях и в много редки случаи (обикновено, когато става въпрос
за работа в студио) може да нагласи нещата според волята си.
Понякога
дребен детайл е в състояние да развали чудесна снимка. Казваш си
примерно, ех, ако можеше този пътен знак да го няма в снимката ми
и да не отвлича погледа, колко по-добре биха изпъкнали природните
красоти или пък, ако можеше онзи човек да не е с такава яркочервена
риза, че на този мек и пастелен фон, направо ме дразни… Допреди
десетилетие само малцина фотографи, които имаха необходимите познания
и техника, можеха да коригират бавно и трудно в лабораториите, такива
неща от своите снимки. Днес има достатъчно компютърни програми за
редактиране на цифрови изображения, с които лесно и бързо можете
да изправите изкривения хоризонт или фасада на сграда, да коригирате
отделни или всички цветове в снимката, да изтриете излишен детайл
или да добавите детайл към снимката си. Повярвайте, в това няма
нищо лошо и не слушайте тези, които ви казват, че така “изопачавате
обективната действителност”. Ако не става дума за научна или документална
фотография, които са частни и съвсем специфични случаи, “изопачаването
на обективната действителност” не е по-различно от това, една жена
да избере и да си сложи червило, подходящо на тоалета и.
Разбира
се, както при червилото, така и при корекцията на снимките, най-важното
е да се намери точната мярка, да не се прекалява, да не се превръща
работата с програмите в самоцелни ефекти. Въпреки големите възможности,
които дават съвременните програми, основното все пак остава заснемането.
С последващата обработка можете да направите от една добре заснета
снимка шедьовър, но не си мислете, че можете от една лошо заснета
и безидейна снимка да направите нещо кой-знае какво.
Важно:
избягвайте разните plug-ins, ефекти, “артистични” филтри и всякакви
подобни неща в програмите за обработка на снимки. Колкото и интересни
да ви се струват. Те не допринасят за това снимките ви да изглеждат
уникални и естествени, а напротив, правят ги посредствени и банални.
За вас може би е интересно да видите снимката си приличаща на картина
в стил импресионизъм или поантализъм или пък състарена, като извадена
от албума на баба ви, но не забравяйте, че това са все пак само
няколко стандартни алгоритъма, които правят едно и също. И че тази
програма не я използвате само вие, а тя съществува паралелно на
стотици хиляди компютри, че милиони хора вече са използвали този
ефект преди вас и че използването му вече не води до създаването
на нещо оригинално, а по-скоро на нещо досадно и банално.
|