|
|
Раздел
5. Повишаване на динамиката на изображението
Това
в което съвременните цифрови изображения все още отстъпват на класическите
изображения от лента е динамиката. Динамиката, това е най-общо казано
способността на светлочувствителния материал да предава едновременно
детайлите в най-светлите и най-тъмните участъци на снимката. Човешкото
око е така устроено, че когато сме например навън, на улицата, виждаме
еднакво добре детайлите, които са на сянка и тези, които са огрени
от слънцето. Фотодиодите на матрицата в цифровия апарат не са толкова
съвършени, колкото човешкото око. И ако разликата в осветеността
на светлите и тъмните участъци в един кадър е твърде голяма, се
получава така, че или на част от фотодиодите светлината им идва
в повече (и тогава тези участъци в снимката излизат преекспонирани,
което се изразява в това, че са прекалено светли и детайлите или
липсват или не се открояват добре) или пък на друга част от фотодиодите
светлината не достига (и тогава говорим за недоекспонирани участъци
в кадъра, което ще рече, че са прекалено тъмни и поради тази причина
детайлите липсват или не се открояват добре).
Най-често
това се забелязва при снимане на пейзажи
в хубав слънчев ден. Виждаме красиво синьо небе, а на снимката то
е излязло съвсем бяло.
Като
цяло този проблем съществува и при класическата фотография, където
се решава с помощта на поляризационни, цветни, ув или градиенти
филтри, според случая. Тези филтри могат да бъдат използвани и при
цифровите фотоапарати.
Въпреки,
че като цяло динамиката на матрицата
отстъпва пред класическия филм, при работата с цифрови апарати може
да бъде приложен и един подход, който дава невероятни резултати
по отношение на динамиката, резултати, непостижими с класическите
методи.
Ето
тайната: слагате фотоапарата на статив. Измервате общата осветеност
на кадъра и с бутона за корекция на експонацията коригирате 1- 1.5
f stop в посока +. Кадърът излиза преекспониран, но в него перфектно
се открояват детайлите в тъмните участъци. След това заснемате втори
кадър, като коригирате експонацията 1- 1.5 f stop в посока -. Кадърът
излиза недоекспониран, но пък
перфектно се виждат детайлите в светлите участъци.
В
редактиращата програма отваряме двата кадъра, копираме единия върху
другия и от горния просто изтриваме излишните участъци. Резултатът
е зашеметяваш, изображение, толкова близко до това, което сме свикнали
да виждаме с очите си, че на хартия ни изглежда нереално.
Ако
апаратът ни снима в RAW формат нещата
могат да станат още по-лесно и без заснемането на втори кадър. Обработваме
веднъж raw-файла като недоекспониран и веднъж като преекспониран
и така от едно изходно изображение получаваме два файла, единият
с подробности в светлите участъци, другият – с подробности в тъмните.
После ги сглобяваме по описания начин.
Снимката,
която виждате на тази страница е на стар мост в Родопите. Тя беше
на годишният плакат на сп. “Одисей” за 2004 г. Направена е по следния
начин: RAW файлът е обработен веднъж като недоекспониран, веднъж
като преекспониран. Двата файла са насложени един върху друг и накрая
излишните тъмни участъци от горния са изтрити.
|