Раздел
5. Цветен баланс
Един
добър начин, авторът да подчертае идеята на снимката е акцентирането
върху обекти от кадъра. На фона на общия кадър някои обекти биха
могли да бъдат откроени като по-добре осветени, по-контрастни или
по-цветни. При цифровата фотография това открояване се извършва
много по-лесно, отколкото при класическата. Въпрос на няколко кликвания
с мишката и снимката вече е значително по-добра.
Отделни
участъци от снимката биха могли да бъдат различно тонирани, в различна
цветова гама. Дори когато това тониране е незабележимо за окото,
общото впечатление, че обектът се откроява ясно остава.
Ето
един пример с две чайки на брега на морето.
Като
начало селектираме двете чайки. Селектирането трябва да става много
внимателно и е желателно, контурът да бъде с няколко пиксела разсейване,
за да не стоят обектите после като изрязани с ножицата от друг кадър
и залепени. Обръщаме селекцията, така че селектирано остава всичко
останало в кадъра с изключение на чайките. Изместваме тоналността
на морето и плажа в посока към синята гама. Последователно в сенките,
в средните тонове и в светлите участъци. След това изместваме фона
към намалена яркост и намален контраст. Ако е необходимо обръщаме
отново селекцията и изместваме тоналността на чайките в посока към
червено-жълтата гама. Можем и да засилим леко контраста им.
Ако
искаме да засилим ефекта на открояване, можем да вкараме допълнителен
шум във фона, да му зададем мекост /blur/
или нещо друго според фантазията ни. Спираме дотам, докъдето решим,
че нещата стават прекалено агресивни и натрапчиви.
Ето
и резултатът от нашата работа - едно ново изображение, в което чайките
са доста по-добре очертаващи се на фона на морето, отколкото при
първоначалната снимка, от която тръгнахме. Цялата операция ни отне
не повече от три минути.
|