Разд
ел 5. Замъгляване на фона


Друг Снимка: Георги Величковразпространен начин за открояване на обектите в кадъра е замъгляването на фона. Това изкуствено отделяне на обекта от фона е типично за фотографията и киното. То идва от там, че обективите с по-голямо фокусно разстояние имат малка дълбочина на рязкост, фокусът е в определени пространствени граници и всичко пред и зад тази граница е малко или повече размазано. Колкото е по-голямо фокусното разстояние на обектива, толкова е по-малка зоната в която той фокусира. Така например, ако с един 50 мм обектив при диафрагма 8 фокусираме върху обект който е на разстояние 2 метра от нас, на фокус ще бъдат всички обекти от 1 метър до безкрайност. Докато направим същото с един 135 мм на фокус ще са обектите между 1.7 и 2.3 метра.

При заснемането с цифрови апарати, особено от любителския клас е по-трудно да се направи такова отделяне на обекта от фона, защото обективите им са с много малко фокусно разстояние и на практика всичко при тях е на фокус. За сметка на това нещата могат да бъдат оправени лесно с някоя обработваща програма. За целта маркираме обекта, а на останалата част от снимката задаваме филтъра "blur". 

Ето един пример: В първоначалната снимка с двете момчета на пейката няма нищо особено - една обикновена снимка, в която неприятно впечатление правят боклуците разхвърляни по плажа.

Селектираме момчетата заедно с пейката и сянката и ги изрязваме от кадъра с операцията"cut". За да не ги загубим от оперативната памет на компютъра, може да си запазим изрязаното в отделен файл. След това на кадъра задаваме филтъра "motion blur", това е филтър, който размазва пикселите в изображението под ъгъл, какъвто му зададем. В случая, ни се струва, че е удачен ъгъл от 0 градуса, сиреч изместването става в хоризонтална посока. Това подчертава естествените водещи линии на хоризонта и плажната ивица в снимката.

След като фонът е размазан, не ни остава друго, освен да изправим леко линиите на хоризонта и плажната линия, за да станат те напълно успоредни и хоризонтални и да залепим обратно изрязаните обекти - момчетата с пейката. Ако през това време не сме натискали по друг повод бутоните copy или cut, изрязаното трябва да се пази в оперативната памет на компютъра. Връщаме го върху обработения кадър с командата paste. От менюто Hue&saturation засилваме малко цветността на кадъра и новата снимка, която виждаме в началото на страницата е готова.

Разбира се, освен Monition Blur, можем да използваме и останалите разновидности на Blur-филтрите. Например Zoom Bloor прави размазването от центъра към краищата, все едно че сме завъртяли гривната на вариото по време на експонацията. Или все едно, че по време на експонацията сме "бягали" от обекта. Radial Blur пък създава илюзията за завъртане, все едно, че по време на експонацията сме завъртели апарата. Интересен филтър е и Smart Blur, който запазва остротата на контурите в кадъра, а замъглява най-вече близките по цветност участъци. Той е особено подходящ за обработка на портрети, понеже тушира всякакви дребни детайли от лицето, като бръчици, капиляри, петна, косъмчета и т.н., а в същото време запазва острите контури на изображението.

С Blur филтрите може да се постигне и ефект близък до този при използването на Soft филтри в конвенционалната фотография. Това е ефект, при който хем ясно виждаме контурите на изображението, хем то е меко, сякаш плува в мъгла. Този ефект можем да постигнем, като зададем някой от Blur филтрите върху кадъра, а после с командата Fade, намалим ефекта от действието му до такъв процент, какъвто ни се вижда подходящ за целта.

Най-долу на тази страница даваме един пример за такава обработка.

 

 

 

 

 



Снимка: Георги Величков

 

 

........ ........