|
|
Раздел 5. Панорами
Често, когато сме застанали пред някое впечатляващо
творение на природата или на човешкия гений ни се иска да го заснемем
и да предадем на другите чрез снимката усещането за това съвършенство,
което сме изпитали.
И често нещата не се получават на снимка. Квадратчето на визьора
ни ограничава, не можем да съберем в кадъра това, което виждаме
с очите си. Разбира се, можем да използваме по-широкоъгълна оптика,
но и тя не е универсално решение, колкото е по-широкоъгълна, толкова
повече перспективните изкривявания са по-големи и ако искаме да
заснемем това, което виждаме едновременно с двете си очи (а то е
ъгъл от близо 180 градуса) трябва да сложим обектив тип “Fish Eye”,
при което обектите излизат толкова деформирани на снимката, все
едно, че са снимани отраженията им в лъжица.
В
това отношение цифровата фотография отново е с едни гърди напред
пред традиционната. С цифровият фотоапарат можем да направим поредица
от кадри, които след това бързо и лесно да слепим в обща панорама.
Тази
снимка на Рилския манастир е направена от 4 вертикални кадъра, залепени
един до друг. Тя не би могла да бъде направена по друг начин, защото
фотографът просто няма накъде по-назад да се дръпне. Той е застанал
на балкона на западната стена, а целта му е да обхване целия манастир,
от северната стена, двора с църквата, до южната. Както се вижда
от снимката, изображението е максимално реалистично, перспективните
изкривявания са в рамките на допустимото и не дразнят, а зрителят
добива максимална представа за мащабите и формата на мястото.
Отделните
кадри са слепени с програмата Panorama maker, която е част от пакета
програми предлагани с апаратите Panasonic. С нея се работи бързо
и лесно, само нареждате кадрите в последователността, в която искате
да бъдат залепени, а програмата сама открива еднаквите елементи
и сглобява кадъра. Разбира се, можете да направите всичко това и
ръчно в същата или някоя друга програма.
Полученият
кадър е малко деформиран - сплескан по хоризонтала, което от една
страна го вмества в някакви стандартни представи за снимка, а от
друга според нас засилва до известна степен динамиката. Задният
план - скалите и небето също са допълнително обработени.
Когато
снимаме кадрите за панорама, най-добре е да правим това от статив.
Визуално си маркираме някакъв знак от първия кадър и с него трябва
да започнем втория. Трябва да има леко застъпване в края на единия
кадър и в началото на следващия. Това помага на софтуера да намира
еднаквите участъци и да ги наглася един върху друг. Ако има леко
разминаване и между края на единия кадър и началото на другия има
липсващ дори съвсем малък участък, софтуерът няма да открие еднакви
детайли и панорамата може да не се получи. Освен тов, стативът с
въртяща глава ни помага да не нарушаваме ъгъла под който заснемаме
обекта, а това също е важно. Ако снимаме от ръка винаги съществува
риск следващият кадър да е по-наклонен в ляво или в дясно, да е
по-изместен нагоре или надолу. Разбира се, ако застъпването между
кадрите е достатъчно, след това можем да ги подравним в някоя фотообработваща
програма и да изрежем излишното, но по този начин ще загубим освен
части от панорамата и много излишно време и усилия. Много повече
отколкото би ни отнело да разпънем статива...
Тази
панорама на пещерата Проходна е сглобена от 6 вертикални кадъра,
насложени един до друг. Тя обхваща ъгъл повече от 180 градуса и
всъщност деформира действителността. Всеки който е ходил в тази
пещера знае, че ако застанеш в центъра, откъдето са заснети кадрите,
единият вход ще ти бъде отляво, а другият - отдясно. На снимката
те изглеждат като че ли са под ъгъл. Въпреки това, смятам, че това
е снимката, която най-добре предава духа на пещерата, снимката на
която човек може да получи цялостна представа за формата и мащабите
от един единствен кадър. Такъв кадър не би могъл да бъде заснет
с никакъв обектив, дори и с Fish Eye.
|