Автор: nyamago
Дата: 24-06-20 17:52
Synthy написа:
> JIP са инвеститори, а не ликвидатори.
И двете са верни. Прав си ако разбираш 'ликвидатор' в правно-техническия смисъл на официално назначено лице, което осъществява финансовото приключване задълженията на несъстоятелна фирма. В този смисъл JIP не са назначавани за такива и по принцип не се занимават с това.
В по-преносен смисъл, обаче, като някой, който инвестира(наистина са инвеститор) в загазили фирми за да ги 'доубият' за печалба - съществува вероятност да се окажат и 'ликвидатор'.
Не е задължително. Инвестирането от такива фондове е винаги за печалба, но тя може да се извлече по различни начини. Някои от тях са:
- Бързо поправяне на пропуските и грешките на фирмата, рязко снижаване на разходите и по възможност - подобряване на приходите. До излизане на самостоятелно печеливши операции, с което става привлекателни за някой друг (по-голям) бизнес, на който фондът ги продава 3-5 години по-късно със значителна печалба.
- 'Неорганично' нарастване на бизнеса - като обеми, вместо приходно/разхонда норма на печалба. Купуват и други закъсали фири в същия отрасъл с подобни или допълващи се продукти и възможности. След което сливат 2-3 такива фирми в една голяма, достатъчно атрактивна да бъде закупена (примерно заради пазарите си и клиентската база, или патентните активи). Същият изход: продажба на някой по-голям с печалба за фонда.
- Третият модел, разговорно наричан 'ликвидиране' (има и по-силни думи като 'обезкостяване', 'кръвоизточване' и пр.) от самото начало няма планове бизнесът да продължи. Активите му - материални и идеални (интелектуална собственост) - се инвентаризират внимателно, разделят се и се обособяват като отделни бизнеси (често - целево регистрирани нови фирми) и се напудрят за продажба поотелно на купувачи, които не искат останалите части, а се интересуват (примерно) само от някоя фабрика или офис сграда, или земята под нея, или складова наличност на ценни компоненти и изделия, или набор от патенти и търговски марки. Сумата от тези продажби, естествено е по-голяма от цената на придобиване на загазилата фирма.
В сегашните условия на рязко свит пазар без изгледи да се излекува, моделите с успешно продължаване на бизнеса имат толкова малки шансове, че надали са причината за придобиването. Най-вероятен е моделът с 'ликвидация'.
Има някакъв малък шанс (но лично не ми се вярва) да опитат отново неуспешния си опит с компютрите Vaio на Sony. Тогава копираха модела с пордажбата на лаптоп бизнеса на IBM на Lenovo (който успя заради експлозията на китайския пазар на времето), но със Sony Vaio не се получи и си остана... ликвидация. Сега теоретически могат да продадат Olympus на някой амбициозен китайски гигант, който да експлоатира марката и интелектуалната собственост, зверски да снижи разходите (както китайците знаят), да се възползва от голям домашен пазар и да атакува световните пазари с популярна марка и оздравен продукт...
А дано, ама надали... И китайците не вярват в Дядо Мраз и едва ли ще търсят да обърнат безвъзвратно изчезващи пазари.
Кой ще е следващият?
|
|