|
|
Раздел
4.
Нощни
снимки
Винаги
свързваме представата си за фотографиране с наличието на светлина.
Самото понятие "фотография" в буквален превод означава
"рисуване със светлина". Възможно ли е тогава да се прави
фотография в тази част от денонощието, в която светлината е толкова
малко?
Оказва се, че не само е възможно, но дори понякога нощта е времето,
в което могат да се създадат едни от най-интересните и колоритни
фотографии. Нощта в големия град е изпълнена с феерия от макар и
слаби светлини, струящи от фаровете на стотиците коли, цветните
реклами, уличните лампи, малките жълти квадратчета на прозорците...
Трябва да знаем само, как да ги подредим и опишем в цветна палитра,
с помощта на нашия приятел - цифровия фотоапарат.
Запомнете
нещо много важно - нощта е времето на дългите експонации, бавните
скорости, светлосилната и стабилизирана оптика и статива. Светлината
е малко и бързо се променя, рисувайки върху матрицата на нашия фотоапарат.
Ще ни бъдат нужни дълги експозиционни времена и много търпение,
за да я уловим. Нощта е времето, когато можем да направим много
и интересни експерименти. На снимката в дясно виждате капки дъжд
по стъклото на кола, в които се пречупват уличните светлини. Снимани
са в режим "макро" от много близко разстояние, от ръка,
с фотоапарат със стабилизирана оптика.
Ако
използвате статив и експонационни времена от няколко секунди, можете
да постигнете интересни резултати и да запечатате светлинните трасета
от фарове и други светлини, следи от движението на превозните средства.
На снимката в ляво виждате светлината от фара на минаващ влак. Самият
влак не се вижда, понеже е много тъмен, но фарът му е достатъчно
ярък, за да остави интересна следа във въздуха над релсите. Снимано
е със статив при експонация 3 сек.
Както
споменахме в предните раздели, за да направите подобни снимки вашият
фотоапарат трябва да има ръчни настройки
на скоростта и блендата или поне да има възможност за настройка
на дълги експозиционни времена. Всички модели на
Panasonic и Samsung предлагат опция за нощни снимки и скорости
на затвора до 15 сек., което е достатъчно за постигане на подобни
резултати.
На
снимката в дясно виждате нощна снимка направена с фотоапарат
Panasonic DMC FZ 20 от
ръка. Благодарение на светлосилната оптика и стабилизатора на изображението,
матрицата на фотоапарата е запечатала неповторимата нощна атмосфера
на стария Пловдив.
Не
забравяйте, че по принцип, подобен род снимки задължително изискват
наличието на статив. Щом скоростта на затвора стане по-ниска от
1/30 сек., фотоапаратът трябва да бъде абсолютно неподвижен, за
да не се размаже изображението. Моделите, които са снабдени с оптичен
стабилизатор ви дават възможност да разширите използваемите скорости
на затвора при снимане от ръка до около 1/2 сек., но наложи ли се
да се снима при по-дълги скорости, стативът е неизбежен. На пазара
могат да се намерят малки и удобни стативи джобен формат, които
вършат чудесна работа за леките дигитални фотоапарати.
Светът
на нощните снимки не свършва със снимането на ефектни светлини от
коли и улично осветление.
Можете да направите интересни снимки на силуети, открояващи се на
фона на ярки табели, билбордове
и т.н. Следващите два примера илюстрират точно тази възможност.
Силуетът на жената с цигарата се проектира благодарение на осветената
стена зад нея, а този на мъжът, разглеждащ осветената карта на София,
благодарение на вътрешното осветление, вградено в билборда.
И при двата случая е изпозлван фотоапарат Panasonic FZ 2 с 12 кратно
оптично варио Leica, максимална светлосила 1:2.8 и вграден
оптичен стабилизатор (MEAGA OIS). Без стабилизатора не би било възможно
получаването на толкова резки контури при ниската скорост на затвора
(1/5 сек.), която е използвана. Разбира се подобни резултати бихме
могли да получим и със статив, но стабилизаторът ни дава възможност
за голяма оперативност и бързина, без която бихме пропуснали десетки
интересни моменти .
Последният
пример, който ще разгледаме в тази глава,
е фотографирането на интересни събития, като концерти, вариетета,
шоу програми др. подобни събития, когато наличното осветление е
силно приглушено и за изграждането на атмосферата основна роля играят
многоцветни прожектори. В такива условия бихме могли да използваме
и светкавицата на фотоапарата, но резултатите
с нея няма да са удовлетворителни, тъй като тя ще развали магията
на сценичното осветление или пък ще е твърде слаба, за да освети
сцената от по-далечното ни място в публиката.
В този случай отново е безценен фотоапаратът с голям светлосилен
вариообектив и с вграден стабилизатор, каквито са всички модели
от серията FZ на Panasonic и моделите
с означение IS на Canon.
|