|
|
Раздел
3. Работа
със светкавицата и режими на
светкавицата
Всеки
любителски дигитален фотоапарат е снабден с
малка вградена светкавица, която има достатъчно мощност, за да освети
заснемания обект на разстояние от 2 до 4 метра. Апаратите от по-висок
клас притежават и специално гнездо, чрез което може да се монтира
по-мощна и дори професионална светкавица, с голям обхват, понякога
достигащ и до 20 и повече метра. Обичайното предназначение на светкавицата
е да освети желания обект, когато наличната светлина е недостатъчна.
Така работи и автоматиката на фотоапарата, когато снимаме в напълно
автоматичен
режим. Тогава светкавицата се включва автоматично ако светлината
е недостатъчна.
От
менюто на фотоапарата или от специален функционален бутон с означение
за светкавица, можем да изберем и някои допълнителни режими на светкавицата.
Един често използван режим е "корекция на червени очи".
Обикновено се изобразява със символ на око и функцията му е да редуцира
появата на червен отблясък в очите на човека, когото снимаме. При
този режим светкавицата произвежда един или няколко по-слаби блика
преди основния, които имат за цел да свият зеницата на окото и така
да ни предпазят от неприятният ефект. Имайте предвид обаче, че когато
използвате този режим, човекът когото снимате трябва да гледа фронтално
в апарата.
Също
така при този режим на снимане има известно забавяне, поради необходимостта
от предварително святкане на светкавицата. Друг често използван
режим на работа, това е т.нар. "синхрон при бавна скорост".
При някои фотоапарати е означен със символ "S" (slow),
при други като символ за нощни снимки - с луна и звезда. Използва
се, когато желаете светкавицата да се включи, а скоростта на затвора
на фотоапарата да остане съобразена с външната осветеност. При този
режим можете да правите интересни нощни снимки в града, при които
обектите на преден план са осветени от светкавицата, а в задният
план се виждат естествените светлини на градския пейзаж. В някои
апарати има специална опция
(синхрон по предно или задно перде), при която светкавицата се включва
в момента на отварянето на затвора или в момента на затварянето
му. Това дава възможност за допълнителни интересни ефекти при нощни
снимки и дълги скорости на затвора.
При този режим можете да настроите фотоапарата на по-дълга скорост
и да натиснете спусъка, докато описвате с него въртеливи движения.
Така светлините ще описват интересни дъги и ивици, а обекта ще бъде
осветен от светкавицата и ще остане неподвижен. Снимката на
пианиста е правена точно по този начин. Скоростта на затвора е нагласена
на 1 сек. С момента на натискането на спусъкът на фотоапарата, фотографът
започва да описва кръгообразно движение. Точно преди затворът да
прекрати експонацията, се включва светкавицата и фиксира централната
фигура. Важно е при такъв тип снимки да няма много близки предмети
зад централната фигура, защото те също ще бъдат осветени от светкавицата
и е възможно да развалят композицията.
Не
на последно място е важно вашият фотоапарат да поддържа и възможност
за принудително включване на светкавицата, независимо от светлинните
условия.Това често се налага, когато снимаме навън при силно слънце
и искаме да осветим твърде резките сенки, които понякога падат
на неподходящи места по лицето на обекта и развалят общото впечатление
от снимката. При някои модели фотоапарати може да се регулира силата
на светкавицата и да се увеличи ако това се налага или да се намали,
така че да се използва много деликатно, без да нарушава магията
на естественото осветление и дори в някои случаи без да може да
се разбере, че е използвана. При снимката на децата светкавицата
е била нагласена на недоекспониране с две бленди, така,че да не
повлияе на общата атмосфера, създадена от светлината на свещите.
В
заключение можем да кажем, че светкавицата е един чудесен помощник
в много ситуации, но наистина интересни резултати могат да се получат
ако опознаем внимателно всички нeйни режими на работа и ги използваме
разумно и на място.
|