Автор: djogata
Дата: 15-05-10 12:02
Хммм,
Не мисля, че проблемът е в плащането или неплащането на образованието.
Проблемът според мен е мноооого по-комплексен. Казвам го като човек, който е учил висше и в България, и в чужбина.
Само да изброя няколко неща, които в комбинация допринасят за сегашното състояние на образованието:
- Достъпност. Еми че то в момента има сигурно повече места в университетите, отколкото наброява целият набор зрелостници в България... По принцип местата би трябвало да са 1/3 от набора, може би половината, не повече. Все пак затова тази образователна степен се нарича "висше" образование - би трябвало там да се учат хора на над средното интелектуално ниво.
- Перспективност. За жалост притежаването на висше образование засега не е свързано с определено последващо предимство в живота. Тоест, няма мотивация за придобиване на КАЧЕСТВЕНО висше образование, тъй като е все тая - в много области няма подходяща реализация, или реализацията не е обвързана с образователната степен.
- Обществена нагласа. Хората по-горе обясниха - обществената нагласа към образованието е "учи да не работиш". Ама много хора май почват да тренират за неработенето още по време на ученето :) :)
- Методи на обучение. Поне в инженерната среда, където аз се подвизавам, методите на обучение са безнадеждно затънали в десета глуха. Преподават се някакви абстрактни неща, но по никакъв начин не се обяснява нито причината за да има нужда да се преподават, нито се показват приложения, няма примери, няма практическа насоченост - всичко тъне в един абстрактен математически свят на формули и зубрене. Неефективни методи за изпитване и оценяване - неотразяващи в добра степен знанията на учащите се.
- Преподаватели. Немотивирани, в много отношения некомпетентни или с твърде остарели и безполезни знания и методи. Липса на преподавателски умения - слаба динамичност и нулева интеракция с аудиторията. Корумпирани?
- Академично ръководство. Тежка, жестока йерархична система, бюрокрация.
- Ангажираност на индустрията. За да е полезно образованието на индустрията (закъдето студентите би трябвало да се подготвят) то методите и предметите на обучение трябва да се обсъждат в тясна кооперация между академиците и индустриалците.
Естествено, не казвам, че всички тези неща са валидни в пълна степен за всеки университет, студент или преподавател - но това е да кажем общата картинка.
Така че, дали се заплаща образованието или не, едва ли е единствената причина за лошото образование в България.
Ще ви дам два примера, където в различни страни има чудесно висше образование, но се постига по два напълно различни начина.
В Скандинавия не само че образованието не струва и стотинка, ами и даже ти плащат стипендия, достатъчна да ти поеме изцяло издръжката. В Дания примерно стипендията е 800-1200 лева месечно в зависимост от успеха - напълно достатъчно за наем и храна. За повече - вземаш заем или бачкаш (по принцип в Западна Европа минеш ли 18 няма как да очакваш и стотинка от родителите си, освен по наследство).
И въпреки, че е безплатно, образованието в Скандинавия е на отлично ниво.
В Щатите и Англия образованието се плаща наистина солено. Да, но пък се дават милион възможности, за да заработиш тези пари - гъвкави учебни програми, предлага се работа в самият кампус, има стипендии, има възможност при добър успех (тоест, ако си скъсаш гъза от учене) семестриалната такса да ти бъде опростена в голяма степен, можеш да вземеш нисколихвен студентски заем.
В крайна сметка и на двете места се инвестират страшно много пари в образованието ти - в Америка ти сам инвестираш парите, или пък банката го прави чрез заем, който после връщаш, а пък в Скандинавия държавата инвестира в твоето образование, но после си връща даденото чрез данъците. Така че накрая и в двата случая ти плащаш сметката, но не си на загуба, защото с образованието си получаваш дългосрочна перспектива за добри доходи и сносен жизнен стандарт.
Публикацията е редактирана (15-05-10 12:04)
|
|