Автор: pepi
Дата: 18-03-10 20:45
Преди да подписвате, вижте и другата гледна точка-
Значителна част от противниците на Закона за пещерите сред пещерняшката общност са хора незапознати със съществуващата законова материя, приложението й както и практиките извън страната. Затова искаме да обърнем внимание на този хора като ги запознаем с детайлите като по този начин им помогнем сами да си изградят мнение!
По този повод помолихме ст.н.с.II ст. инж.Алексей Бендерев , к.г.м.н – изявен наш спелеолог и ръководител на секция “Хидрогеология” при Геологическият институт на БАН да изрази становища по въпроса и да ни осветли относно приложението на Закона за концесиите в конкретния случай:
Съображения на Алексей Бендерев:
1. По отношение на пещерите и кариерите - в момента в България има около 200 кариери, които са разположени в карстови райони и неизвестно колко много в процес на получаване на разрешение за добив. Проблем е, че много от депутатите са свързани с този бизнес и сигурно ще са против закона, защото ще им пречи на печалбите.
2. Това, че има 6000 пещери не означава, че всички ще бъдат дадени на концесия. Важното е, че в закона има редица ограничения, които не позволяват концесионерите да си правят каквото искат. Този който иска да ползва пещери за печалба трябва да има печалба, но тя не е гарантирана. Ето един пример: За изключителна държавна собственост се водят редица минерални извори с общ дебит около 2000 литра в секунда , които могат да се използват за бутилиране, балнеология, басейни – все много по печеливши от пещерите неща, но от тях се използват по-малко от 30% . По отношение на концесиите до много хора не достига, че от тях трябва да се печели.
3. Както всеки закон и Закона за пещерите трябва да отговаря на Конституцията и да е синхронизиран с другите закони. От тази гледна точка те не могат да стоят само за пещерняците. Относно начина на ползване:
• Най-строгия и сложен режим за ползване е концесионният и затова за него има Закон за концесии. Много фирми са се отказали насред път заради бюрократичните промени. Натискането е основно за нещата които носят бърза и гарантирана голяма печалба – кариери, плажове, минерални води. Контролира се на високо ниво.
• Разрешителният режим е много по-свободен и се контролира на много по ниско ниво и позволява по-голяма възможност за самоуправство и корупция
• Най-свободен режим за ползване е сегашният – нерагламентирания, когато всеки прави каквото иска и тези които са за него защитават интересите на кметове, дребни бизнесмени и на собственици на кариери, за които това е изгодно
• Мечтата на някои хора да не може изобщо да се използват пещерите е хубава, но утопична, защото противоречи на основните закони на страната. Дори всички пещери да станат защитени, това пак няма да помогне – за пример – ски пистите в Пирин
• При моята пряка работа непрекъснато ми се налага да работя с някои закони и поднормативни документи, като например Закона за водите, Закона за опазване на околната среда, Закон за концесиите, Закон за подземните богатства и др. Във всеки един от тях има редица кусури и това е съвсем нормално, защото всички закони действат заедно и не могат да са идеални. Най-много нерви хабя със Закона за водите, но не знам дали някои си представя какво би станало ако този закон го няма. Само няколко примери:
- който е по-як ще вземе изворите и ще продава на безбожни цени водата за пиене;
- поради безконтролно помпане ще се намалеят ресурсите от подземни води и ще изчезнат напълно вследствие на пре експлоатация известните ни находища от минерални води. И в момента много бизнесмени се възмущават, че не им дават да правят сондажи в района на Банкя, Хисар и т.н., а всеки нов сондаж ще намали дебита на естествените извори и може да доведе до промяна на температурата и химичния състав на водите;
- не би била гарантирана чистотата на питейните води;
- всеки ще си прави с речната вода каквото иска
Като сложа на кантар нещата, май предпочитам да продължа а да псувам Закона на водите но все пак него да го има.
Мога да дам аналогични примери и с другите закони.
• Направил съм някои извадки от Закона за концесии, който не е познат на хората. Ще обърна внимание, че за оформяне на концесионен договор е необходимо да се направят 4 анализа, които се изготвят от различни хора и колективи и се възлагат от съответното министерство, а не от заинтересуваните лица. При изготвен погрешен анализ може да се има и неприятности за съставящите ги, защото вече има примери на заведени дела за погрешни параметри и условия на концесия. Основните анализи са:
• - технически – в който са дадени техническите параметри на концесията и дали тази концесия е възможна от тази гледна точка. Дават се технически параметри на концесията;
• финансово-икономически – в него се оценява дали дейността изобщо ще има печалба за концесионера и разбира се за държавата. Определя се стойността на концесионната такса. От тази гледна точка с ограниченията на Закона за пещерите, много от пещерите не е възможно да бъдат на печалба и тяхното концесиониране ще бъде спряно;
• правен анализ – в него се прави анализ, дали даването на концесията ще противоречи на законите в страната. Вкарването на Закона за пещерите естествено съществено ще ограничи даването на концесии и за други неща в карстови райони.
• екологичен анализ – мисля, че за всеки е ясно какво включва.
На базата на тези анализи се изготвя концесионния договор, препоръките и ограниченията, както и начина на контрол на изпълнението му.
Извадки от
ЗАКОН ЗА КОНЦЕСИИТЕ
С жълто (Ж) съм подигнал неща, които според мен се отнасят за проблема
Със синьо (С)– мой коментар
В сила от 01.07.2006 г.Обн. ДВ. бр.36 от 2 Май 2006г., изм. ДВ. бр.53 от 30 Юни 2006г., изм. ДВ. бр.65 от 11 Август 2006г., изм. ДВ. бр.105 от 22 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.41 от 22 Май 2007г., изм. ДВ. бр.59 от 20 Юли 2007г., изм. ДВ. бр.109 от 20 Декември 2007г., изм. ДВ. бр.50 от 30 Май 2008г., изм. ДВ. бр.67 от 29 Юли 2008г., изм. ДВ. бр.102 от 28 Ноември 2008г., изм. ДВ. бр.47 от 23 Юни 2009г., изм. ДВ. бр.99 от 15 Декември 2009г., изм. ДВ. бр.103 от 29 Декември 2009г.
С. Многобройните допълнения и промени са свързани с приемането на всеки нов закон, имащ отношение към разгледания – това показва, че не може да съществува закон сам за себе си.
Чл. 9. (1) Предоставянето на концесията включва:
1. извършване на подготвителни действия;
2. провеждане на процедура за предоставяне на концесия;
3. сключване на концесионен договор.
(2) Процедурата за предоставяне на концесия включва:
1. приемане на решение за откриване на процедура за предоставяне на концесия;
2. (изм. - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) провеждане на открита процедура за предоставяне на концесия;
3. определяне на концесионер.
Чл. 10. (Изм. - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) (1) Концесията се предоставя за срок до 35 години.
(2) Конкретният срок се определя, като се вземат предвид финансово-икономическите показатели на концесията и техническите и/или технологичните особености на обекта на концесията и/или на управлението на услугата от обществен интерес.
(3) Срокът на концесията започва да тече от датата на влизане в сила на концесионния договор.
(4) Срокът, определен с концесионния договор, може да се удължава в рамките на срока по ал. 1 и при условия, определени с решението за откриване на процедурата за предоставяне на концесия.
Чл. 12. (1) (Ж) При предоставянето и изпълнението на концесията се спазват и изискванията на законите, регламентиращи дейностите, свързани със съответния обект на концесията. (в случая Закона за пещерите)(С)
(2) Не се предоставя концесия при опасност за националната сигурност и отбраната на страната, за околната среда, за човешкото здраве, за защитените територии, зони и обекти и за обществения ред, както и в други случаи, определени със закон.
Чл. 13. (1) (Предишен текст на чл. 13 - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) На концесия по реда на този закон се предоставят обектите от обществен интерес:
1. обекти, обявени за изключителна държавна собственост; (Ж)
Чл. 15. (1) (Изм. - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) В случаите по чл. 13, ал. 1 концедентът запазва (Ж)правото на собственост върху обекта на концесията, включително и върху принадлежностите.
Чл. 17. (1) (Предишен текст на чл. 17 - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) За концесиите, предоставяни по реда на този закон, концедент е:
1. Министерският съвет - за обектите - държавна собственост; (Ж)
2. общинският съвет - за обектите - общинска собственост;
3. публичноправна организация, представлявана от орган съгласно устройствения й акт - за обектите нейна собственост;
4. (нова - ДВ, бр. 47 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.) асоциация по водоснабдяване и канализация - за обекти, разположени в границите на обособената територия по смисъла на Закона за водите.
(2) (Нова - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) Концедент за обектите - собственост на публичноправна организация, на която държавата и/или общината е собственик на сто на сто от капитала, е съответният министър и/или общински съвет.
Чл. 19. (1) (Изм. - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) Подготвителните действия и внасянето на предложение за предоставяне на концесия за обект - държавна собственост, наричана по-нататък "държавна концесия", се осъществява от министър, определен със закон. В случаите, когато липсва оправомощаване от закон, подготвителните действия се извършват от: (Ж)
1. министъра или ръководителя на ведомството - първостепенен разпоредител с бюджетни кредити, който ръководи министерството, съответно ведомството, на което съответният обект е предоставен за управление;
2. министъра, чийто второстепенен разпоредител с бюджетни кредити е ведомството, на което съответният обект е предоставен за управление;
3. министъра, който упражнява правата на собственост на държавата в търговец - публично предприятие, на което обектът е предоставен за управление;
4. министъра на регионалното развитие и благоустройството - в останалите случаи.
Чл. 20. (Изм. - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) (1) Инициативата за предоставяне на концесия може да бъде заявена от всяко заинтересовано лице или с решение на съответния орган по чл. 19, ал. 1 - 3.
(2) Инициативата на заинтересованото лице по ал. 1 се придружава с мотиви за целесъобразността на концесията от гледна точка на концедента, а при концесия за строителство - и с прединвестиционно проучване.
(3) Съответният орган по чл. 19, ал. 1 - 3 не по-късно от три месеца от писменото заявяване на заинтересовано лице по ал. 1 го уведомява за резултатите от проучването на инициативата и за решението си да откаже или да започне подготвителни действия за предоставяне на концесия.
(4) Инициативата на заинтересованото лице не поражда за него права или привилегии. (Ж)
(5) Подготвителните действия се откриват със заповед на съответния орган по чл. 19, ал. 1 - 3 и се извършват по ред, определен с правилника за прилагане на закона.
Чл. 21. (1) (Изм. - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) Подготвителните действия включват осигуряване от органа по чл. 19, ал. 1 - 3 изработването на обосновка на концесията. (Ж)
(2) (Доп. - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) С обосновката по ал. 1 се мотивира предложението за предоставяне на концесия и се определят характеристиките на обекта на концесията и основното й съдържание. Обосновката се основава на приложени към нея технически, финансово-икономически и правен анализ, (Ж) а в случаите, когато обект на концесията е инвестиционно предложение за строителство, дейност или технология съгласно приложения № 1 и 2 на Закона за опазване на околната среда - и екологичен анализ. (Ж)
(3) (Доп. - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) Към обосновката се прилагат документите, определени с правилника за прилагане на закона, включително документи за резултата от съответната процедура по глава шеста от Закона за опазване на околната среда, когато такава е проведена. Предвижда се в Закона за пещерите
(4) (Изм. - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) Изискванията за съдържанието на обосновката на концесията и редът за нейното изработване и приемане се определят с правилника за прилагане на закона.
Чл. 65. (1) С концесионния договор концедентът предоставя на концесионера правото на експлоатация на обекта на концесията, а концесионерът се задължава на свой риск да го изгради и/или управлява и поддържа.
(2) Концесионният договор съдържа:
1. определяне на предмета на концесията;
2. данни за търговската и други регистрации на концесионера;
3. данни за органа, който представлява концедента;
4. описание на обекта, а в случаите по чл. 11, ал. 1 и описание на прилежащата инфраструктура и принадлежности;
5. датата на влизане в сила на договора, предварителните условия, ако има такива, и срока на концесията;
6. условията, реда и сроковете за предаване на обекта на концесията в началото и в края на концесията;
7. условията за осъществяване на концесията и тежестите, ако има такива;
8. правата и задълженията на страните, включително условията и сроковете за тяхното изпълнение;
9. размера, сроковете и реда за извършване на концесионното плащане, когато такова се предвижда;
10. вида, размера и сроковете за изпълнение на задълженията за инвестиции;
11. формата, размера и условията за извършване на компенсация по чл. 6, когато такава се предвижда;
12. вида, размера, сроковете и начините за предоставяне на гаранциите и на обезпеченията за изпълнение на задълженията по договора;
13. (Ж)изискванията, свързани с националната сигурност и отбраната на страната, с опазването на околната среда, на човешкото здраве, на защитените територии, зони и обекти и на обществения ред;
14. условията и реда за финансиране отстраняването на нанесените екологични щети;
15. отговорностите за неизпълнение на задълженията по договора;
16. условията и реда за извършване на контрола по изпълнение на договора; (Ж)
17. условията и реда за решаване на споровете между страните;
18. основанията и реда за предсрочно прекратяване на договора;
19. (нова - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) изискванията относно състоянието, в което обектът на концесията се предава на концедента след изтичане срока на концесията; (Ж)
20. (предишна т. 19 - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) приложимото право;
21. (предишна т. 20 - ДВ, бр. 67 от 2008 г.) други.
Чл. 69. (1) При последващо възникване на опасност за националната сигурност и отбраната на страната, за околната среда, за човешкото здраве, за защитените територии, зони и обекти и за обществения ред страната по концесионния договор, която е узнала това, е длъжна незабавно да уведоми другата страна. (Ж)
След влизане в действие на Закона за пещерите всички концесии в райони с пещери трябва да се съобразяват с него.
(2) Когато наличието на обстоятелство по ал. 1 е констатирано от компетентен орган, той незабавно уведомява концедента.
(3) Възникването на обстоятелство по ал. 1 може да бъде основание за изменение или прекратяване на концесионния договор. (Ж)
Чл. 75. (1) Концесионният договор може да бъде прекратен едностранно (Ж)или по взаимно съгласие на страните:
1. при последващо възникване на опасност за националната сигурност и отбраната на страната, за околната среда, за човешкото здраве, за защитените територии, (Ж)зони и обекти и за обществения ред, или
2. при условия, предвидени в закон или в концесионния договор.
(2) Едностранното прекратяване на концесионния договор от страна на концедента, както и отправянето на предложение или приемането на предложение за прекратяване по взаимно съгласие се извършват с решение на концедента.
Чл. 102. Общ контрол по изпълнението на закона, включително последващ контрол по провеждане на процедурите за предоставяне на концесии, (Ж)се осъществява от Сметната палата и от органите на Агенцията за държавна финансова инспекция в съответствие с тяхната компетентност.
Чл. 106. (1) Физическо или юридическо лице, което ползва обект от обществен интерес без законно основание, се наказва с глоба, съответно имуществена санкция, в размер от 5000 до 50 000 лв(Ж). След влизането на Закона за пещерите, в който те се третират като държавна собственост ще има солени глоби за тези които си правят каквото поискат!
А.Бендерев
|
|