Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Архив
 първа  назад  1     всички  напред  последна
 Що е то изкуството?
Автор: J0R0   
Дата:   09-10-03 16:59

Кой може да каже?

Сигурно залисан в ежедневните си работи съм пропуснал каква здрава дискусия се е заформила тук под снимката с паяка на Моби Дик. Малко по-преди пък аз спорих с Трамп по повод негова снимка.
Какво е красивото в изкуството?
След 2 семестъра в СУ при най-големите светила на науката "естетика" (проф. Исак Паси и проф. Иван Славов) успях донякъде да придобия смътна идея за това какво е красиво, но и до днес не мога да го формулирам.
То и едва ли някой може.
Въпреки томовете изписани по въпроса.

Шекспир е велик. И Толстой е велик. И Джорд Оруел е велик.
Толстой обаче не е понасял Шекспир.
Мразел го е, писал е, че е най-некадърния писател.
Оруел пък недолюбва Толстой. Прави го за смях.
Който се интересува - може да прочете
ей това есе на Оруел посветено на ненавистта на Толстой към Шекспир. Но това е странична тема.
Думата ми беше, че след като гениите имат толкова противоречиво мнение един за друг, какво остава за нас обикновените хора.

То и при поетите май е така - при символистите - перфектен стих, а темата - никаква, теменужки или залези. (Като перфектна макроснимка с пчелички на цветенце)
Експресионистите пък - чувство, чувство, чувство, а никакъв ритъм, никаква поезия... Сатириците пък - на трета страна - темата и стиха, нарочно изкривени, като автопортретите на Емммо...

Илюзия е всички да се обединим около едно мнение, да харесаме едни и същи снимки.

Кое е по-важно - формата (техническото изпълнение) или съдържанието (темата, идеята) на една творба? Дали може да има добро техническо изпълнение без душа. Или добра идея, неграмотно и фалшиво изпълнена? И кое е за предпочитане? И могат ли изобщо да се разделят?

Ще ми бъде интересно да чуя и вашите мнения по въпроса.

Отговори на това съобщение
 Re: Що е то изкуството?
Автор: emmmo   
Дата:   09-10-03 17:15

Е, Жоре, ама ти пък много искаш! Да ти кажем сега що е това изкуство [smilie25] . Айде де! Ами че то и аз не знам. Сигурно защото и аз като тебе съм слушал същите лекции на същия проф. Славов [smilie3] .
[beer] [beer] [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Що е то изкуството?
Автор: Lyubie   
Дата:   09-10-03 17:15

Според мен, важно е дали една снимка впечатлява, а не как точно впечатлява, с кое си качество - тема, идея или изпълнение...
Аз не съм професионален фотограф, но искрено ме учудва ограниченото мислене на някои хора, които са учили фотография. Смятам, че знанията, които са придобили трябва да бъдат използвани само за основа, върху която да градят идеите си. На практика, обаче, се получава така, че те превръщат знанията си в рамка, от която не могат и не искат да излязат за нищо на света. Когато видят един кадър, изграден не по стандартите и не в съответствие с правилата, те автоматично го отхвърлят и дори не си правят труда да го погледнат от естетична гледна точка, с очите на човек, който се вълнува от красивото и оригиналното. Предназначението на изкуството е да създава емоции, отрицателни или положителни. То в никакъв случай не е сбор от формули и правила! [smile]

Отговори на това съобщение
 Re: Що е то изкуството?
Автор: PolarBear   
Дата:   09-10-03 17:30

Спомних си едно изречение на Кенет Кларк от въведението към чудесния му цикъл лекции (и тв филми) "Цивилизацията". По памет: "Какво е цивилизация? Не знам. Но съм твърдо убеден, че тя е по-добра от варварството и че сега е моментът това да се каже отново". Мисля, че никой не е дал изчерпателно и общовалидно определение за изкуство и съотношението идея(съдържание)/форма(техническо изпълнение), но липсата им вади очите на всеки с що-годе формирани естетически критерии. И за формирането им само фотографията във всичкото си многообразие не стига...

Отговори на това съобщение
 Re: Що е то изкуството?
Автор: emmmo   
Дата:   09-10-03 17:37

Евала на Lyubie! Много точно го е казал.
Аз ще добавя - именно чрез нарушаването на нормите се гради собствен стил и се променя историята на изкуството. А тесногръдите коментари и закостенелите схващания на някои, които се чувстват много уютно в зазубрените си мисли, аз не приeмам. Това са учебникарски критики! Да, съгласен съм, че е необходимо да познаваш основите на едно изкуство. Но ако искаш да се превърнеш в Творец, трябва да надскочиш не само тях, но и себе си. А това не става като се държиш за буквара!
Така че, хора, отворете очите си за красивото във всяко негово, макар и най-невероятно проявление, освободете съзнанието си от задръжките и условностите! Само така ще успеете да създавате нови светове, а това вече е съвсем божествено, нали? [smilie3]

Отговори на това съобщение
 Re: Що е то изкуството?
Автор: J0R0   
Дата:   09-10-03 17:48

Емммо, "да надскочиш себе си" наистина не става като се държиш за буквара. Трябва да се държиш за косата и да се дърпаш нагоре (гледай как го прави барон Мюнхаузен)

[smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: Що е то изкуството?
Автор: emmmo   
Дата:   09-10-03 17:49

[smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: Що е то изкуството?
Автор: fantony   
Дата:   09-10-03 17:51

ключовата думичка, която използвате всички е красиво. аз ще я нарека "Качество". който е чел "Дзен или изкуството да се поддържа мотоциклет" знае за какво качество става въпрос.

Както Joro спомената, така и автора на книгата дава пример:
Един клас ученици пишат съчинение. Няма точен критерий за това що е качество, но всички са съгласни с че една работа наистина качествена, а другата не е. По същия начин всички ще се съгласите, че един роман на Шекспир е по-качествен от моя.

Една снимка е по-качествена от друга. Няма критерий за оценка, но всеки от нас дава оценки на снимките, значи може да каже да сравни две несравними неща чрез оценъчната си система. Колко е неоправдано и безпочвено това е друга тема. За съжаление по-добър начин не се е намерил.

Отговори на това съобщение
 Re: Що е то изкуството?
Автор: J0R0   
Дата:   09-10-03 18:07

6+

Това ми е любимата книга.
Чел съм я поне 5-6 пъти, както и втората част - Лайла.

Отговори на това съобщение
 Re: Що е то изкуството?
Автор: emmmo   
Дата:   09-10-03 18:14

Да, наистина, книгата е велика и все пак Лайла ми харесва повече (не смея да кажа по-добра [smile] , нали тъкмо говорим за това колко всичко в изкуството е относително).

Отговори на това съобщение
 Re: Що е то изкуството?
Автор: Mobby_Dick   
Дата:   09-10-03 23:35

Я какъв спор се заформил на тема: “Що е изкуство?”, как да не се включи човек?
Изкуството е нещо необикновено, нещо рядко срещано и търсено, нещо към което се стремят повечето хора, но не всички са способни да го постигат. Изкуството се намира във всички области на човешкият живот, дори във войната !!, но то никога не абсорбира изцяло тези области. Освен това изкуството си има почитатели, то е твърде относителна категория – докато за едни едно нещо е изкуство, за други е нещо съвсем друго, за трети е занаят и ежедневие, за четвърти е загуба на време и пари, за пети е спорт – има различни типове хора, които битуват при това при различни условия. Освен това изкуство е това, което е издържало проверката на времето, останало е търсено и продължава своя живот – за всичко друго е рано да се каже. Поради горните условия в изкуството не е възможно да има състезателен елемент или характер. Човека на изкуството трябва да е високоинтелигентен, и освен правилата и техниката в своята област да познава и живота и детаилите му във всичките им измерения, да може да отсее житото от плявата. Как един велик романист ще си напише романа, ако не познава освен човешките характери, конкретният град, държава, закони, атмосфера, история, улици ако щете? Всички си спомняме случаят с Пикасо – тои не е бил широко известен в своето време, рисувал е странни форми, но е владеел до съвършенство и класическите за времето си техники..т.е. творил е нещо ново, надскочило времето си, стъпил върху базата на старото. Човек е устроен да приема едно дело пред 100 приказки, но понеже всяко нещо се развива във времето, всичко онова което “увисва” забравено в него се нарича халтура. Бил тои автора много велик, плащали му, търсели му творбите силните на деня, възлагали му поръчки, пишели го по пресата…отишъл си автора, отишло си времето, а булдозери разчистили монументалните железа.
Да се върна на фотографията и спора продължил по горе, за дяловете и правилата. Там ясно са обособени двата и отделни дяла – художествена и научна и вътрешните им разклонения, но за да ги знае човек явно изисква да се научат. Освен това не цялата художествената фотография е изкуство – изкуството е онова, което хората сами определят, другото е потребност. Аз съм учил и художествена, и научна фотография, но никога не съм учил предмет: “Как се прави фотоизкуство”. Какво е една репортажна снимка, на лицето на разплакано сираче пред руини - художествена или научна фотография? Човешката емоция и трагедия ли се цели да се покаже на повече хора, или броят на разрушенията, цифрата танкове или брои воиници? За тази цел се правят аеро или сателитни НАУЧНИ снимки. Какво е една снимка на насекомо или цвете, снимани не в предметното стъкло на микроскопа, де може да им се преброят венчелисчетата и крачетата и прочие, а снимани в дълбочина, в някакво състояние, среда, реакция, фон? Това го казвам, защото някои хора претендиращи с някакво чуждоземно И фотографско образование мешано с някакъв дизаин, раздават авторитетни мнения, обиди и правят класификации. Не може да не знаеш азбуката, а да твърдиш, че пишеш книги…не можеш без да познаваш правилата, да твърдиш, че твориш само в изключенията им. Не можеш да бъдеш сам най-точния арбитър на творението си.
Правилата във фотографията са указателни, не задължителни знаци …както на пътя, но не можеш да твърдиш, че возиш уверено пътниците с над 100 километра, ако не си пропътувал едно 500000 км. по правилата, и пак не си защитен от катастрофа.
Правилата във фотографията не са измислени от болни самоцелни мозъци – те са плод на нашето съвремие предимно, правилата във фотографията се градят на ПСИХОФИЗИЧЕСКОТО възприятие на човешката физиология. Например: да се отдели обекта от фона – човешкото внимание е възможно да се грабне само от ясно отделен обект. Как да се направи това – чрез замъгляване на формите, чрез светлинен или цветен контраст, чрез показване на цял и частичен предмет …това вече са начините. Ще каже някои – ами когато са слети – ми тогава обекта е всичко това. Работата на фотографа е да познава тези особености, за да знае на кое иска да акцентира или обратно.
Правилото за “златното сечение”, или “третините” – това е мисления правоъгълник, получен от обозримото виждане на двете ни очи, а акцентите в него /където е казано, че обекта стои наи-силно/ са областите, които нашият мозък обработва най-първо, затова и пропорцията на кадъра е такава /а не квадратна или кръгла, което е по-добрият чисто оптикотехнически вариант/, към изключения прибягваме, когато просто обекта или идеята ни не могат да се вместят в този правоъгълник, неминуемо губим част от въздеиствието върху зрителя, разчитаики, че ще го компенсираме със силния обект или идея, които показваме. Ето тук е разминаването – на вдигащия на нов урок ръка ученик, които научил колко е 2х2, вече не признава въобще, че има и 1+1 , и 110+200.14, а зрителят си харесва това, което му въздеиства, без да се пита защо, и няма нужда да му казваме колко е тъп, защото тои изобщо не е тъп, и изобщо не е длъжен да знае майстора какво забърква в мазилката му, но може да прецени, дали тя е права.
И още малко за правилата и психофизиологичното им обосноваване.
На първия ни урок по цветна фотография, когато се учат основните и допълнителни цветове, цветния триъгълник и контрасти всички казахме…ами защо пък на червеното точно синьо-зеленото му е контрастния цвят….накараха ни да гледаме дълго страница със синьозелен нюанс…., после да затворим очи и да кажем, какво виждаме – тогава разбрахме…освен това сменящи се обекти на различен фон – запомняш /видял си/ само тези, които са били на подходящия контраст. При цветната хармония е подобно. Така, като “дете, което трябва да пипне за да види, че е топло”, се учат и приемат правилата, и за да се отричат или, заобикалят трябва първо да се познават. Фотографа най-често ги нарушава, ако иска да покаже “грозното”, което също е художествено, тогава тои прибягва до нарушаването им, за да бъде въздеиствието върху зрителя по-негативно, дисбалансирано, но е просто смешно някои да защитава снимката си /или напада друга необосновано/, където идеята е ясна, а средствана неудачно подбрани.


Отговори на това съобщение
 Re: Що е то изкуството?
Автор: emmmo   
Дата:   10-10-03 09:22

Прав си, Моби Дик, хареса ми това, което си написал. Но не превръщай всяка тема в диспут за и против твоите снимки. Иначе съм съгласен с теб, че психофизиологията предопределя нещата и все пак и в тези граници остава огромно поле за експериментиране. От сто експеримента един ще е успешен, но и само заради него си струва да бъдем по-креативни!

Отговори на това съобщение
 Re: Що е то изкуството?
Автор: markishky   
Дата:   10-10-03 13:28

Моби пак изнесе брилянтна лекция, пък аз само ще припомня една стара приказка, имайки предвид казаното от Жоро в началото:
За вкус /и цвят/ не бива да се спори!
Ей това обяснява защо Толстой не е харесвал Шекспир или пък Багряна - Вапцаров...

Моби, ти къде си я учил фотографията?

Ако искаш пиши на markishky@yahoo.com че исках да те питам за някой неща... ако имаш време де....

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1     всички  напред  последна