Автор: Bizarre
Дата: 25-01-05 23:06
Този семестър учих Мултимедийни системи и мисля, че тази лекция за дигитални видео и фото камери ще е полезна за доста хора, които се чудят за какъв "мързел" да си дадат парите.
Тема 6. Цифрови фото и видео камери.
1. Цифрови камери.
1.1. Лентови фото апарати.
Основно се състоят от два елемента:
• Обектив.
• Тяло.
С помощта на обектива се получава цветно тяло, което се запаметява върху чувствителна емулсия (лента) разположена в тялото. То има затворен механизъм,определящ времето за снимане, фокусиращо устройство – установява обектива на фокус така, че да попада на лентата, визьор – през него гледаме и преместваме апарата и транспортно-преносителна техника.
Събирателна леща: главно фокусно състояние; светлосила; ъглов обхват; разделителна способност.
Във всеки апарат има устройство, наречено бленда, с което се регулира действащия му отвор и така се изменя светлосилата на обектива (измерва се с диафрагмено число и заема стойности F1, F2, F4, F5, F6, F8, F16, F22, F32)
При любителските апарати светлосилата достига до F4. В повечето апарати има вградено моторче за автоматичен фото режим (премества лещите една спрямо друга). Съвременните апарати са огледало-рефлексни. Изображението попада в механизъм от огледала и пентаграмна призма.
https://photo-forum.net/static/forum/2006-02/rkbq2342.JPG
http://free.bol.bg/dccup//orm.jpg
Фиг.1 – Схема на огледало-рефлексен механизъм.
1.2. Цифрови апарати.
Използва се полупроводникова матрица – плоскост от милиони светлочувствителни транзистори, които при облъчване със светлина се зареждат като по-ярката светлина води до по-висок заряд. Понеже тези фотоклетки не са чувствителни към цветове се използват последнователно RGB филтри, докато при професионалните апарати има отделни такива филтри за всеки пиксел. Получените данни са аналогови сигнали и се пращат към АЦП, настройват се яркост, контраст и цветност. Компресират се и се подават като jpeg, tiff или друг формат към дисплея.
Записващата среда може да е сменяема (външна) или вътрешна памет. Сменяемата е няколко вида:
• Compact Flash Card – Характеризира се с висока скорост начетене/писане, като капацитетът и достига до 1ГБ.
• Compact Flash Type2 – с по-голям капацитет, по-големи размери и е по-скъпа. Тя е тип твърд диск на Microdrive.
• Smart Media Card – с размери и кострукция на фонокарта. Капацитетът и стига до около 128 МБ, данните могат да се изтрият от статично електричество (не са добре защитени).
• Memory Stick – по-дебели от Smart Media Card. Sony работят основно с този тип памет.
1.3. Интерфейс.
• FireWire
• USB
• Parallel
• Wireless IrDA
2. Класове апарати според CCD матрицата.
CCD стои зад обектива и изпълнява функцията на фотолента. Информацията се улавя върху три класа (нисък – по 1 МПиксел, оптимална разделителна способност от 1000х800 точки, достатъчен за IT риложени; среден – до 3 МПиксела, 2000х1500 точки, достатъчен за разпечатки формат А4; висок – над 5МПиксела, печатни формати от А3 до А0).
3. Допълнителни компоненти.
За качествени снимки е необходим добър вариообектив. Ниския клас нямат такъв. Апаратите от среден клас имат такъв, докато тези от високия клас са снабдени с най-добрия вариообектив.
При цифровите апарати няма затвор и съответно механична скорост за затваряне, но този параметър съществува и е в границите 1/500 секунда. Блендата обикновено е в границите от F2,8 до F8. Много от апаратите предлагат автоматичен и полуавтоматичен режим на работа, също имат LCD екрани за разглеждане и изтриване/запаметяване на изображения. Някои имат вградена светкавица, а други възможност за външно закачане натакава. Работят с Li-on акумулаторни батерии, които могат да се презареждат многократно.
Водещите производители на цифрови апарати са: Kodak, Cannon, Sony, HP, Minolta, Olimpus, Pentax.
4. Видео камери.
4.1. Аналогови камери.
Стандарти: VHS, VHS compact; Super VHS, Super VHS compact, High8 на Sony, Betacam, Video8, Betacam SP.
Носител – аналогова видео касета.
4.2. Цифрови камери.
Лентата е по-качествена и записа е цифров.
• Първите цифрови формати са D1, D2, D3 с плътен запис без компресия.
• D5 е без компресия, с максимален поток на данни 270мБита и два пъти по-висока скорост на движение на лентата спрямо D2 и D3.
• Digital Betacam – с компресия 2:1.
• Betacam SX – професионален репортерски формат с 608 хоризонтални реда.
• MPEG2 – компресия с коефициент 10:1.
• D9 – Стандарт на JVC с коефициент 3,3:1.
• Digital Video – графични стандарти, цял консорциум от фирми, определящи различни параметри – компресия, задвижващи механизми, видео касети.
• DVCAM – Стандарт на Sony.
• DVC Pro – стандарт на Panasonic с компресия 5:1.
• DVC Pro 50 – компресия 3,3:1.
• Mini DV – компресията е 5:1, качеството близо до професионално аналогово. С 2 – 48 или 4 – 32 KHz звукови канали. С малки габарити са и имат специални „гнезда” за DV изходи.
• Digtal 8 – Стандарт на Sony около 500 хоризонтални реда, 48 или 32 KHz звук с DV касети, записва и върху аналогови касети High8, Video8.
• Micro MV – Стандарт на Sony с MPEG2 компресия, с над 500 хоризонтални реда, като са много компактни и около 300 – 400ip, събират до един час запис.
5. Допълнителни компоненти.
Повечето видео камери могат да се ползват като фото апарати. Имат вградена светкавица, няколко фото режима, а някои има възможност да записват стоп кадри. CCD матрицата е с много по-ниска резолюция от тази на цифровите фото апарати.
Имат стабилизатор на изображението, който може да е електронен или оптически. При електронния, CCd е с по-голям размер като при сътресения се цели изображението да остане в нейните граници. Тоест по време на сътресение изображението се фиксира. При оптическия, изображението се задържа в границите на CCD матрицата с помощта на подвижни елементи. Дисплейът е цветен течно-кристален, като може дасе върти в различни направления с цел по-лесно заснимане при различни ситуации, но той е много енергоемък.
Оптически и цифров намалител.(Zoom)
Оптическият е по-важен. Осъществява се чрез преместване на оптиката в обектива на камерата. При цифровия се извършва софтуерно сканиране, което по някога води до силно пикселизиране и изглежда като квадратчета на екрана.
Много от камерите могат да регулират баланса на бялото. Позволяват да се съхранят изображенията при изменения на цветовете на сцената. Имат ръчен и автоматичен режим. Основните производители са Sony, Panasonic, Cannon и JVC.
|
|