Автор: Julius
Дата: 01-07-20 17:40
keri-di написа:
> И проблема не е в това,кой ще е
> следващия.Проблема за мен е в
> това,какво ни чака нас хората?
В случай, че не си забелязал - в момента текат процеси обратни на глобализацията. Вървим усилено към деглобализация. Ще се пътува на все по-кратки разстояния (това да пиеш кафе в Милано, шопинг у Лондон и за вечеря на Витошка - май-май скоро ще е само спомен), все повече фирмите ще връщат производството в собствените си страни, въпреки че ще им излиза по-скъпо. Което ще рефлектира в стойността на крайния продукт. На Европа още ѝ е трудно да преглътне евтиния Китай, но най-вероятно ще ѝ се наложи. Знаеш ли елементите на една маратонка Адидас в колко държави се правят в момента - в 52! В цели петдесет и две държави се създава един чепик - дизайна на единия елемент в една страна, каучука във втора, езиците в трета, връзките в четвърта, мемори пяната в пета... и т.н. и т.н. Адидас бяха сочени като пионер в разпиляването на производството си по цял свят. Само че това им изигра лоша шега, защото си въобразиха, че светът е безопасно и предвидимо място.
Не ми се навлиза в детайлите от предната криза (2008), но има нещо много сходно - тогава кризата започна от финансовия сектор, имаше едни финансови инструменти (деривати SIV, CDO...), където секюритизираха множество ипотечни заеми и този пакет от заеми се продаваше накуп (при това с най-висок възможен рейтинг ААА). В момента в който само 1 ипотека изгърми (лош кредит) - целия пакет заминаваше, никой не го искаше, защото нямаше закон за обратната секюритизация (т.е. да се разбие на малки ипотечни заеми). Та и тук - сега е достатъчно само 1 от всичките 52 страни да се капсулира заради вируса - и производството на цялата маратонка Адидас си заминава. Дженерал Мотърс се сглобяват в Щатите, но седалките ги шият в Мексико - и ако завода в Мексико го сложат под карантина - край! Имаш клиент, има пари - ти обаче нямаш готов джип за продаване. Нещо повече - в момента ако идеш в Ню Йорк, но идваш от Тексас, Флорида или Калифорния - 14 дни карантина. Щатите в момента се фрагментираха като ЕС, втори Шенген.
Това с ваксините и конспирацията дето го развиваш ми идва в повече, но прочети малко за Юстиниановата чума през 6 век. Как отварянето на границите на империята води до засилване на глобалната търговия, разцвет, просперитет, ала-бала, само че се оказва, че това улеснява движението на плъховете и разпространението на заразите... и накрая стигаме до там, че науката в момента разглежда това като една от основните причини за разпада на Византия. По различни оценки смъртността варира м/у 30 и 50 млн. души!
Камерите са точно толкова уязвими, колкото и останалите продукти, които не са от първа необходимост. Спадът в авиацията клони към 80% (само в Европа режат 33 хил. души), при колите е усреднено 70% надолу (Фолксваген обявиха, че се отказват от завода в Турция), а индусите поставиха тотален антирекорд - 0 продадени коли за 04.2020. Все си мислех, че прогнозите ми са достатъчно черногледи, но това дори не съм си го и представял - 100% спад! Стабиляги, са нали? Колко ли фотоапарата са купили през април? А ефекта на доминото е: няма продадени коли, няма каско, няма гражд. отг. -> спад при застрахователите, дори програмистите обслужващи летища и авто-компании страдат (Мерцедес съкращава целия си ИТ-отдел - 15 хил. души) и т.н. и т.н.
Та на въпроса "Кой ще е следващия" - ами този, който има най-голяма кредитна експозиция и на който падежите на задълженията му са най-краткосрочни. Който има и най-малки буфери и не може да оцелее поне 3 мес. при подобен срив в продажбите; и на който държавата не мисли да помогне (все си мисля, че японското правителство би подкрепило гиганти като Канон, Никон, Сони, Панасоник, Нисан, Тошиба, Мицубиши...), но ще видим.
|
|