Автор: bpavlov
Дата: 18-12-08 14:38
Това не е тенденциозна тема и няма за цел да предизвиква спорове или дебати.
Няма и за цел да се дават мнения кой е по-хубавия апарат, особено от хора, които не са пипали нито единия.
Имам и двата апарата и две еднакви Сигми 50/1.4 за двата байонета.
Съвсем естествено е да направя тест в абсолютно еднакви условия за да се види аджеба за какво става въпрос.
Когато съм търсил примери из нета, в сравнителните тестове обикновено дават някакви кропове без RAW файлове, даже и без обяснение как са процеснати, как са шарпени, как е изчислена експонацията и т.н. Когато пък съм намирал RAW файлове, винаги съм се чудил как ли ще се справи 5Д например в точно същата ситуация и със същите настройки. С две думи, това, което съм намирал из нета, никога не ми е давало достатъчно информация.
Аз като дългогодишен Канон-юзер (20Д и 5Д) съм се подтискал основно от няколко неща в Каноните. Първото е наличието на шум още на ISO 100 когато се снима в недобри светлинни условия. Особено неадекватен е шума, там, където има червено и е леко недоекспонирано. Липсата на динамика е второто нещо, което ме е дразнило - например в тъмна кръчма снимаш добре осветено лице, но наоколо си остава бой на негри в тъмна нощ. И третото нещо, разбира се е неадекватния автофокус (изключвам телата 1-ва серия).
Моята крехка надежда, а пък предполагам и на много други, беше, че новото 5Д ще има про-фокусната система от 1-ва серия и матрица около16 Мп. Но това не се сбъдна. Така че една голяма група от хора, които са свикнали на качеството на изображението и ниския шум на 5Д, но искат все пак и про автофокус, фулфрейм и нисък шум, останаха без алтернатива.
Поради тази и гореизброените три причини аз посегнах към обръщане на резбата и си взех Д700. Неизбежно е да не се позадълбая да видя как 4400 лева ми помагат (и дали)да се справя с канонските проблеми.
Искам да отбележа, че в идеални светлинни условия картинките от двата апарата си приличат дотолкова, че не може да се познае коя от кое тяло е (освен в малката разлика на размера). Затова на мен ми е интересно, надявам се и на много други, как тези две камери се справят в недобри светлинни условия, каквито са винаги там, където не грее слънце и не е студио.
Тестът представлява снимка на внимателно подбрана групичка от предмети, силно и неравномерно осветени и заден план в сянка.
Снимал съм на М и ISO 100, 800, 1600 и 3200 с по 4-5 различни експонации през 1/3, така че, ще може да се види какво става при леко пре- или недоекспониране. RAW файлове ще бъдат прикачени. Когато ми остане време да систематизирам информацията, ще я поднеса в D700 vs 5D част Втора.
Някои неща, които няма да могат да станат ясни от теста.
Автофокусът на Д700.
Следящият фокус и снимане на бърст не съм пробвал и надали някога ще пробвам. Не мога да кажа нищо конкретно.
Снимането със всичките 51 точки за мен винаги е било загадка и Тото 2 къде точно ще ти попадне фокуса.
Затова моята голяма надежда бешe Dynamic Area AF - достатъчно малка групичка от точки за да фокусираш задното око на лелята на дясната маса например.
За мое съжаление, обаче, Dynamic Area AF не ми даде абсолютно никакъв адванс пред Single Area AF. Един цял ден се опитвах да намеря ситуация, във всякакви светлинни условия, със статични и движещи се предмети и разлика не можах да усетя. Може и да е въпрос на обектив, не знам. Или пък едната точка просто работи много добре.
С две думи, автофокусът на Д700 за мен се сведе до сингъл пойнт, точно както съм снимал досега и с 5Д-то. Взех двата апарата с двата еднакви обектива, сетнати на сингъл пойнт и почнах да сравнявам. Автофокусът на Д700 работи с около 40% по-бързо и самото моторче на обектива го върти много по-бързо. Неразбираемо е за мен от къде се получава разликата в скоростта на два уж еднакви обектива, може би двете тела подават различно напрежение към моторчетата. Що се отнася до адекватността обаче, двата апарата дават абсолютно аналогични резултати. Там където 5Д не може да фокусира и Д700 не може, независимо в какъв автофокусен режим е.
Неоспорим факт е също, че автофокуса на 5Д работи добре само с определени обективи и липсата на микроаджъстмент може да ти направи неизползваеми иначе прекрасни обективи.
Куцата експонация и още по-куцото Auto WB при 5Д.
Неоспорими факти, които няма смисъл да коментираме.
В тестовите снимки обикновено 5Д-то недоекспонираше със цял стоп спрямо експонацията на Никона при равни други условия. Температурата на бялото беше 3800 (2950 при Никона), което прави бяла латексова стена чисто жълта. Зеленьоч, както обичат да казват по-твърдите Никонци. Този проблем се коригира доста лесно обаче в RAW цнвертора, за разлика от грешната експонация.
Магичната пръчка D-lighting.
Някой ще каже с основание, че не може да се сравняват две тела в тежки условия, без да са включени екстрите, спомагащи именно за тези тежки условия (голяма разлика в осветеността на различни участъци). Също много залагах на тази екстра, която в Д700 има и стойност AUTO. За мен не работи. Даже си съсипах снимки. И я изключих завинаги. По-нататък ще направя специален тест, затова искам да ви помоля да се абстрахираме засега от наличието на тази "екстра".
Също някой с основание ще натърти, че сравненията силно се размиват, тъй като Никон имат Кепчър NX, който води до сигурно преимущество в крайния резултат и трябва непременно да се вземе пред вид. Много ще ви замоля, да оставим казуса RAW converter за специална отделна тема. Примерите, които ще покажа ще са процеснати в ACR и всички настройки ще бъдат изравнени (и описани).
Някой да удари едно рамо и да помогне с качването на раловете, 450 Мб зип, не знам къде да го кача.
Много полезно би било някой от собствениците на новото 5Д да направи подобен тест за да видим разликата между двете петички
И, очаквайте включване, резултатите са интересни
|
|