Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1     всички  напред  последна
 За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: krist   
Дата:   29-09-08 15:07

Здравейте!

Сред хилядите теми за сравнения на камери, обективи и т.н. ще питам нещо, "по-тривиално"[smilie5] - дано да е достатъчно лесно да получа някой и друг смислен отговор[smile]

Та, въпросът ми основно е за това доколко разработката на сенките при ч/б и особено артЪ- ч/б има значение, но имам и допълнителни въпросчета, свързани с него. Майкъл Фриймън примерно пише, че при черно-бялото е от много по-голямо значение постигането на по-голяма детайлност в тъмните и светлите зони, и че дефектите си личат повече. От друга страна, се сещам за една мисъл, която четох наскоро във форума - перифразирам: "техническият брак се превръща в арт-ефект", а също и за: "във фотографията по-малкото е повече". Тук http://www.bandwmag.com
например, в доста голям процент от показаните снимки има очевидно недоекспониране / липса на детайл в сенките или работа в "нисък ключ", с уговорката, че не всички показани снимки могат да минат за арт.. Ето един пример с една моя снимка (панорама от три кадъра) в три варианта: "правилно" експониран с достатъчно детайли в сенките (следвам препоръките на Джим Ди Витале: http://www.software-cinema.com/products-on-disc/tonal-control-in-digital-photography/product_details...
да не слизам много под 20 като RGB стойности и над 245, за да имам детайли). Следващия вариант е със засилен черен канал в CMYK в умерена степен - така на монитор снимката добива много по-драматичен оттенък и не изглежда толкова измита. И накрая един вариант с екстремно засилване на черния канал.
Честно казано на мен вторите два варианта ми харесват повече. Опитах обаче един принт на средния вариант с умереното засилване на черния канал и нещо не ми хареса особено - черното твърде много ми дойде. Не знам обаче дали не е защото във фуджи-центъра в HIT-Младост за по-големи размери печатат само на гланцирана хартия, а гланцът определно ме дразни..?

Та, като приключа с увертюрата, ето и оформилите се въпроси:

1. Доколко е добре при ч/б и особено артЪ-ч/б да губим детайли в сенките? Въпрос само на вкус, или?
2. Прав ли е Джим Ди Витале в стойностите, които дава за детайлност - 20 не е ли твърде много? Той все пак не уточнява, че говори за ч/б нито пък за артЪ..

3. Някакъв метод за работа в quadtone, който да не счупва тоналното разпределение, което е постигнато преди това при преминаване в ч/б - гледах един метод за работа с кривите на цветовите канали, примерно RGB-кривите или CMYK-кривите, но той е ограничен само до тия цветове и няма силата на quadtone.. Искам да постигна някакъв вид "недеструктивно" тониране, при което хем да мога да се върна към първоначалния ч/б вариант без да пазя по няколко копия на една снимка и също така без да ми се разрушава предварително зададения тонален баланс...

4.. Хмм, имам още въпроси по темата, ама нещо не ми идват сега[smilie5]. Ще питам пак по-надолу като се избистрят..

Ето и снимките:


http://photo-zona.net/images/user61543/album15474/preview/1222689624_cwex2464_Baba-Vida.jpg




http://photo-zona.net/images/user61543/album15474/preview/1222689624_uwhx4342_Baba-Vida-darker.jpg




http://photo-zona.net/images/user61543/album15474/preview/1222689625_jtjl7896_Baba-Vida-darkest.jpg


Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: caro-anton   
Дата:   29-09-08 15:30

Аз мога само от нивото на моята малка камбанария да се обадя -
Ли Фрост пише за свръхконтрастно копиране с цел получаване на ретро ефект.
Отделно има хора, които казват, че се снима по тъмните участъци, а се копира по светлите, то ест детайл трябва да има.
Друго говорят за недоекспониране с 1/3 бленда.
[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: langel   
Дата:   29-09-08 15:37

Ами Скот Келби препоръчва стойности 10-133-245. Допада ми и процедурата му за три- и четиритонови изображения.

Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: feon   
Дата:   29-09-08 16:25

Какво значи това "артъ", че и "арт-ч/б" ?!

Фотографията не е трикове и ефекти... дали имаш детайл, контраст и т.н. няма никакво значение, ако постигаш онова, което е в мислите ти.

Само трябва да разбереш какво те вълнува...


http://images.businessweek.com/ss/06/02/photofair/image/16-u1084c_h.jpg




Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: krist   
Дата:   29-09-08 16:46

@feon:
ами според мен "артЪ", за разлика от "не-артЪ" означава да има поне малко опит за пресъздаване на емоционалното състояние на автора и провокиране на подобно у зрителя чрез добавяне на допълнителни елементи, които не би ги имало в "обикновеното" документално щракване на даден кадър (разбира се при спазване на определени естетически критерии за добавяне на тия "елементи", а не самоцелно[smilie5]). В тоя ред на мисли мога и сам да си отговоря, че примерно липсата на детайл може вече да е един такъв "елемент". Все пак ми се иска да чуя и други мнения, а и отговори и на по-конкретните ми въпроси [smile]



Публикацията е редактирана (29-09-08 16:48)

Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: photostoykov   
Дата:   29-09-08 17:33

Отпечатването на ч/б снимки с конвенционален CMYK принтер представлява доста голямо предизвикателство!
1. Мастилата на водна основа дват по-неутрално черно, без видими нюанси, поради вазможността да се смесват хомогенно, когато са още в течна фаза.
2. Независимимо, че има отделна черна мастилница, особено при пигментните мастила се наблюдава ефекта (дефекта) метамеризъм.
3. Свременните принтери, особено тези с мастила на пигментна основа имат допълнителни черни мастилници от сорта на: photo black, mat black, light gray и пр.
4. Трябва да се помни, че ч/б снимка с нормална градация съдържа над 80% сиво!
5. Загубата на детайли както в тъмните, така и в светлите области говори за неправилно експониране.
6. За цифровите апарати е важно правилното експониране по светлите части, за да не се загубят детайлите.
7. За по-нелинейно предаване на светлите и тъмни части се прилага т.нар. "подгъване" на характеристичната права (крива) в долния и горния край.



Публикацията е редактирана (29-09-08 18:04)

Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: krist   
Дата:   29-09-08 17:56

@photostoykov
5: да смятам ли тогава, че примерите от bandwmag.com са по-скоро лошо сканирани?

Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: photostoykov   
Дата:   29-09-08 18:00

О-о-о, няма такова нещо! Просто са по-контрастни, особено ако са репродукции от офсетов печат.[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: rorus   
Дата:   30-09-08 08:53

Замислих се.
Явно съм повече "художник" отколкото фотограф, защото аз карам на око [smile]

Ако си печатар - ще гледаш числата.
Ако си художник ще гледаш на око.
Ако си фотограф - ще снимаш и ще хвърляш на момчетата с компютрите да се оправят.

Ама като си любител - трудна работа.

Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: El_Fuego   
Дата:   30-09-08 09:04

Ако снимаш на филм използвай зоновата система на Адамс - експонираш за сенките, проявяваш за светлите части (ако не се лъжа беше така).
Ако снимаш цифрово - виж т.6 на photostoykov .


Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: photostoykov   
Дата:   30-09-08 09:13

Точно на изкушения любител са му необходими "арт"-техники за по-различно от стандартното "звучене" на неговите ч/б творби:
- висок ключ, т.е. снимки издържани в светли тонове с умишлена загуба на детайли в сенките (тъмните области);
- нисък ключ, т.е. снимки издържани в тъмни тонове с умишлена загуба на детайли в светлите зони;
- висок контраст, т.е. снимки издържани само в черно и бяло с умишлена загуба на детайли в сивите области;
- соларизация;
- постеризация.
Последните две сам ще се научиш, ако експериментираш. Давай смело! Успехи![shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: asahi   
Дата:   30-09-08 17:28

По въпросите:

1. Доколко е добре при ч/б и особено артЪ-ч/б да губим детайли в сенките? Въпрос само на вкус, или?

Дотолкова, доколкото това е важно за теб. Ако нямаш интересни или нужни детайли в сенките не е загуба ако ги претупаш. Обратното сам се сещаш.


2. Прав ли е Джим Ди Витале в стойностите, които дава за детайлност - 20 не е ли твърде много? Той все пак не уточнява, че говори за ч/б нито пък за артЪ..

Прав е дотолкова, доколкото това е съобразено с технологията, с която той принтира/репродуцира. Различните принтери имат различен тонален (динамичен) обхват н аразличните медии и точно с това трябва да се съобразиш.



3. Някакъв метод за работа в quadtone, който да не счупва тоналното разпределение, което е постигнато преди това при преминаване в ч/б - гледах един метод за работа с кривите на цветовите канали, примерно RGB-кривите или CMYK-кривите, но той е ограничен само до тия цветове и няма силата на quadtone.. Искам да постигна някакъв вид "недеструктивно" тониране, при което хем да мога да се върна към първоначалния ч/б вариант без да пазя по няколко копия на една снимка и също така без да ми се разрушава предварително зададения тонален баланс...

Тоналните корекции винаги са деструктивни. За да е процесът максимално интерактивен и податлив на манипулации ползвай канали с настройки.



4.. Хмм, имам още въпроси по темата, ама нещо не ми идват сега. Ще питам пак по-надолу като се избистрят..

Тук не знам [smilie5]


Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: jino   
Дата:   30-09-08 17:49

Най-интересно от всичко е че снимките на rorus ми харесват повече от снимките на krist![smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: asahi   
Дата:   30-09-08 18:02

Rorus е старо куче!

Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: krist   
Дата:   30-09-08 18:11

Благодаря на отговорилите!:)

@asahi:
3. Хмм, ами май не винаги са деструктивни - все пак adjustment layers предлагат алтернатива, но не за всички операции във фш за съжаление[smilie2]

Та, сетих се за още нещо:
имам чувството, че luminance-хистограмата има разминаване спрямо стойностите, които ми показва treshold adjustment layer-a - примерно прагът в слоя съм го сложил някъде към 245 и вече не показва да има пиксели над него, докато хистограмата, показва, че има пиксели със стойности до 255[smilie11]

Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: asahi   
Дата:   30-09-08 18:23

Значи не показват едно и също.

Отговори на това съобщение
 Re: За разработката на сенките при ч/б, артЪ. принтване и т.н.
Автор: krist   
Дата:   30-09-08 18:33

очевидно не показват едно и също, но въпросът е аз ли греша някъде или може би има бъг[smilie10]

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »