Автор: krist
Дата: 29-09-08 15:07
Здравейте!
Сред хилядите теми за сравнения на камери, обективи и т.н. ще питам нещо, "по-тривиално" - дано да е достатъчно лесно да получа някой и друг смислен отговор
Та, въпросът ми основно е за това доколко разработката на сенките при ч/б и особено артЪ- ч/б има значение, но имам и допълнителни въпросчета, свързани с него. Майкъл Фриймън примерно пише, че при черно-бялото е от много по-голямо значение постигането на по-голяма детайлност в тъмните и светлите зони, и че дефектите си личат повече. От друга страна, се сещам за една мисъл, която четох наскоро във форума - перифразирам: "техническият брак се превръща в арт-ефект", а също и за: "във фотографията по-малкото е повече". Тук http://www.bandwmag.com например, в доста голям процент от показаните снимки има очевидно недоекспониране / липса на детайл в сенките или работа в "нисък ключ", с уговорката, че не всички показани снимки могат да минат за арт.. Ето един пример с една моя снимка (панорама от три кадъра) в три варианта: "правилно" експониран с достатъчно детайли в сенките (следвам препоръките на Джим Ди Витале: http://www.software-cinema.com/products-on-disc/tonal-control-in-digital-photography/product_details... да не слизам много под 20 като RGB стойности и над 245, за да имам детайли). Следващия вариант е със засилен черен канал в CMYK в умерена степен - така на монитор снимката добива много по-драматичен оттенък и не изглежда толкова измита. И накрая един вариант с екстремно засилване на черния канал.
Честно казано на мен вторите два варианта ми харесват повече. Опитах обаче един принт на средния вариант с умереното засилване на черния канал и нещо не ми хареса особено - черното твърде много ми дойде. Не знам обаче дали не е защото във фуджи-центъра в HIT-Младост за по-големи размери печатат само на гланцирана хартия, а гланцът определно ме дразни..?
Та, като приключа с увертюрата, ето и оформилите се въпроси:
1. Доколко е добре при ч/б и особено артЪ-ч/б да губим детайли в сенките? Въпрос само на вкус, или?
2. Прав ли е Джим Ди Витале в стойностите, които дава за детайлност - 20 не е ли твърде много? Той все пак не уточнява, че говори за ч/б нито пък за артЪ..
3. Някакъв метод за работа в quadtone, който да не счупва тоналното разпределение, което е постигнато преди това при преминаване в ч/б - гледах един метод за работа с кривите на цветовите канали, примерно RGB-кривите или CMYK-кривите, но той е ограничен само до тия цветове и няма силата на quadtone.. Искам да постигна някакъв вид "недеструктивно" тониране, при което хем да мога да се върна към първоначалния ч/б вариант без да пазя по няколко копия на една снимка и също така без да ми се разрушава предварително зададения тонален баланс...
4.. Хмм, имам още въпроси по темата, ама нещо не ми идват сега. Ще питам пак по-надолу като се избистрят..
Ето и снимките:
http://photo-zona.net/images/user61543/album15474/preview/1222689624_cwex2464_Baba-Vida.jpg
http://photo-zona.net/images/user61543/album15474/preview/1222689624_uwhx4342_Baba-Vida-darker.jpg
http://photo-zona.net/images/user61543/album15474/preview/1222689625_jtjl7896_Baba-Vida-darkest.jpg
|
|