Автор: stoyan_5
Дата: 31-10-07 15:08
Ето какво намерих в чечо Гугъл:
Малко инфо за LCD мониторите взето от списание "C&X" :
LCD мониторите са практически лишени от геометрични изкривявания, имат значително по-ниска консумация и почти никакви вредни излъчвания. Скоростта на превключване на матрицата допреди година-две все още можеше да бъде аргумент против закупуването им, но вече и бюджетните модели разполагат с достатъчно бързи матрици. Единствените проблеми, които все още остават, са цветопредаването и ъглите на видимост, но и те са на път да бъдат разрешени.
Милисекундният показател:
Производителите много обичат да рекламират скоростта на дисплея си, но без да е отбелязано в каква ситуация е измерен той, наистина не ни казва нищо. В повечето случаи може да се приеме, че става дума за превключване от бяло към черно и отново към бяло. Дори да вземем това предвид, то отново не ни дава почти никаква информация, освен че превключването между крайностите е бързо. Скоростният показател на дисплея е важен, за да разберем дали ще забелязваме традиционните доскоро сенки зад движещите се обекти, което може да е много дразнещо при гледане на видео и игра. Малката подробност обаче е, че в тези случаи многократно по-често става смяна между нюансите на различни цветове, а тя обикновено се извършва много по-бавно, отколкото смяната на крайните стойности. Така че 4 ms, декларирани за смяна бяло-черно-бяло, могат да означават 16 ms при смяната на полутоновете или дори повече. Показателят става малко по-смислен, ако се задава за смяната на сиво към сиво. В този случай най-често се измерва смяната от 10% към 90% сиво,
но отново не получаваме ясна информация за реалната скорост на дисплея, тъй като с приближаването на двете стойности, между които се сменя цветът на пиксела, времето за реакция се увеличава много бързо.
Контрастът:
Декларираните стойности на контрастността също не са твърде информативни. Особеното тук е, че отново се посочва отношението между яркостта на бялото и яркостта на черното. Черното също има "яркост", тъй като почти никой LCD дисплей не може да изобрази перфектно черно и все пак се пропуска някаква светлина от лампите зад него. Така че високата контрастност може да се дължи на високата яркост на монитора като цяло и в същото време черното също е ярко и бие по-скоро на тъмносиво. Вторият важен момент е, че отново в повечето случаи, когато става дума за цветопредаване, нас ни интересува не толкова съотношението бяло/черно, колкото това на полутоновете. Съвсем реално може два дисплея да дават различна картина и
по-нискодетайлната да принаджели на "по-контрастния". Тук се намесва и друг показател - дълбочина на цвета на дисплея. За повечето матрици, които се използват, се изобразява цвят с 6-битова дълбочина за цветова компонента. За да се достигне еквивалент на 24-битовия (8-бита за компонента) цвят, се налага прилагането на сложни алгоритми за дитеринг (визуализиране на повече цветове на базата на смесване на по-малка палитра). Затова детайлността на изображението зависи и от способността на монитора да се справя с тази задача.
Технологиите:
TFT технологията е само един от начините да се създават LCD монитори. TFT (Thin Film Transistor) означава най-общо технологиите, базирани на активно управление на пикселите, което най-общо води до по-висока скорост на превключване. На свой ред актуалните технологии за производство на TFT LCD монитори са три: TN (усукан нематик), MVA/PVA (многодомейна/шаблонна вертикална ориентация) и IPS (превключване в равнина).
TN технологията е най-старата от трите и доскоро най-популярната поради сравнително невисоката си цена и приемливите качества. Скоростта на превключване при нея е висока, но често е проблемно предаването на цветовете. В същото време, макар и разработена с цел увеличаване на ъглите на видимост на дисплеите, в момента тя се представя най-слабо и по този показател.
IPS технологията е разработена от Fujitsu с цел за да се пребори със слабото цветопредаване и да увеличи ъглите на наблюдение в сравнение с TN технологията. За съжаление, макар цветопредаването да е близко до това на CRT мониторите, скоростта на превключване е твърде ниска, както контрастността също не е на много високо ниво. Актуалната версия е S-IPS (Super IPS), при която скоростта на превключване е подобрена, но в момента технологията се използва основно за изработване на големи монитори, насочени към професионалисти в предпечата, въпреки че постепенно се придвижва към потребителския сектор.
MVA/PVA технологиите са разработени съответно от Fujitsu и Samsung като компромис между TN и IPS. Базират се на сходни идеи, като предлагат добра скорост на превключване, големи ъгли на наблюдение и висока контрастност. Цената за това е по-ниската яркост и не толкова доброто цветопредаване. PVA особено във версията S-PVA (Super PVA), предлага най-голямата възможна контрастност от всички налични технологии за производство на LCD монитори на пазара
|
|