Автор: nyamago
Дата: 14-05-21 20:25
И на мен ми прави впечатление, не съм сигурен дали е нечия 'идея' (замисъл) или просто резултат от други тенденции и обстоятелства...
Хипотеза 1: От глупост. Защото все повече хора вярват, че 'по-голямото е по-хубаво', за която вяра помагат и безскрупулни печатари, които си продават по-скъпите услуги.
Хипотеза 2 (смела и сложна): Еволюция на хомо сапиенс. Наблюдавам явлението не само в изложбените снимки:
- Мониторите на компютрите ни от студентски години до днес пораснаха 200-300% и всеки иска все по-голям (добре ли са с очите? ). Дори телефоните пораснаха двойно и тройно за десетина години...
- Пълним къщите си с телевизори като за кинозала, въпреки че панелните ни холчета са кибритени кутийки.
Някога ме бяха учили, че заради зрителния ъгъл на човешкото око, оптималното разстояние за гледане на страница или екран е такова, при което с протегната ръка дланта ни покрива по размер образа. Отдавна никой не намира това за естествено и не го чувства 'нормално' - сега за един телефон (по това правило) не ни стига дължината на ръцете, а за монитор и дори лаптоп би трябвало да сядаме на два метра от бюрото За 80-инчовите ни телевизори би трябвало направо да излизаме навън в отсрещната градинка...
И НИКОЙ не го намира за ненормално, веки го смята за 'по-хубаво'. Дали за 2-3 поколения очите ни да не са се променили? За оптика (хардуер) трябват повече поколения, май засега еволюцията е в мозъка (софтуерната обработка)?
И още наблюдения: смяташе се, че 'нормален' обектив за ФФ е около 50мм и съответните еквиваленти при кроп. Отговарял, казваха, на естествения ъгъл на окото (?). Да, ама тоя ъгъл се мени: сега гледам портретисти с ДСЛР-и предпочитат 35мм (което смятахме за широко, но днес нищо над 20-ина мм не се води широко ).
В телефонните камери направо 'нормалната' фокусна дължина стана по подразбиране 28мм еквивалент, а за 'широка' се правят ултрашироки екстремизми... И ВСЕКИ 'така го харесва'... Явно човешката раса не е същата - пък вие за едни изложбени снимки.
Хипотеза 3 (банално прагматична): Принтираните снимки рядко са за еднократна употреба. Поради не-евтиния печат, много фотографи не могат да си позволят различни размери за различни зали. И правят 'най-големия общ знаменател' за всякакви помещения и условия. Ако снимките не се откупят и следващия път ги излагаме в малка зала - да му мислят посетителите от кой тротоар ще ги гледат
= = = = =
Вероятно е комбинация от тези и други, за които ще подскажете.
Честит Петък!
|
|