Автор: nyamago
Дата: 26-04-17 18:27
Новите модели ПРАВЯТ по-добри снимки! Всеки, който разправя как 'не апаратът правел снимката' или е неграмотен, или безсрамно лъже.
Ся (тая дума я научих тук във ФФ) - задапаратното устройство (а.к.а. фотограф - артист) взема важни решения за снимката, като например:
- Избира експонация, която най-добре 'рисува със светлината': показва детайли или ги скрива в художествена мъгла. За тази цел, колкото и точно да експонира автоматиката на апарата, ЗАУ-то може ръчно да пре-експонира или да недо-експонира за цели, които машината няма как да знае...
- Фокусира много точно на важното място - напр. големите красиви очи на моделката (или "очи", ако е гола), а не например тухлите в стената зад нея.
- Избира "решаващия момент" както го е казал някакъв известен майстор (важно ли е да знаем кой?).
- Композира кадъра ("кадрира", както е прието да се казва) по най-въздействащ художествен начин (а не как му падне, като нЕкой левак от 'А' група)...
Нали така? Майсторство, което не може да бъде заменено от някаква си техника, нали?
Добре де, ама:
1. Експонация, плюс EV, минус EV - тинтири минтири. Докато ги мислиш и конят вече плува в пословичната река... Новите апарати дават такава нечувана динамика, че от един кадър можеш да вадипш и преекспонирани, и недоекспонирани и каквито си искаш версии за точната художествена цел. Отделно дето снимат скорострелно и клинове за HDR и всякакви експонационни нужди... Как да не правят по-добри снимки?
2. Новите апарати имат по-добър автофокус от старите. Все по-добър. Зашеметяващо бърз и точен. Всички сме забравили как се фокусираше ръчно, а родените по-късно никога не са го опитвали. Но има автофокус и автофокус. Новите апарати са не само безпогрешни, но дори са 'умни' - вече разпознават не само лица, но дори усмивки и очи, в които да фокусират. И ги следят, накъдето и да бяга обектът. (Е, не от 'ония' другите 'очи', но несъмнено и тях скоро ще почнат да ловят).
И понеже фокусът е цар, фокусът е главен художествен критерий колко е добра една снимка ('Б' експерти са го писали черно на бяло) и тук мнозина получчават оргазъм от остър фокус - няма как да направим шедьовър с някакъв си модел дето бави фокуса, не следи, не разпознава очи и изобщо - какво могат старите апрати?
3. Какъв решаващ моемнт? Новит апарати щракат като картечница по повече ФФ кадри в секунда от видеокамера! Перкаш 100-200 бързи кадъра и важния момент е някъде сред тях - избираш и триеш останалото. А със стар апарат без такава възможност - я Фанеш, я не Фанеш момента!..
4. И кадрирането е по-добро: с наличните гига-пиксели имаме толкова място за рязане и прекомпозиране БЕЗ загуба на качество (както е в горките стари апарати), че най-доброто кадриране става след снимката. Ако е направена с нов апарат, де ; ) Да не говорим, че някои модели разпознават сюжета и, особено ако е портрет - САМИ предлагат най-добър кроп за дадената ситуация...
Кой още твърди, че новият апарат не правел по-добри снимки от стария? При това - САМ ги прави и на безхаберното ЗАУ е трудно да му попречи. А на 'хаберното' ЗАУ му е просто по-лесен живота и си щрака шедьовър след шедьовър, докато другите се мъчат със стара техника ![[smilie25]](https://photo-forum.net/forum/smileys/smiley25.gif)
Винаги е имало лудити и мазохисти - някои все още (или тепърва) снимат на лента, други събират от битаците ръчни обективи, трети си карат вече втора горина с морално остаряла техника от далечната 2016-та... Това ги спасява от кисело грозде, което (твърди се) било вредно за здравето. Да не им пречим: те могат даже на планината да се качат пеша, но аз ще взема лифта ![[smilie6]](https://photo-forum.net/forum/smileys/smilie6.gif)
|
|