Автор: tzl
Дата: 03-02-14 12:44
В текущата тема искам да засегна главно бизнес частта на социалните мрежи.
Затова бих искал всеки, който не ги използва за бизнес цели, да се въздържа от субективни коментари, които са само във връзка с това какво му харесва или какво не му харесва.
Аз лично не харесвам социалните мрежи и нямам лични профили в тях, но смятам, че са добри за бизнес. Затова и стартирам тази тема, за да обсъдим добри практики в тази сфера.
От тази гледна точка за мен няма "добра" или "лоша" социална мрежа, но по-скоро има "подходяща" и "неподходяща" за даден бизнес. Например детска фотография не е редно да се рекламира в социална мрежа за геймъри.
До момента съм имал опит със следните социални мрежи, за които ще отбележа плюсове и минуси. Отново ще кажа, че разсъжденията ми са базирани на това каква полза има за бизнес цели, а не дали искам да си сложа картинките от ваканцията там или дали искам да споделя какво съм ял тази сутрин. Коментарите ми по тях са лично от моя опит, който не казвам, че е меродавен, тъй като за някои "плюсовете" може да са "минуси" и обратно.
* Блог
- плюсове - сравнително независима платформа (без значение коя, дори и да е безплатна и под шапката на друг домейн), малки ограничения, добро за индексирането на официалния сайт, дава възможност да публикуване на повече информация, оформена в статии. Интерес представлява и за клиенти и за фотографи. Самото съдържание се индексира добре от търсачките (ако платформата е добра). За мене това е най-важният инструмент след официалния ми сайт. Ако трябва да избера само 1 начин на рекламиране, това би бил блогът. Не се ограничавам само до блога поради "минусите"...
- минуси - не всички знаят какво е RSS/Atom, не всеки предпочита да се абонира по имейл.
За сведения на незнаещите, RSS/Atom са стандарти за публикуване на съдържание от даден източник, чието съдържание може да се чете от софтуери, които поддържат тези стандарти (т.нар. "news readers"). Ако сайт поддържа този стандарт, човек може да се абонира за последните публикации там като ги следи чрез съответен софтуер (който може да е самостоятелен, може и да е плъгин за браузър или джаджа за десктоп/телефон и т.н.).
* Facebook
- плосове - голяма мрежа, известна е, добра е за целенасочена реклама към масовия потребител, сравнително добра видимост на това, което се пуска като съдържание;
- минуси - не е подходяща за тясно профилирана работа, трудно се рекламира към определена група хора, особено ако става въпрос за хора, които не прекарват времето си там. Мрежата е добра за услуги с по-широка употреба, като например сватбена фотография, детска фотография, фотография на домашни любимци. Най-големият минус е, че филтрират информацията, която достига до фенове/"приятели" и е интересно дали някой знае начини да се преодолее това без да е нужно да плащаш по минимум $5 за 1 ден.
Въпреки минусите, в момента публикувам повечето неща там, но може би с тенденцията да се оттегля от там, освен ако някой не сподели как може да се увеличи това на колко човека се показват публикациите.
* LinkedIn
- плюсове - има доста бизнес потребители и хора, които се занимават с бизнес. Дори преглеждане на профила изпраща известие за това, което е един вид "реклама".
- минуси - твърде скъпа за платена реклама.
Сравнително често посещавам сайта. Публикувам главно неща, които са свързани със снимките, които повече бих искал да снимам.
* Youtube
- плюсове - известен сайт, голяма популярност, могат лесно да те намерят. Публикувам "зад кулисите" на някои от нещата, които правя. Добър инструмент за клиенти и за любопитни фотографи.
- минуси - не виждам особени минуси, освен че не мога да заменя видео с по-ново (което не може да се прави и на други места), както и че качеството доста пада като се качи нещо. За момента не гоня качество във видеото, та ако ми е нужно, мога да се прехвърля на Vimeo.
* Twitter
- плюсове - добра е за тези, които обичат да споделят много от живота си и от ежедневието си. Аз не съм от тях;
- минуси - малка Twitter общност в страната, трябва да се следи постоянно и лесно се пропускат неща, които се публикуват. Не е подходяща за тези, като мен, които публикуват по-рядко.
Аз лично не знам как може да ми е полезна и затова не публикувам много неща там.
* Google+
- плюсове - за мен е някаква алтернатива на Facebook, въпреки, че няма още много потребители от България;
- минуси - тромава платформа, няма много потребители и за момента я използвам да показвам картинките си на чужденците. Рядко публикувам и там;
* Behance
- плюсове - много качествени неща виждам там, въпреки, че е безплатна социалка, където някой може да си качи снимките на котките си и на щипки за пране. Могат да се следят качествени неща на много добри фотографи, хора във филмовата индустрия, дизайна, графиката, илюстрациите и т.н. Използвам я предимно за връзка с чуждестранни автори и (потенциали) клиенти.
- минуси - малко нашенци или поне не толкова, колкото бих искал да има от тези, чиято работа бих следил с интерес;
* Flickr
- плюсове - можеш да си държиш backup на портфолиото там. Има доста групи, може и от Getty да те забележат (въпреки, че имам доста снимки, поискани от Getty за продажба, не съм ги пускал, тъй като stock продажбите не са ми фокус);
- минуси - трудно може да намериш клиент там. Най-много да намериш фенове и критици (както и "пишман критици");
* 1x
- плюсове - има хубави картинки, публикувани са ми няколко картинки в техните "curated" галерии, но само толкова;
- минуси - хубаво е да имаш "агитки", иначе няма да бъдеш много забелязан;
* 500px
- плюсове - можеш да си държиш backup на портфолиото
- минуси - трябва да имаш агитка от фенове, за да те забележи някой. Аз съм такъв, че не търся агитки, нито помощ от хора да ми "лайкват" нещата, за да се популяризирам. Гледам да се справям сам. Дори и да се виждат нещата, рядко може да намериш клиенти там.
500px за мен не работи, тъй като каквото и да публикувам, си остава потънало.
* Deviantart
- плюсове - посещава се от много хора;
- минуси - интерфейсът и повечето от нещата, които виждам там са по-скоро като сайт за любителски неща, а интерфейсът допълнително го прави да изглежда такъв (като от сайт от 96-та). Flickr може да се каже, че има същото съдържание, обаче интерфейсът някак "замазва" нещата.
Като резултат си изтрих профила от там.
Опитвал съм и някои други социални мрежи, в които е трябвало да публикувам няколко примерни снимки и после да изчакам някой да гласува за тях и ако събера гласове, да ме допуснат. Още като видя подобни правила, се оттеглям от такива места, тъй като те не насърчават добрата работа, а връзкарството.
За да не се отклонявам от темата, бих искал да споделите кои социални мрежи ви вършат работа за дейността ви или защо не ви вършат работа.
И отново искам да помоля субективните мнения да си ги запазите за себе си или за друга тема, където се говори за предпочитанията за социална мрежа, където да се похвалите какво сте яли сутринта (+ снимка, разбира се).
Публикацията е редактирана (03-02-14 12:47)
|
|