Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2  3     всички  напред  последна
 Кадриране 3:2
Автор: J0R0   
Дата:   27-02-13 09:38

Едни приказки от една друга тема ме наведоха на мисълта, защо кадрирането в произволни размери трябва да се смята за нещо лошо?
Защото Бресон не е прекадрирал ли?
Десетки други обаче са.

Изобщо, тая работа с 3:2 ми се вижда като някакъв заговор на фотоателиетата, където хартията им е в пропорции 3:2

Аз като човек работил известно време в печатни издания, мога да кажа че няма вестник или списание, в който всички снимки да са в съотношение 3:2
Такова издание би било твърде еднообразно и скучно.
Има кадри, които стоят добре в квадрат, други в 16:9, трети в някакви произволни съотношения на страните.
Има панорамни формати. Дори някои теми стоят добре в кръгли или елипсовидни формати. В класическата фотография, защото няма как другояче, ефектът се постига с винетиране, фишай обективи или бейбиленс.

Фотографията (графиката и живописта, също), по отношение на форматите има голямото предимство пред операторството, че може за всяка сцена да си избира подходящия формат. Според това как стои по-добре. В киното има ограничения, почнеш ли филма в 3:2, трудно ще вкараш сцена 16:9, защото би стояла по-добре.

Та не разбрах, защо трябва да се придържаме към 3:2?
[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: victory13   
Дата:   27-02-13 09:48

ирфан вю-то има 26 формата + "свободна ръка"... безплатна е [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: Krassy   
Дата:   27-02-13 09:53

Къде пише, че трябва?

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: victory13   
Дата:   27-02-13 09:59

темата е интелектуална, аз я приземявам, а ти се включваш типично като барикаден варненец [beer] [shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: autosvet   
Дата:   27-02-13 10:06

Темата си е чисто техническа ... да идват танковете.

Иначе защото това е бил един добър компромис за ползване на максимална част от обектива.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: sirkhann   
Дата:   27-02-13 10:08

То сега вече е лесно, при печат си избираш само една от страните да е 40 или 60 см, ако желаната от теб хартия е налична на ролка в съответния формат.

Иначе кадрирането в различен формат е налично при LiveView фокусиране при безогледалките, където директно изображението се реже до желания формат.

Още един пирон в ковчега на DSLR за непрофесионална употреба [smilie7]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: steeens   
Дата:   27-02-13 10:11

J0R0 написа:

> Та не разбрах, защо трябва да се
> придържаме към 3:2?
> [shtrak]


защото обикновено това е формата на сензора , а преди на лентата. а и в древността някакви умници дето си нямали работа измислили някаво залтно сечение, че и убедили всички останали, че това било Божествената пропорция.[smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: tziko   
Дата:   27-02-13 10:12

Иначе кадрирането в различен формат е налично при LiveView фокусиране при безогледалките, където директно изображението се реже до желания формат.

Още един пирон в ковчега на DSLR за непрофесионална употреба


[smilie18] край Фърлям ДСЛРа през терасата и отивам на опашката за безогледалки

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: sirkhann   
Дата:   27-02-13 10:12

Не е точно златно сечение.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: Krassy   
Дата:   27-02-13 10:13

Знатното сечение е отношение, не правоъгълник :)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: victory13   
Дата:   27-02-13 10:16

то и правоъгълника е отношение [cool]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: turntablism   
Дата:   27-02-13 10:18

Много дребнав ви е спорът бе ... [smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: shadravana   
Дата:   27-02-13 10:20

В седния формат е 6x9 при лайка формата е 24х36. Защо 3:2 питай лайка. Хаселблад във филмовите дни бяха 1:1 сега са 3:4 изобщо нямат пръст в тази работа ателиетата. Те просто имат формати които са със същото съотношение както най-популярните сензори/негативи.

А4 също не е 3:2

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: victory13   
Дата:   27-02-13 10:20

ми да почваме наедро... за кое отношение /коалиция/ ще гласуваш [smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: J0R0   
Дата:   27-02-13 10:21

Дори и при снимането на лента имаше понятието "отсечка", което днес наричаме crop.
Отвори който щещ вестник или списание от ерата на лентовата фотография, ще се убесиш че е пълно със снимки в произволни пропорции.
Но лентата е отдавна в историята, а форматът на сензора, при наличието на съвременния софтуер няма никакво значение.

Тази снимка (примерно) е снимана със стандартен сензор, но не би изглеждала добре в други пропорции.



Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: tziko   
Дата:   27-02-13 10:21

За мен има златно отношение и то е 16:9, щото най-добре ми пасва на телевизора.[smilie18]

Като давам за печат, кропвам предварително 3:2 както аз си искам, не както ми я кропнат във фотото.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: Krassy   
Дата:   27-02-13 10:23

Жоро, за мен отговорът е много прост...

Този, който може да композира още във визьора и да не вкарва нищо излишно... си публикува в 3:2, всички други после доорязват и натъкмяват [smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: J0R0   
Дата:   27-02-13 10:26

Е, щом доорязват и натъкмяват, значи и те могат и се стараят да композират.
Ако не можеха, щяха да публикуват как да е, без претенции и излишни усложнения.
[cool]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: NORMAN-KUK   
Дата:   27-02-13 10:26

4/3 се възприема най-добре. Квадрат се възприема още по-добре, но много малко могат да композират в квадрат. 3/2 формата е останал от киното по време на войните и така си се е запазил. Иначе средно и голямоформатните, истинските фотоапарати не са 3/2 и никога не са били [smilie7]



Публикацията е редактирана (27-02-13 10:29)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: HSGeorgiev   
Дата:   27-02-13 10:29

Според мен Жоро е прав в случая. Дори още по-нататък бих отишъл и бих казал, че ако снимам нещо оптималния вариант е да зная за какво ми трябва кадъра и така да реша как точно да кадрирам. Ако снимаш нещо и знаеш, че ще го пускаш в печатно издание и в уеб сайт и знаеш долу-горе как ще се вписва в постройката на страницата (да не пиша чуждици като layout [smile] ) можеш да си направиш различни кадри за двата случая.
Разбира се, това е един идеализиран вариант и е достъпен само за добри професионалисти, които при това знаят отнапред как точно ще използват кадрите и имат добро планиране в организациите в които работят. Аз лично не съм професионалист и наистина не зная отнапред дали и за какво ще ми трябват кадрите, и ми се налага да кропя, режа и прекадрирам в последствие [smile]
А това, че точно и само 3:2 кадър предполага "златното сечение" ... не е нужно да се коментира, нали? [smile] Златното сечение е отношение, което всеки би могъл да прилага творчески и в общия случай не е задължително свързано с линейни размери и отношения на страни на кадъра [smile]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: prisonbreak   
Дата:   27-02-13 10:31

Кой тУй нИещо? Иде ли сЪ, Пийли съ?Аз си режа при 45(градуса мезето). [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: Djogata   
Дата:   27-02-13 10:36

Зрителното поле на човека е нещо от сорта на 3:2 (доколкото може да има сравнение с формат на снимки) - ако броим и периферното зрение, зрителното поле е 190х130 градуса или нещо такова. Та затова форматите, които са по-широки, отколкото високи, най-вероятно изглеждат по-естествено на хората.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: autosvet   
Дата:   27-02-13 10:36

Не е вярно това стандартния 35мм филм е кино филм и при него кадъра е 4/3 или 24х18 в мм. Лайка го обръщат при транспорта и започват да ползват 36х24 или 3/2. От там нататък след киното и телевизията дълго ползват 4/3, така бяха и мониторите преди навлизането ЛСД панелите. Средноформатни камери има колкото искаш 6х6, 6х7, 6х9.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: HSGeorgiev   
Дата:   27-02-13 10:44

Krassy написа:

> Жоро, за мен отговорът е много
> прост...
>
> Този, който може да композира още
> във визьора и да не вкарва нищо
> излишно... си публикува в 3:2, всички
> други после доорязват и
> натъкмяват [smilie5]


Произволен брой на "Ню Йорк Таймс". Извиняваме се, че е стар, това ми излезе първо в Гугле-то [smile]
Да преброим колко от кадрите са в съотношение 3:2?
Всъщност, да преброим при колко от кадрите съотношението е избрано на базата на изисквания, породени от самия кадър, и при колко от тях съотношението е наложено от конкретния дизайн печатното издание?
Ако кадрите обслужват определена цел, имат определена функция, оформлението им, включително отсечката, е в зависимост от тази цел.
Морски, това което пишеш може да е вярно, ако възприемаме конкретната фотография като самостоятелна творба. В първия пост обаче Жоро ни насочва по-скоро към публикации в печатни издания.
Всъщност не съм съгласен и с първия вариант де, защото ако кадърът е самостоятелна творба отсечката ще бъде пак функция от неговата основна цел - тоест ще бъде в зависимост от съдържанието му, а не от формата на използваната камера.

[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: sirkhann   
Дата:   27-02-13 10:49

И кой кого бие за 3:2? Мониторите отдавна са 16:10. Кадрираш и режеш според тежестта на детайлите в кадъра и точка. Какъв е смисълът на дискусията?

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2  3     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »