Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 
 За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 16:15

Абе тоя въпрос май и преди съм го задавал, ама май не бях разбран тогава:
значи гледам си разни снимки на разни майстори, които снимат на филм, и като ми хареса нещо, му поглеждам и хистограмата. Много често забелязвам бая блокирани сенки и клипнати хайлайти. Та, чудя се дали това е от сканирането и дали в оригинала са имали толкова голямо количество абсолютно черно, или абсолютно бяло, доколкото тия понятия са валидни при филма, или се е получило така при сканирането, тъй като скенерът също линейно клипва от двата края там, където иначе има все още фини полутонове във филма/хартиеното копие? Дали от гледна точка на цифрата, мога да си позволя в моите цифрови оригинали да имам известно количество абсолютно черно и абсолютно бяло или е по-добре да се стрема към плавно спадане на хистограмата до почти нулеви или минимални стойности от двата края (когато е възможно, разбира се). Да подчертая - въпросът ми се отнася по-скоро за класически ч/б пейзажи, в които се стремим да предадем максимално количество детайл - изключвам случаите, в които нарочно се губи детайл в черното и бялото като артистичен похват, или пък заради твърде високата динамика на сцената..

Ето един пример. При тоя може да се видят и блокирани сенки и изгорени хайлайти на някои от снимките:

http://www.radekaphotography.com/bwpage1.htm



Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: jivkojj   
Дата:   08-06-11 16:24

На въпроса ти не мога да отговоря, но тея клипвания мен в определени ситуации ме кефят и ги търся като ефект.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: dpurple   
Дата:   08-06-11 16:36

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 16:41

абе викам някой ако има нещо по темата, да каже.. такива изцепки не са ми нужни.. повече от ясно е, че първо гледам кадъра дали ми харесва.. хистограмата я гледам, защото така да се каже, искам да се уча от големите, или поне от тия дето ми харесват снимките им.. тъй като при ч/б намирането на правилния контраст може да направи или утепа кадъра много повече, отколкото при цветно, а аз все имам чувството че не постигам достатъчен контраст, за т'ва поглеждам и хистограмите на к'вото ми харесва - така си правя извод доколко да усилвам контраста на моите снимки..предполагам има значение и жанрът - може би при портретната фотография да не е толкова важно чак в такива подробности да гледаш, знам ли.. та, други мнения?[cool]

ЕДИТ: като говорим за хистограма и контраст, имам пред вид в голяма степен процеса на постобработка и съответно съобразяването с различните медии.. процесът на снимане е друга бира..



Публикацията е редактирана (08-06-11 16:43)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: guesswho   
Дата:   08-06-11 16:52

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 17:03

е, именно за това питам - според вас това дето се вижда на сайта реалното състояние на нещата ли е, или просто е заради ограниченията на медията? то, не само при тоя - ако вземеш например дори и кадър на Ансел Адамс от http://www.photography-now.net
- пак същото..


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: CyberGene   
Дата:   08-06-11 17:05

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 17:08

и понеже май пак не разбирате к'во питам, ще представя въпроса си по друг начин:

ако искам мой, сниман цифрово кадър, да изглежда НА ХАРТИЯ с такъв контраст, с какъвто би изглеждал същия кадър, сниман на филм, и изглеждащ на уеб с блокирани сенки и/или прегорени хайлайти, мога ли да си позволя в цифровия оригинал, който давам за печат, хистограмата да опре плътно в ляво и дясно, или е по-добре да спада плавно?


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: guesswho   
Дата:   08-06-11 17:15

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: guesswho   
Дата:   08-06-11 17:18

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 17:19

guesswho - тия неща са ясни, и за това изрично подчертах, че говоря само за ч/б класически пейзаж с търсене на максимална разработка на полутоновете - т.е. изключвам варианта за нарочно клипване. относно динамиката на матрицата и филма, май не е баш така - по-скоро при филма спадането в краищата на динамичния обхват е плавно, но май съвременните матрици бият филма по динамика.. хеле пък Фуджи С5, с което имам едновременно удоволствието и неудоволствието да си служа[smilie5]



Публикацията е редактирана (08-06-11 17:22)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: guesswho   
Дата:   08-06-11 17:23

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 17:30

аз пък ще си задам въпроса по трети начин:

ако вземем един оригинален хартиен отпечатък на Ансел Адамс примерно, който във photography-now.net изглежда с блокирани сенки или клипнати хайлайти, сканираме го с идеален скенер, с линейна крива на предаване като сме го настроили правилно, така че най-черното от отпечатъка да се предаде със стойност 0 в сканирания файл, и най-бялото от отпечатъка се предаде със стойност 255 в сканирания файл, каква хистограма според вас ще има сканираният файл - опряла плътно в ляво и/или дясно, или плавно спускаща се?



Публикацията е редактирана (08-06-11 17:30)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: guesswho   
Дата:   08-06-11 17:38

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: Roland909   
Дата:   08-06-11 17:47

Ако искаш да копираш на хартия - при всички положения си направи проби. Усещането, когато гледаш кадъра на хартия е съвсем различно, не е като от монитора. Твоите въпроси много ме интересуваха и мен в началото, когато си купих първия цифров апарат, но с теченеие на времето разбираш че най-добре си става на око и с усет:) За контраста - много зависи от техниката на обработка, не е само до клипване.
Например ако в един кадър имаш зърно, шум - това ти позволява да получиш съвсем друго усещане за контрасти, и изглежда доста по-различно спрямо същия кадър без зърно.
За сканирането - при мен поне се получава доста плавна хистограма, но си зависи много от скенера както сам казваш. Има такива които страшно силно запушват сенките. Самото опиране на хистограмата не ти гарантира нищо според мен. Нещата са доста субективни и по-важно е общото усещане. Примерно много светлите зони не дразнят толкова силно когато гледаш снимката на хартия. При всички положения си трябват доста проби с копирането на файловете. За максималното количество детайл също си е субективно, усещането много зависи от осветяването на пейзажа. И все пак най-големият фактор си остава човека който ще ти копира снимките:)))

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: Roland909   
Дата:   08-06-11 17:51

Късно ти писах, гледам последното ти питане и отговора под него са добри:)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 17:53

guesswho, "Ако скенера е калибриран така, че най-черното от хартията да е 0 и най-бялото - 255, ще излезе опряла в ляво и дясно."

Тук под "опряла" да разбирам "плавно спускаща се" ли?

Roland, отговорът ти е близо до това, което питам.. За съжаление ми се иска да чуя, че има метод, при който да се получават повтаряеми резултати без много проби и грешки - именно за това питам толкова за числата, ама явно нема да стане[smilie5]



Публикацията е редактирана (08-06-11 17:54)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: Roland909   
Дата:   08-06-11 18:24

Ето още малко и точно по темата за Адамс:)
Най-долното изречение мисля че обобщава нещата [smilie24]
http://www.thorleyphotographics.com/aug10.php


и още един :
http://www.illustratedphotography.com/basic-photography/zone-system-histograms

Както има един лаф - в изкуството не се мери с линия... Уви числата и хистограмата нищо не ни гарантират:)
Затова и много често функциите в шопа и други програми от типа на "auto exposure"
"auto levels" са толкова разочароващи [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: chill   
Дата:   08-06-11 18:41

Автор: Roland909
Дата: 08-06-11 18:24

Ето още малко и точно по темата за Адамс:)
Най-долното изречение мисля че обобщава нещата [smilie24]
http://www.thorleyphotographics.com/aug10.php
---

[smilie8] [smilie8] [smilie8]

Айде молим, пак снобарски истории от филмаджии. Който не може да различи хистограмите на примерите с Адамс от средната примерна хистограма малко по-горе, по-добре въобще да не се обажда за хистограми, докато не се образова малко.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 18:41

абе първият линк не е баш по темата - то е ясно, че не може от цялостната форма на хистограмата да съдим за картинката, щото всичко зависи как са разпределени тоновете в картинката. в тая тема си говорим по-скоро само за граничните стойности и до какъв процент, ако може така да се каже, те е хубаво да присъстват, като пак уточнявам, че говоря само за класически ч/б пейзаж.. в тоя контекст вторият линк казва повече (удебеленото е същественото):

"As with all good things in life, one can have too much contrast in ones images. If a picture is displayed with too much contrast, the detail in the lightest and darkest areas of the image will disappear into black and white. While this is acceptable for small parts of the photograph, it can be troublesome if huge swathes of detail are lost into oblivion.

There are, of course, situations where the photographer will intentionally create a lower contrast image, with whites that are not completely white or where the darkest parts of the image is toned in grey rather than in full black, but the key is to be able to get to full range of contrast from your display medium, and then break the rules if you need to do so for visual effect."

Въпросът е колко е това "small parts of the photograph" и как изглежда на хистограмата [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 18:48

между другото, като взех "Tetons and the snake river" от photography-now.net, хистограмата е по-добре разпределена в целия тонален диапазон и с клипнати хайлайти, отколкото на първия линк на Roland. Та, явно нещата опират и до сканиране и дори до това дали са пипани след това за уеб..


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 18:56

и все пак, сега като се замисля, може би първият линк на Roland съдържа отговора като картинка - вярно "Tetons and the snake river" там изглежда сякаш има повече сенки, но все пак хистограмата пада плавно от двете страни. Поправете ме, ако греша, но ако в оригинала е било така, после едно сканиране може да го предаде вярно, с плавно падаща хистограма, а друго да го клипне отляво и отдясно, както във photography-now, обаче ако е обратното - ако оригиналът е "клипнат", то сканирането няма как да постигне плавно спадане на хистограмата..Или може - например с обратна S-крива?

ЕДИТ: "повече полутонове" сменено с "повече сенки"



Публикацията е редактирана (08-06-11 18:59)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: chill   
Дата:   08-06-11 18:59

Колкото и да е "клипнат" оригиналът и най-черното мастило отразява някаква светлина, така че, би могло за изглежда не-клипнато след сканиране.

Така си мисля, де. [smilie21]

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 19:02

да, бе това ясно, ама ти ако си настроиш черната точка на скенера да е точно там, където е това най-черно, па-макар и все още отразяващо светлина, мастило, пак то ще е в цифровата 0. въпросът е колко процентно от цялата площ на картинката е това мастило и съответно близките на него малко по-светли мастила - дали плавно се увеличава количеството, или върви равно.. ако е плавно - няма "клипване", ако е равно - има..


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: chill   
Дата:   08-06-11 19:06

"Дали от гледна точка на цифрата, мога да си позволя в моите цифрови оригинали да имам известно количество абсолютно черно и абсолютно бяло или е по-добре да се стрема към плавно спадане на хистограмата до почти нулеви или минимални стойности от двата края (когато е възможно, разбира се)."

---

Ми тук отговорът ми се вижда очевиден - стремиш се към плавно спадане, защото винаги, ако искаш, можеш да го докараш, чрез пост-процессинг, до клипване, докато обратното е невъзможно.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 19:10

въпросът е като принтиш как да го пратиш - леко клипнато, или не, така че да е най-добре..



Публикацията е редактирана (08-06-11 19:10)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 19:21

абе май без да имаме оригинал и сканираната му голяма версия, няма да стане. та, викам, за да обърнем внимание и на Пешо, ако има желание и е все още в темата, да отговори:

ей тоя кадър ми харесва:


http://todorinski.com/wp-content/uploads/bwl.jpg



на филм ли е сниман, и ако да, има ли го сканиран в голям размер, и ако пак да - как изглежда хистограмата му - плавно ли пада отляво, щото на уеб бая блокирани сенки се виждат..

ако някой иска, да участва със свой пример..


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: chill   
Дата:   08-06-11 19:29

Soft-proof във фотошоп с профил на принтера?

Има ли такова чудо за B/W?

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   08-06-11 19:48

Май не успях да изтърпя всичко, написано по-горе, та затова карам направо:
Всяка медия си има определени параметри на цветопредаването, дори и в ч/б. Отделно всяка медия, възприемана визуално, прави различно въздействие в зависимост от средата, в която се възприема. Добрият предпечатар (защото това е предпечатна работа) съобразява всичките тези неща и така подготвя изображението, че до да има колкото се може по-еднакво въздействие, показано на различни медии. Това е и отговорът на въпроса на Крист. Стандартизирането на условията за възприемане донякъде улеснява този процес.

Съпътстващи въпроси:
Колко е бяло бялото?
Колко е черно черното?
Колко нива на сивото има в картинката?
Колко нива може да възпроизведе технологията, която ползвам?
Как и колко е осветена стаята, изложбената зала?
С колко лумена ми свети монитора?


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 19:55

asahi, за всички неща, дето си ги написал, крист поне е чувал, макар и да не ги познава в детайли. те обаче не отговарят на изначално поставения в темата въпрос, който ще задам по четвърти или пети различен начин: колко процента от общата площ на отпечатъка е абсолютно черно, респективно абсолютно бяло (според възможностите на хартията им) в принтовете на майсторите? това, което гледаме по хистограмите на уеб-варианти на техните принтове може ли да е показателно за това как стоят нещата на принтовете им, или зависи от сканирането?


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   08-06-11 20:05

Колко е процентното разпределение бяло/черно е тема за излседване. Мимимум една дипломна работа може да излезе от това. Абсолютно черно и абсолютно бяло няма - забрави ги.

Това, което виждаш по хистограмите, не е меродавно, защото не знаеш при какви условия е постигнато. Затова хората гледат картини в галерии, а не по телевизията.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 20:10

това вече е по темата. под "абсолютно черно" и "абсолютно бяло" имам пред вид в контекста на възможностите на конкретната медия, а не по принцип. боя се обаче, че си прав - требе да се гледа на живо.. и даже още по-яко отиваш в галерията с лаптопа, картинката отворена в шопа с един Treshold Adjustment Layer и там, където шопът показва блокирани сенки, гледаш оригинала дали е верно..[cool]


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 20:13

накрая: едно примерче пък за братното - как нарочно избушените сенки придават чар и състояние:

http://www.youtube.com/watch?v=c30KoOjLXNQ



Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: Roland909   
Дата:   08-06-11 20:22

Много ми харесва видеото, благодаря ти! Колко е субективно всичко, аз лично харесвам такива плътняци:)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: dpurple   
Дата:   08-06-11 20:25

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: guesswho   
Дата:   08-06-11 20:40

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 21:01

благодаря на всички включили се!

Roland, аз с времето също започвам да харесвам все повече тия "плътняци" [smile] - даже дотолкова, че всеки нов пейзаж вече ми е дилема дали да не го избуша толкова много, или да остане като класическите пейзажи от началото на темата.. някои може би ще имат по два варианта.. между другото, ако не си гледал филма, от който са кадрите във видеото по-горе, фърли му едно око - най-добрият филм, който съм гледал от много време насам - сценарий, режисура, психологизъм и дълбочина, актьорска игра, операторска работа и визия, музика - перфектен.. ето едно трейлърче:

http://www.youtube.com/watch?v=MRXLsMk_7Kk



Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: El_Fuego   
Дата:   09-06-11 09:29

Не ви ли се струва, е отговорът на повечето въпроси е в Зоновата система на Адамс?

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: n1x0n   
Дата:   09-06-11 09:58

Тези сканове, които гледаш са жертва на неизбежната и закономерна загуба на качество наричана "generation loss"...

Неща сканирани кой знае как, от кой знае какви копия, компресирани за интернет по кой знае какъв начин... не си прави никакви генерални изводи от цялата работа. [smilie3]

Отделен е въпроса, че хистограмите могат да имат "клипване" по края без това да означава неперфектност на изображението.


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   09-06-11 10:45

"Неща сканирани кой знае как, от кой знае какви копия, компресирани за интернет по кой знае какъв начин... не си прави никакви генерални изводи от цялата работа. [smilie3]"

Да, за това питах в крайна сметка..

"хистограмите могат да имат "клипване" по края без това да означава неперфектност на изображението"

а, тук к'во се има пред вид - че някои снимки си понасят клипване и даже стоят по-добре от арт- гледна точка или нещо друго?


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: max-1   
Дата:   09-06-11 16:23

.....И да не забравя ме, че повечето майстори-фотографи снимат с 10/10 инчови камери ...или около 20/20 см му е негатива, а там динамиката на полутона е огромна .....

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: chill   
Дата:   09-06-11 17:02

max-1 написа:

> динамиката на полутона

[smilie10]
[smilie18] [smilie18] [smilie18]


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: max-1   
Дата:   09-06-11 17:58

chill...какво се пулиш ?

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: chill   
Дата:   09-06-11 18:00

На фразата "динамика на полутона".

Би ли обяснил какво означава "динамика на полутона" и как тя зависи от формАта? [smilie7]

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: max-1   
Дата:   09-06-11 18:09

не мога да ти нарисувам характеристичната крива за да ти покажа ......

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: violator   
Дата:   09-06-11 18:24

10 инча от най - външните ръбове на кутията ли се мерят [smilie18] 1 inch = 25,4mm = 2,54cm; 10 inch = 254mm = 25,4cm

max-1 е искал да каже "динамичен обхват на полутоновете" нали [smile]


И по темата... много от фотографските хартии имат микро релеф. Какво правим с него? Какво става при сканиране?


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: chill   
Дата:   09-06-11 18:30

max-1 написа:

> не мога да ти нарисувам характеристичната крива за да ти покажа

Няма и нужда.

Просто дефинирай "динамика на полутона".

ПП. И как зависи от формАта.



Публикацията е редактирана (09-06-11 18:31)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: max-1   
Дата:   09-06-11 18:56

Вземи 2 бири и ела .............

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: icikonti   
Дата:   09-06-11 22:40

chill- много си войнствен!

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: chill   
Дата:   09-06-11 23:03

Брей, как позна? А уж гледам да съм много сдържан и умерен като пиша по форумите. [smilie8]

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   09-06-11 23:42

Некой се е обАркал, а?

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: n1x0n   
Дата:   10-06-11 10:17

а, тук к'во се има пред вид - че някои снимки си понасят клипване и даже стоят по-добре от арт- гледна точка или нещо друго?

Има се предвид, че ако един обект е сниман на абсолютно черен фон - лявата част на хистограмата ще е брутално клъцната, при все, че изображението ще си е перфектно експонирано.
Същото важи и за обект на чисто бял фон - пак ще се клипне, нищо, че кадъра ще си е наред.


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: violator   
Дата:   10-06-11 10:29

Сканира се хария. Хартията има релеф и проявява някакви свойства при отразяване на светлината. Какво се случва с хистограмата? Има ли някой наблюдения по въпроса? [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: n1x0n   
Дата:   10-06-11 10:35

Абе вие хистограми ли правите или фотография?! [smilie5]

Релефа на хартията едва ли ще промени хистограмата осезаемо...


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: violator   
Дата:   10-06-11 19:08

Всъщност съвсем не е така.. [smile] Поснимай на хартия, нека е среден форматът, сканирай негативите и ще го усетиш.

Примерите са преснети с фотоапарат при контролирана светлина.

рамка 6х6, негатив ФОХАР ЕКСФО ЕФН-411, цифрово обърнат. Тъмните артефакти в ляво са бликове от неправилно осветена хартия при преснемането.


http://img543.imageshack.us/img543/4021/dsc2511y.jpg



Същата харртия, същата рамка


http://img13.imageshack.us/img13/1912/dsc1248w.jpg




ORWO документна, размер на изображението 8х10см


http://img31.imageshack.us/img31/9325/dsc3493h1024.jpg




Половинката, в резолюцията с която е излязла от камерата.


http://img98.imageshack.us/img98/2170/dsc3493f.jpg




Колко полутона има в бялата област по краищата?


Окото възприема релефът, като релеф заради редуването на засенчени и осветени зони. При промяна в посоката и характера на светлината се променят и полутоновите по повърхността. При по - малки формати това се вижда в хистограмата.. и изобщо при какъвто и да е формат придава част от специфичните свойства на всяка хария.

Подготвянето на цифрово изображение от филм или хартия, без да си погледнеш и хистограмата е меко казано несериозно.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: kiromn   
Дата:   11-06-11 10:30

Ако отпечаташ една снимка с клипнато черно и бяло на фото принтер, ще разбереш защо трябва да се избягва клипването. Стават едни грозни чисто черни петна като изрязани в снимката. Бялото по същия начин, все едно на места е свършило мастилото :)
Не мисля, че липсата на клипване означава по-нисък контраст.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: n1x0n   
Дата:   11-06-11 11:51

Тъмните артефакти в ляво са бликове от неправилно осветена хартия при преснемането.

Първо ми говориш за релефа, после се оказва, че говорим за дефекти при репродукцията, които нямат абсолютно нищо общо с релефа на хартията?! [smilie8]

При промяна в посоката и характера на светлината се променят и полутоновите по повърхността.
При правилна репродукционна работа - тези промени са статистически незначими, т.е. могат лееко да изместят хистограмата в една или друга посока като цяло, но не и да я променят сериозно като форма и позиция.

Подготвянето на цифрово изображение от филм или хартия, без да си погледнеш и хистограмата е меко казано несериозно.

Това пък изобщо не е вярно... хистограмата е инструмент за добиване на най-обща представа за тоналното разпределение, без който спокойно можеш да минеш. Има си други, много по-прецизни начини за замерване на критичните области.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   11-06-11 18:08

Хистограмата показва статистическото разпределение на пикселите в различните нива на сивото. Има метод, по който с хистограма можеш да определиш осветеността и експозиционния ефект на някой обект или част от него, но ще трябва и още нещо - еталонни отразяващи обекти.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: petkova70   
Дата:   11-06-11 18:43

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: petkova70   
Дата:   11-06-11 18:58

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   11-06-11 19:54

Петкова, горното обяснение е вярно при следните 3 допускания:
1) Динаминият обхват на филма (матрицата) превишава динамичният обхват на сцената.
2) Има само 1 точна експонация и всичко друго е under or over exposure.
3) Имаме само едно репродуциране.

Май само при пинхола и полароида имаме само едно репродуциране - от светлина директно на хартия.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: petkova70   
Дата:   11-06-11 23:10

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   11-06-11 23:19

Предлагам утре след наспиване да прочетеш поста ми, да осмислиш логическите връзки между твърденията и след това да си формираш мнение за общото, а не за частното.

Подсказка: Тежестта не е в експозицията и разглеждам проблема в контекста на зададения въпрос. Експозицията е в началото на процеса, а после следват доста преобразувания, преди да стигне изображението до съзнанието ни.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: petkova70   
Дата:   11-06-11 23:28

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   11-06-11 23:33

Забрави за копиране, не говорим за него. Изображението минава през снимане, евентуално проявяване и сканиране, обработка, принтиране, експониране на стената на галерията, възприемане.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: petkova70   
Дата:   12-06-11 00:05

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: petkova70   
Дата:   12-06-11 00:27

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   12-06-11 00:31

Ще се наложи грубо да цитирам автора на темата, та да не се отклоняваме в обяснения, за които може да си компетентна, но са неприложими за конкретния случай. И така:

"Абе тоя въпрос май и преди съм го задавал, ама май не бях разбран тогава:
значи гледам си разни снимки на разни майстори, които снимат на филм, и като ми хареса нещо, му поглеждам и хистограмата. Много често забелязвам бая блокирани сенки и клипнати хайлайти. Та, чудя се дали това е от сканирането и дали в оригинала са имали толкова голямо количество абсолютно черно, или абсолютно бяло, доколкото тия понятия са валидни при филма, или се е получило така при сканирането, тъй като скенерът също линейно клипва от двата края там, където иначе има все още фини полутонове във филма/хартиеното копие? Дали от гледна точка на цифрата, мога да си позволя в моите цифрови оригинали да имам известно количество абсолютно черно и абсолютно бяло или е по-добре да се стрема към плавно спадане на хистограмата до почти нулеви или минимални стойности от двата края (когато е възможно, разбира се). Да подчертая - въпросът ми се отнася по-скоро за класически ч/б пейзажи, в които се стремим да предадем максимално количество детайл - изключвам случаите, в които нарочно се губи детайл в черното и бялото като артистичен похват, или пък заради твърде високата динамика на сцената.. "



Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: petkova70   
Дата:   12-06-11 00:47

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   12-06-11 01:01

"Профил на petkova70 Регистриран:23.04.2011 12:00
Снимки: 0"

Как да те взема насериозно?

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: petkova70   
Дата:   12-06-11 01:18

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   12-06-11 01:24

Тук ще се усмихна дискретно.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: petkova70   
Дата:   12-06-11 01:29

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: violator   
Дата:   12-06-11 21:47

n1x0n, правил ли си репродукция на изображение от фото хартия?


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   13-06-11 15:08

г-н petkova70, бих бил много благодарен, ако имате време и желание да обясните малко ей тая графика:


http://www.sprawls.org/ppmi2/FILMCON/FILMCON04.jpg




Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: s_l   
Дата:   13-06-11 18:51

Схемата показва връзката между характеристична крива на произволен филм и контрастната му характеристика. И двете криви са взаимозаменяеми по отношение на контраст, но едната е по-удобна. По X имаш експонация по Y резултата от нея във вид на плътност при емулсията, а характеристичната крива (пунктира със S форма) е графичното описание..

Както виждаш в сенките и светлините, формата на ХК драстично се променя. Тъй като контраст в случая е съотношението между експонация и резултатна плътност, то с лекота можеш да забележиш, че контраста на филма, не е линейна величина.

С думи прости - в сенките и светлините контраста на предадената сцена пада, независимо че яркостите в нея си вървят линейно. В средната част на кривата яркостите се предават относително линейно.

Контрастната характеристика ти показва същото, но в някои случаи е по-удобна. За нея гледай "малкия" Y от дясно - контраст фактора и отново X - експозицията. Вижда се в кои зони контраста как се предава. Същото може да се извади и от характеристичната крива. От участъка който те интересува, трябва да засечеш 2те крайни точки по абциса и ордината, за да видиш разликата, което е и стойността на усреднения контраст в дадената зона.
Това е най-простото обяснение за което се сещам, а тьй като съм го учил отдавна, моля да ми бъде простено за евентуални неточности.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   13-06-11 20:36

Е, хубаво, де всичко това не казва ли просто, че характеристичната крива на филма е S-образна, и че, ако динамиката на филма е по-голяма от тая на сцената, би трябвало "хистограмата" да пада плавно от двете страни? Т'ва ми е ясно по принцип.. Въпросът обаче е отвъд тоя момент авторът дали не е обработил по-натам картинката така, че вече да не пада плавно, а да се блокира.. Така или иначе според мен въпросът се изясни вече донякъде от някои постове, а още повече след като намерих дискутираната картинка на Ансел Адамс в по-голям размер, при което се вижда, че хистограмата пада плавно и от двете страни, без блокиране:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Adams_The_Tetons_and_the_Snake_River.jpg




Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   13-06-11 20:45

Да уточним евентуалните неточности:

"Тъй като контраст в случая е съотношението между експонация и резултатна плътност,..."
!!! Контрастът в определена точка от характеристичната крива е отношението на нарастването на плътността към нарасъването на експонацията когато последното клони към нула, демек първата производна на характеристичната (предавателната) функция.

Контрастът, сам по себе си, не е отношение, а разлика от стойности на плътностите.
Отношението на граничните стойности на плътностите е динамиката. Тук е и връзката с фините полутонове за който следи мисълта.

За себе си съм приел контрастът в определена точка от предавателната х-ка да наричам локален контраст. Да не се бърка с микроконтраст. С манипулиране на локалния контраст могат да се подсилят тонални области с близки плътности.


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: dpurple   
Дата:   13-06-11 20:53

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   13-06-11 21:03

Крист, не можеш да правиш заключения върху хистограма, която не знаеш как е получена.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   13-06-11 21:13

напротив - в конкретния случай предполагам, мога дотолкова доколкото, ако имаше много блокирани сенки или хайлайти в оригинала, те щяха да се видят на какъвто и да било скан като пикове от ляво и дясно на хистограмата, дори и да не опират плътно в краищата, но тук виждаме плавно спадане. от друга страна, ако имахме скан с блокирани сенки и/или хайлайти, не бихме могли да сме сигурни, щото в оригинала може да е спадало плавно, но сканирането да е съсипало нещата.. поправете ме, ако греша за първия вариант - приемам, че може да има и някакво сканиране с обратна S-крива или нещо друго в целия процес, което да може да неутрализира дори и блокирани сенки/хайлайти и хистограмата в крайна сметка да изглежда плавно спускаща се, но ми изглежда малко вероятно, мхм?..

@пешо: ако знаехме к'во ни харесва, немаше да задаваме такива въпроси.. точно щото ми се иска да разбера снимките, които ми харесват що ми харесват, измерено в некакви физически величини, те за т'ва питам.. ако знаехме, щяхме да правим шидьоври всеки ден.. [smilie8]



Публикацията е редактирана (13-06-11 21:16)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   13-06-11 21:22

За пореден път ти казвам - не можеш да правиш заключения върху хистограма, която не знаеш как е получена. Няма линейно сканиране, няма линейно предаване. Всяка точка е преизчислявана няколко пъти. Толкова много неща влияят на предавателната х-ка, че хистограмата става неузнаваема, без значение колко полегато спада. Представи си само какво става след рдин ъпсемлинг, линеаризиране и даунсемплинг. Няма да я познаеш хистограмата.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   13-06-11 21:32

абе в общия случай си прав, но представи си, ако в оригинала имаше блокирани сенки например, щеше да има голяма област с еднакви стойности, които после както и да ги разтягаш, май няма начин да станат вече различни и ще си стоят все най-в ляво на хистограмата като пик, независимо след скана дали опират плътно в ляво или не.. или има начин да станат различни стойности? ако има, какъв би бил той?


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: asahi   
Дата:   13-06-11 21:37

В горния случай и ти си прав донякъде. Пикът може да се разсее от блър или подобни пикселоизмислящи алгоритми, но не могат да се скрият големи черни или бели области.

Въздействието е в детайлите, а те не са плътно бели/черни.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: petkova70   
Дата:   15-06-11 00:13

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   15-06-11 11:17

г-н petkova70, благодаря Ви за желанието все още да пишете в темата ми. пикът в хистограмата на дискутираната картинка не е точно най-в ляво, а наляво от него спада все пак още, макар и сравнително стръмно, но все пак пикът не е най-в ляво. по-горе с господин асахи достигнахме до консенсус, че това предполага, че най-вероятно и в оригинала е спадало плавно, независимо точно къде е бил пикът.. за мен темата се изчерпва донякъде с това.. друг е въпросът как стоят нещата със снимките на Радека, които в уеб-варианта, който единствено имаме, са клипнати и от двете страни - там явно не може да кажем нищо.. бтв споменатите от Вас по-горе SCIM и CRM най-вероятно имат много голямо отношение към темата - аз, честно казано, бях ги огледал още преди да пусна настоящата тема, даже помислих и за дигиталния им вариант, но Ви благодаря все пак, че ми насочихте вниманието към тях още веднъж [smilie3]

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: petkova70   
Дата:   15-06-11 12:45

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: max-1   
Дата:   15-06-11 15:22

.....и като си помисли човек, всичкото това писане за да се спестят 2 бири ! [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   15-06-11 15:46

е, ти бирите не ги ли предлагаше на чил, в същност?

едит: искаше от..



Публикацията е редактирана (15-06-11 15:47)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: dpurple   
Дата:   15-06-11 16:54

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: petkova70   
Дата:   15-06-11 17:20

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   15-06-11 19:08

има нещо такова.. г-н petkova70, аз все още предъвквам част от предишния Ви пост относно Радека и почти съм склонен да споря относно постеризацията в сенките, когато говорим за Фуджи С5 специално, но за първото ми трябва още време да помисля, а май и за второто - да потествам малко, пък може и да продължим темата[smilie5] ..

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: xizor   
Дата:   15-06-11 19:41

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: dpurple   
Дата:   15-06-11 19:52

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: xizor   
Дата:   15-06-11 20:09

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: dpurple   
Дата:   15-06-11 20:17

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »