Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2  3  4     всички  напред  последна
 За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 16:15

Абе тоя въпрос май и преди съм го задавал, ама май не бях разбран тогава:
значи гледам си разни снимки на разни майстори, които снимат на филм, и като ми хареса нещо, му поглеждам и хистограмата. Много често забелязвам бая блокирани сенки и клипнати хайлайти. Та, чудя се дали това е от сканирането и дали в оригинала са имали толкова голямо количество абсолютно черно, или абсолютно бяло, доколкото тия понятия са валидни при филма, или се е получило така при сканирането, тъй като скенерът също линейно клипва от двата края там, където иначе има все още фини полутонове във филма/хартиеното копие? Дали от гледна точка на цифрата, мога да си позволя в моите цифрови оригинали да имам известно количество абсолютно черно и абсолютно бяло или е по-добре да се стрема към плавно спадане на хистограмата до почти нулеви или минимални стойности от двата края (когато е възможно, разбира се). Да подчертая - въпросът ми се отнася по-скоро за класически ч/б пейзажи, в които се стремим да предадем максимално количество детайл - изключвам случаите, в които нарочно се губи детайл в черното и бялото като артистичен похват, или пък заради твърде високата динамика на сцената..

Ето един пример. При тоя може да се видят и блокирани сенки и изгорени хайлайти на някои от снимките:

http://www.radekaphotography.com/bwpage1.htm



Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: jivkojj   
Дата:   08-06-11 16:24

На въпроса ти не мога да отговоря, но тея клипвания мен в определени ситуации ме кефят и ги търся като ефект.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: dpurple   
Дата:   08-06-11 16:36

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 16:41

абе викам някой ако има нещо по темата, да каже.. такива изцепки не са ми нужни.. повече от ясно е, че първо гледам кадъра дали ми харесва.. хистограмата я гледам, защото така да се каже, искам да се уча от големите, или поне от тия дето ми харесват снимките им.. тъй като при ч/б намирането на правилния контраст може да направи или утепа кадъра много повече, отколкото при цветно, а аз все имам чувството че не постигам достатъчен контраст, за т'ва поглеждам и хистограмите на к'вото ми харесва - така си правя извод доколко да усилвам контраста на моите снимки..предполагам има значение и жанрът - може би при портретната фотография да не е толкова важно чак в такива подробности да гледаш, знам ли.. та, други мнения?[cool]

ЕДИТ: като говорим за хистограма и контраст, имам пред вид в голяма степен процеса на постобработка и съответно съобразяването с различните медии.. процесът на снимане е друга бира..



Публикацията е редактирана (08-06-11 16:43)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: guesswho   
Дата:   08-06-11 16:52

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 17:03

е, именно за това питам - според вас това дето се вижда на сайта реалното състояние на нещата ли е, или просто е заради ограниченията на медията? то, не само при тоя - ако вземеш например дори и кадър на Ансел Адамс от http://www.photography-now.net
- пак същото..


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: CyberGene   
Дата:   08-06-11 17:05

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 17:08

и понеже май пак не разбирате к'во питам, ще представя въпроса си по друг начин:

ако искам мой, сниман цифрово кадър, да изглежда НА ХАРТИЯ с такъв контраст, с какъвто би изглеждал същия кадър, сниман на филм, и изглеждащ на уеб с блокирани сенки и/или прегорени хайлайти, мога ли да си позволя в цифровия оригинал, който давам за печат, хистограмата да опре плътно в ляво и дясно, или е по-добре да спада плавно?


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: guesswho   
Дата:   08-06-11 17:15

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: guesswho   
Дата:   08-06-11 17:18

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 17:19

guesswho - тия неща са ясни, и за това изрично подчертах, че говоря само за ч/б класически пейзаж с търсене на максимална разработка на полутоновете - т.е. изключвам варианта за нарочно клипване. относно динамиката на матрицата и филма, май не е баш така - по-скоро при филма спадането в краищата на динамичния обхват е плавно, но май съвременните матрици бият филма по динамика.. хеле пък Фуджи С5, с което имам едновременно удоволствието и неудоволствието да си служа[smilie5]



Публикацията е редактирана (08-06-11 17:22)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: guesswho   
Дата:   08-06-11 17:23

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 17:30

аз пък ще си задам въпроса по трети начин:

ако вземем един оригинален хартиен отпечатък на Ансел Адамс примерно, който във photography-now.net изглежда с блокирани сенки или клипнати хайлайти, сканираме го с идеален скенер, с линейна крива на предаване като сме го настроили правилно, така че най-черното от отпечатъка да се предаде със стойност 0 в сканирания файл, и най-бялото от отпечатъка се предаде със стойност 255 в сканирания файл, каква хистограма според вас ще има сканираният файл - опряла плътно в ляво и/или дясно, или плавно спускаща се?



Публикацията е редактирана (08-06-11 17:30)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: guesswho   
Дата:   08-06-11 17:38

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: Roland909   
Дата:   08-06-11 17:47

Ако искаш да копираш на хартия - при всички положения си направи проби. Усещането, когато гледаш кадъра на хартия е съвсем различно, не е като от монитора. Твоите въпроси много ме интересуваха и мен в началото, когато си купих първия цифров апарат, но с теченеие на времето разбираш че най-добре си става на око и с усет:) За контраста - много зависи от техниката на обработка, не е само до клипване.
Например ако в един кадър имаш зърно, шум - това ти позволява да получиш съвсем друго усещане за контрасти, и изглежда доста по-различно спрямо същия кадър без зърно.
За сканирането - при мен поне се получава доста плавна хистограма, но си зависи много от скенера както сам казваш. Има такива които страшно силно запушват сенките. Самото опиране на хистограмата не ти гарантира нищо според мен. Нещата са доста субективни и по-важно е общото усещане. Примерно много светлите зони не дразнят толкова силно когато гледаш снимката на хартия. При всички положения си трябват доста проби с копирането на файловете. За максималното количество детайл също си е субективно, усещането много зависи от осветяването на пейзажа. И все пак най-големият фактор си остава човека който ще ти копира снимките:)))

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: Roland909   
Дата:   08-06-11 17:51

Късно ти писах, гледам последното ти питане и отговора под него са добри:)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 17:53

guesswho, "Ако скенера е калибриран така, че най-черното от хартията да е 0 и най-бялото - 255, ще излезе опряла в ляво и дясно."

Тук под "опряла" да разбирам "плавно спускаща се" ли?

Roland, отговорът ти е близо до това, което питам.. За съжаление ми се иска да чуя, че има метод, при който да се получават повтаряеми резултати без много проби и грешки - именно за това питам толкова за числата, ама явно нема да стане[smilie5]



Публикацията е редактирана (08-06-11 17:54)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: Roland909   
Дата:   08-06-11 18:24

Ето още малко и точно по темата за Адамс:)
Най-долното изречение мисля че обобщава нещата [smilie24]
http://www.thorleyphotographics.com/aug10.php


и още един :
http://www.illustratedphotography.com/basic-photography/zone-system-histograms

Както има един лаф - в изкуството не се мери с линия... Уви числата и хистограмата нищо не ни гарантират:)
Затова и много често функциите в шопа и други програми от типа на "auto exposure"
"auto levels" са толкова разочароващи [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: chill   
Дата:   08-06-11 18:41

Автор: Roland909
Дата: 08-06-11 18:24

Ето още малко и точно по темата за Адамс:)
Най-долното изречение мисля че обобщава нещата [smilie24]
http://www.thorleyphotographics.com/aug10.php
---

[smilie8] [smilie8] [smilie8]

Айде молим, пак снобарски истории от филмаджии. Който не може да различи хистограмите на примерите с Адамс от средната примерна хистограма малко по-горе, по-добре въобще да не се обажда за хистограми, докато не се образова малко.

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 18:41

абе първият линк не е баш по темата - то е ясно, че не може от цялостната форма на хистограмата да съдим за картинката, щото всичко зависи как са разпределени тоновете в картинката. в тая тема си говорим по-скоро само за граничните стойности и до какъв процент, ако може така да се каже, те е хубаво да присъстват, като пак уточнявам, че говоря само за класически ч/б пейзаж.. в тоя контекст вторият линк казва повече (удебеленото е същественото):

"As with all good things in life, one can have too much contrast in ones images. If a picture is displayed with too much contrast, the detail in the lightest and darkest areas of the image will disappear into black and white. While this is acceptable for small parts of the photograph, it can be troublesome if huge swathes of detail are lost into oblivion.

There are, of course, situations where the photographer will intentionally create a lower contrast image, with whites that are not completely white or where the darkest parts of the image is toned in grey rather than in full black, but the key is to be able to get to full range of contrast from your display medium, and then break the rules if you need to do so for visual effect."

Въпросът е колко е това "small parts of the photograph" и как изглежда на хистограмата [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 18:48

между другото, като взех "Tetons and the snake river" от photography-now.net, хистограмата е по-добре разпределена в целия тонален диапазон и с клипнати хайлайти, отколкото на първия линк на Roland. Та, явно нещата опират и до сканиране и дори до това дали са пипани след това за уеб..


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 18:56

и все пак, сега като се замисля, може би първият линк на Roland съдържа отговора като картинка - вярно "Tetons and the snake river" там изглежда сякаш има повече сенки, но все пак хистограмата пада плавно от двете страни. Поправете ме, ако греша, но ако в оригинала е било така, после едно сканиране може да го предаде вярно, с плавно падаща хистограма, а друго да го клипне отляво и отдясно, както във photography-now, обаче ако е обратното - ако оригиналът е "клипнат", то сканирането няма как да постигне плавно спадане на хистограмата..Или може - например с обратна S-крива?

ЕДИТ: "повече полутонове" сменено с "повече сенки"



Публикацията е редактирана (08-06-11 18:59)

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: chill   
Дата:   08-06-11 18:59

Колкото и да е "клипнат" оригиналът и най-черното мастило отразява някаква светлина, така че, би могло за изглежда не-клипнато след сканиране.

Така си мисля, де. [smilie21]

Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: krist   
Дата:   08-06-11 19:02

да, бе това ясно, ама ти ако си настроиш черната точка на скенера да е точно там, където е това най-черно, па-макар и все още отразяващо светлина, мастило, пак то ще е в цифровата 0. въпросът е колко процентно от цялата площ на картинката е това мастило и съответно близките на него малко по-светли мастила - дали плавно се увеличава количеството, или върви равно.. ако е плавно - няма "клипване", ако е равно - има..


Отговори на това съобщение
 Re: За хистограмата при сканираните хартиени филмови копия
Автор: chill   
Дата:   08-06-11 19:06

"Дали от гледна точка на цифрата, мога да си позволя в моите цифрови оригинали да имам известно количество абсолютно черно и абсолютно бяло или е по-добре да се стрема към плавно спадане на хистограмата до почти нулеви или минимални стойности от двата края (когато е възможно, разбира се)."

---

Ми тук отговорът ми се вижда очевиден - стремиш се към плавно спадане, защото винаги, ако искаш, можеш да го докараш, чрез пост-процессинг, до клипване, докато обратното е невъзможно.

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2  3  4     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »