Автор: thomas
Дата: 23-05-09 18:15
Видях ги. Не си струваше особено. Изобщо не ми е за 3-те лева, които плащаш, за да разгледаш етнографския музей, а заради манджата с грозде от три експозиции в него:
1. Архивът Гиб(п)сън (и те не знаят как е явно, защото на големия банер отвън пише Гибсън, на плакатите вътре - Гипсън, а на текстовете към снимките - пак Гибсън. Според мен е толкова просто - вижда се как се пише името на английски и ако е с латинско B, става Б, ако е с латинско P, става П - не знам какво е толкова трудното),
2. Великденски яйца (Великден, таковата, не мина ли) и
3. Еротика?!?! (колкото да загубят цялата публика от родители с деца, на които и без това не им се даваха пари, доколкото забелязах).
Та понеже бях отишъл заради Гибсън, само това и разгледах. Разглеждането на точно тази изложба започва от помещението, в което се продават билетите, като една от снимките дори се намира над главата на жената, която продава самите билети. Тук, в преддверието, впрочем са разположени може би най-атрактивните или поне най-големите по формат изображения, защото е малко трудно да се каже, че нещо в цялата изложба е особено атрактивно, поне не и за човек, чиито роднини не са показани на някоя от снимките.
Минеш ли навътре от фоайето, форматът от 80/60 рязко превключва на нещо под А4 плюс щедро голямо паспарту около снимката, за да не бъде поне рамката толкова обидно малка. Да отворя още една скоба, антирефлексното стъкло само пречи да се види поне малко детайл. При положение, че експозицията е в музейна обстановка, където осветлението е реализирано достатъчно прилично, много по-добър щеше да е резултатът, ако бяха използвали гладко стъкло. Ако човек иска да се наслади на детайла, който може да се види в копията от тези стъклени плаки, със сигурност не му е нужна зърнистата структура на антирефлексното стъкло. Особено пък когато голяма част от изображенията са толкова малки.
Но де да беше само това. Добре, аз разбирам, че събиралите изложбата до голяма степен не знаят какво има изобразено на тези снимки. И все пак може би някакво предварително усилие щеше да помогне там да няма заглавия от рода на "Високопоставен младеж, придружен от военна охрана". Сигурен съм, че точно този високопоставен младеж не може да не е някоя разпознаваема историческа личност и вярвам, че това скоро ще се разбере.
Но даже и това не е най-лошото. Най-лошото е, че всъщност всичките снимки представляват прост менахичен сбор от битово-военно-анонимно-архитектурни снимки, които казват страшно малко на всички нас, които не сме запознати с това кой и защо ги е снимал точно такива. Дали това е личната колекция на някой фотограф или военен репортер, който е събрал в нея и служебни, и лични кадри, или лична колекция на Богдан Филов, каквото предположение Иво Хаджимишев изразява - това трудно може да се разбере. Но посетителят накрая си тръгва почти без спомени, които ще му останат и след като се събуди на следващата сутрин.
Публикацията е редактирана (23-05-09 18:17)
|
|