Раздел 4. Черно-бяла
фотография
Колкото
и странно да звучи, въпреки че цветната фотография е създадена
още в края на 20-те години на миналия век, черно-белите снимки не
са изгубили очарованието си и до днес. Дори напротив, черно-бялата
фотография изживява истински ренесанс в дигиталната ера.
Дори в менюто на повечето любителски дигитални фотоапарати
има опция за директно снимане в режим черно/бяло.
В
много случаи черно-бялата снимка е по-въздействаща от аналогичната
цветна. Това е така, защото ние сме свикнали да виждаме света цветен
и черно-бялата визия е нещо по-необикновено за нас. Също така черно-бялата
фотография е изчистена от неприятното внушение, което понякога създават
ярките и несъответстващи си цветовете. При нея можем да се насладим
на формата, контраста и сюжета, без вниманието ни да се отвлича
от цветността.
Черно-бялата
фотография е на особена почит и сред професионалните фотографи.
Дори някои от тях като неповторимия Анри Картие Бресон, отричат
изцяло снимането в цвят и изпадат в крайности, определяйки цветните
снимки като снимки само за семейния албум. Най-често в черно-бяло
се снимат портрети, но понякога това е похват и при снимането на
пейзажи. Един друг известен фотограф и пейзажист, отричащ цветната
фотография е легендарният Ансел Адамс. Неговите невероятни пейзажи
се отличават с неповторима графичност и разработка в хилядите нюанси
на прехода между черно и бяло. На примера в дясно виждате една и
съща снимка изпълнена в цветен и черно-бял вариант. Както може да
се убедите цветната версия не прави особено впечатление, докато
черно-бялата веднага провлича вниманието с ярко изразения контраст
между угриженото лице на възрастния човек в предния план и дефокусираната
разнородна тълпа в задния.
В
някои случаи обаче, снимането в цвят е задължително. Това е така,
когато трябва да предадем неповторимото излъчване на екзотично животно
или птица, прекрасните топли цветове на изгрева или залеза или колорита
на есенната природа. На примера в ляво виждате отново една снимка
в цветен и черно-бял вариант.Тук цветният вариант доминира, тъй
като топлата и наситена жълто-червена светлина от залязващото слънце
подчертава доброто настроение на усмихнатите момичетата.
Преди
време, снимайки с филм, пред мен често стоеше дилемата какъв филм
да заредя в апарата си, цветен или черно-бял... Дори се е налагало
да нося 2 фотоапарата, единият зареден с цветен, а другият с черно-бял
филм. Въоръжени с добър цифров фотоапарат, вие не трябва да се притеснявате
дали снимате в цвят или не. По-късно, преглеждайки снимките с любимия
ви редактор в компютъра, може да пробвате за секунди как ще изглежда
снимката в черно-бяло и да решите за себе си кой вариант ви допада
повече.
Въпреки
това, понякога е интересно да снимате директно в режим B/W. Цифровият
фотоапарат ви позволява да промените погледа си, наблюдавайки в
черно-бяло на TFT дисплея ситуацията, която сте решили да заснемете
и да прецените какви корекции да нанесете в настройките на фотоапарата,
за да подчертаете внушението на този вид изображение.
Дигиталните
фотоапарати позволяват да снимате и в режим сепия, което в някои
случаи придава приятен ретро вид на снимката.
Чрез
обработващият софтуер и малко умения, можете да направите интересни
комбинации от черно-бели и цветни изображения в една и съща снимка
както е показано на примера по-долу.
За
мен черно-белият вариант, с леко тониране към студените тонове е
най-въздействащ при горната снимка. При изцяло цветния, шарените
дрехи на децата дразнят и отвличат вниманието от важното в сюжета
на снимката, а средният вариант би бил по-подходящ за жизнерадостна
ситуация с добре облечени и весели деца, носещи балони или цветя.
Не
се страхувайте да вземете всичко, което ви дава света на цифровата
фотография, а именно пълна свобода да творите и да експериментирате!
|