Раздел 4. Черно-бяла фотография

Колкото и странно да звучи, въпреки  че цветната фотография е създадена  още в края на 20-те години на миналия век, черно-белите снимки не са изгубили очарованието си и до днес. Дори напротив, черно-бялата фотография изживява истински ренесанс в дигиталната ера. Снимка: Бони Бонев Дори в менюто на  повечето любителски дигитални фотоапарати има опция за директно снимане в режим черно/бяло.

В много случаи черно-бялата снимка е по-въздействаща от аналогичната цветна. Това е така, защото ние сме свикнали да виждаме света цветен и черно-бялата визия е нещо по-необикновено за нас. Също така черно-бялата фотография е изчистена от неприятното внушение, което понякога създават ярките и несъответстващи си цветовете. При нея можем да се насладим на формата, контраста и сюжета, без вниманието ни да се отвлича от цветността.

Черно-бялата фотография е на особена почит и сред професионалните фотографи. Дори някои от тях като неповторимия Анри Картие Бресон, отричат изцяло снимането в цвят и изпадат в крайности, определяйки цветните снимки като снимки само за семейния албум. Най-често в черно-бяло се снимат портрети, но понякога това е похват и при снимането на пейзажи. Един друг известен фотограф и пейзажист, отричащ цветната фотография е легендарният Ансел Адамс. Неговите невероятни пейзажи се отличават с неповторима графичност и разработка в хилядите нюанси на прехода между черно и бяло. На примера в дясно виждате една и съща снимка изпълнена в цветен и черно-бял вариант. Както може да се убедите цветната версия не прави особено впечатление, докато  черно-бялата веднага провлича вниманието с ярко изразения контраст между угриженото лице на възрастния човек в предния план и дефокусираната разнородна тълпа в задния.

Снимка: Бони БоневВ някои случаи обаче, снимането в цвят е задължително. Това е така, когато трябва да предадем неповторимото излъчване на екзотично животно или птица, прекрасните топли цветове на изгрева или залеза или колорита на есенната природа. На примера в ляво виждате отново една снимка в цветен и черно-бял вариант.Тук цветният вариант доминира, тъй като топлата и наситена жълто-червена светлина от залязващото слънце подчертава доброто настроение на усмихнатите момичетата.

Преди време, снимайки с филм, пред мен често стоеше дилемата какъв филм да заредя в апарата си, цветен или черно-бял... Дори се е налагало да нося 2 фотоапарата, единият зареден с цветен, а другият с черно-бял филм. Въоръжени с добър цифров фотоапарат, вие не трябва да се притеснявате дали снимате в цвят или не. По-късно, преглеждайки снимките с любимия ви редактор в компютъра, може да пробвате за секунди как ще изглежда снимката в черно-бяло и да решите за себе си кой вариант ви допада повече.

Въпреки това, понякога е интересно да снимате директно в режим B/W. Цифровият фотоапарат ви позволява да промените погледа си, наблюдавайки в черно-бяло на TFT дисплея ситуацията, която сте решили да заснемете и да прецените какви корекции да нанесете в настройките на фотоапарата,  за да подчертаете внушението на този вид изображение.

Дигиталните фотоапарати позволяват да снимате и в режим сепия, което в някои случаи придава приятен ретро вид на снимката.

Чрез обработващият софтуер и малко умения, можете да направите интересни комбинации от черно-бели и цветни изображения в една и съща снимка както е показано на примера по-долу.

Снимка: Бони Бонев

За мен черно-белият вариант, с леко тониране към студените тонове е най-въздействащ при горната снимка. При изцяло цветния, шарените дрехи на децата дразнят и отвличат вниманието от важното в сюжета на снимката, а средният вариант би бил по-подходящ за жизнерадостна ситуация с добре облечени и весели деца, носещи балони или цветя.

Не се страхувайте да вземете всичко, което ви дава света на цифровата фотография, а именно пълна свобода да творите и да експериментирате!

 

........ ........