Автор: tofo
Дата: 08-07-08 21:06
Тъй като сме подкарали вторнишкия петък не мога да устискам да пусна любимата си поучителна статия.
Как да разглеждаме фотографиите
Защо да гледаме снимките с едно око, вместо с две...
Фотокамерата, по устройството си, представлява едно голямо око. Онова, което се фиксира върху фотолентата, зависи от разстоянието между обектива и предмета, който се фотографира и това фиксиране на перспективния изглед е същото, както би го видяло нашето око – по-точно ретината, която е заместена с фотоемулсия върху лентата...
Има обаче една важна разлика – обективът на фотокамерата е един, а ние разполагаме с две очи.
Както е известно, когато разглеждаме предмет, върху ретините на очите ни се получават две нееднакви изображения: дясното око вижда нещо различно от онова, което вижда лявото око, просто защото те се намират на около 6 – 7 см едно от друго. Именно тази нееднаквост на изображенията е главната причина, поради която предметите изглеждат обемни: съзнанието слива двете нееднакви впечатления в един релефен образ. Като гледаме фотография с две очи, ние неизбежно трябва да видим пред себе си плоска картина, а не образ, който има дълбочина, защото двете очи получават тъждествени впечатления, които съзнанието “прочита” като плоскост на предмета.
Ето в каква грешка изпадаме, когато натрапваме на съзнанието си убеждението, че пред нас стои именно плоска картина. Когато предлагаме на двете си очи снимка, предназначена само за едно око, ние си пречим да виждаме онова, което трябва да ни даде фотографията – дълбочина, усещане за триизмерност.
Затова фотографиите трябва да се разглеждат с едно око.
Другото важно изискване е по отношение на разстоянието, от което трябва да се разглежда фотографията. То трява да е приблизително равно на фокусната дължина на обектива, с който е снимано. Например, ако обективът е имал фокусно разстояние 25 см, снимката следва да се наблюдава от 25 см (разбира се – с едното око).
Вероятно би възникнал въпросът: “Откъде да знаем с какъв обектив е снимано?” Настина, само фотографът знае с точност тази техническа подробност, а и не трябва да се забравя, че това, което наблюдаваме като фотография вероятно е само някаква част от оригиналното кадриране. Затова се налага най-подходящото разстояние за разглеждане на снимката да се търси опитно, като плоскостта й трябва да бъде перпендикулярна на зрителния лъч на окото.
Туй е публикувано във фотографски сайт!!!
http://www.bgfoto.net/modules.php?name=Topics
Публикацията е редактирана (08-07-08 21:12)
|
|