Автор: Amigo
Дата: 27-03-08 22:01
Гибелта на Гагарин остава загадка
Първият космонавт катастрофирал при странни обстоятелства
Павел Пашев
Преди 40 години загина първият космонавт на планетата. Заключението на комисията, разследваща самолетната катастрофа на учебния изтребител МиГ-15 с пилотите Юрий Гагарин и Владимир Серьогин, не е публикувано и до днес. Единственият официален документ за гибелта на Гагарин и Серьогин е некрологът: "В резултат на катастрофа при изпълнение на тренировъчен полет….", подписан от Политбюро на ЦК на КПСС.
Какво се е случило на 27 март 1968 г.? Как са могли да катастрофират двама опитни летци, управляващи самолет, който познават добре? Това трябвало да установи комисия, чиито изводи така и не стават публично достояние. С решение на ЦК на КПСС комисията е създадена на 28 март, ден след катастрофата. В състава й влизат четири подкомисии. Те са за изучаване на подготовката на екипажа, за проверка на организацията за осигуряване на полетите, за изучаване и анализ на материалната част на самолета МиГ-15, за оценка на състоянието на летците по време на полета и за официално разпознаване на загиналите. Освен това подкомисия на КГБ изяснявала дали катастрофата не е резултат от терористичен акт или заговор.
Всичките подкомисии буквално преровили изоснови мястото на катастрофата. Там в края на март имало сняг до пояс и шестметрова яма, където е паднал самолетът. Ударът бил толкова силен, че 5-тонният самолет се е пръснал, както кристална ваза се пръсва, когато падне върху бетонен под. Останките от самолета били целите в гориво и примесени със сняг и пръст. Войници много пъти претърсвали гората в източно, южно и западно направление на разстояние 5 километра от мястото на падането. В северно направление, откъдето дошъл самолетът, претърсвали на разстояние 12 км.
Пресели пръстта на мястото около катастрофата. Успели да съберат над 90% от останките на изтребителя при положение, че при такива случаи намират обикновено 40% и най-много 60%.
Опитали от въздуха да видят къде са паднали парашутите на летците, но не ги открили. Шест часа след като намерили мястото на катастрофата, поставили охрана и изолирали района. Първите специалисти, които стигнали до мястото на катастрофата, били в шок: екипажът нямал парашути. Въжетата на парашутите били срязани с нож.
Версия 1
Възникнала първата версия - терористичен акт. Някой е отрязал парашутите на летците и те не са могли да катапултират. Враговете са подготвили аварията и затова летците не са имали възможност да се спасят. Липсата на парашутите станала повод за възникването на много легенди, включително, че тогавашният генерален секретар на ЦК на КПСС Леонид Брежнев е наредил да бъде убит Гагарин, защото завиждал на неговата слава и популярност.
След катастрофата няма тела и на прощалната церемония са изложени само урни с праха на Гагарин и Серьогин.
Но три дни след откритието, че в самолета няма парашути, сътрудници на КГБ ги намерили в едно от съседните села. Работата се оказала банална. Преди военните до катастрофиралия самолет отишли селяни от съседното село и прибрали парашутите. Все пак плат е, ще свърши някаква работа.
Версия 2
Докато пресявали пръстта на мястото около катастрофата, намерили труп от сойка. Веднага възникнала версия, че самолетът се е сблъскал с птица. Викнала орнитолози и те изяснили, че птичият труп е стар и сойката е била нападната от ястреб. Орнитолозите дори нарисували как точно ястребът е нападнал сойката.
Версия 3
Серьогин и Гагарин са били пияни. Защо да не са? Нали са герои, разхождат се из небето и никой не смее нищо да им каже. Да, наистина два дена преди катастрофата Гагарин и Серьогин изпили по чашка по случай рождения ден на колега. Но преди катастрофата никой от двамата не бил пил.
По онова време народната мълва вече била изкарала Гагарин пияница. Наистина Юрий Алексеевич имал много поводи да се пропие. След 12 април 1961 г., когато се върнал от първия космически полет, непрекъснато го канели партийни чиновници, началници и на посолски приеми. Но Гагарин не искал да изкара живота си по приеми. Бил само на 33 години и искал отново да се върне в космоса, а за това било необходимо да си летец. По тази причина Гагарин се върнал в авиацията.
На 27 март на Гагарин и на Серьогин не им вървяло. Колата на Гагарин се повредила и той трябвало да пътува до летището с автобус. Вече се качвал в автобуса, когато видял, че си е забравил пропуска. Уговаряли го да не се връща, че ще го пуснат, тъй като всички го познават. Но Гагарин се върнал, а летците смятат това за лоша поличба. Колегите настоявали да отмени учебния полет, но Гагарин не пожелал.
В деня преди полета Серьогин бил на медицински преглед и след това имал неприятен разговор с началника на Центъра за подготовка на космонавти генерал Кузнецов. Върнал се мрачен.
Версия 4
За всичко са виновни руската немарливост и безотговорност. Според тази версия самолетът е бил стар и износен, а метеоролозите не са проверили дали времето позволява тренировъчни полети.
В това има процент истина. Самолетът на метеоролозите се приземил минути преди са излети машината на Гагарин. На учебния МиГ-15 нямало черни кутии. Имало само апарати, записващи скоростта и височината. В деня на катастрофата в записващия апарат в самолета на Гагарин забравили да поставят хартия. Два локатора трябвало да следят полета. Единият да следи движението на самолета по курса (в хоризонтална плоскост), а другият по височина. Това било много важно, защото в един и същ район със самолета на Гагарин на различни височини летели 7 самолета. Но никой не фотографирал екрана на радара на всеки 30 секунди, както било според привилата.
Комисията обаче изяснила, че до катастрофата със самолета МиГ-15 всичко било наред. Но сетне, когато изяснявали причините за нещастието, липсвали именно данните от записващите апарати и от радарите.
Версия 5
Един от най-авторитетните специалисти, разследвали катастрофата, генерал-лейтенант Сергей Белоцерковский е убеден, че самолетът на Гагарин е влязъл в реактивната струя на прелитащ наблизо самолет, попаднал е в свредел и се е забил в земята. Към тази версия се придържа и космонавтът Алексей Леонов. Но няма данни за такова опасно приближаване на самолети. Всичко е само предположения.
Версия 6
Тя е на космонавта Герман Степанович Титов. Според него самолетът на Гагарин се е сблъскал с метеорологична сонда, каквито често пускали, за да следят времето. Метеорологичната сонда е балон, пълен с газ, към който е закрепена на въже капсула с уреди. Титов смята, че именно такава капсула е разбила предното стъкло на изтребителя, той се е разхерметизирал и е влязъл в свредел. "Когато се пенсионирам, ще побродя из гората и ще намеря тази метеорологична сонда", казвал Титов. Но той се спомина през 2000 г.
В действителност войниците, претърсили района на катастрофата на самолета на Гагарин, са намерили десетки метеорологични сонди. Но всички били стари. Освен това инженерите открили 94 на сто от стъклата на самолета и успели да слепят парчетата. Ако стъклата са били ударени от нещо на голяма височина и строшени, няма начин да бъдат открити на мястото, където се е разбил самолетът.
Правителствената комисия преровила всичко, установила всички факти и не стигнала до разумно обяснение за катастрофата. Най-вероятно по тази причина изводите й са били засекретени. Но сега, след 40 години, има много нови технически средства и ако архивите бъдат отворени, може би ще може да се разбере каква е причината за гибелта на първия космонавт на планетата.
А версията с извънземните къде е?
In the documents, Gagarin is quoted as saying UFOs are real, they fly at incredible speeds and that he would tell more about what he had seen in orbit - provided he be given permission to do so. The documents also provide information on American space encounters, including several references to things seen on the Moon by our astronauts, and how that information was removed from NASA's public files.
|
|