Автор: Amigo
Дата: 01-03-08 00:18
МОНИТОР
В момента разследващите работят по четири версии за пожара. Първата е, че пияни младежи в шесто купе на кушет вагона са запалили умишлено пердетата, откъдето е лумнал пожарът. Другите версии са повреда в ел. инсталацията или в отоплитението на композицията от 9 вагона, която се запали по време на движение в междугарието Кунино-Червен бряг в 23,15 часа на 28 февруари. Има и версия, че някой от пътниците в купето не е загасил цигарата си, преди да заспи, и тя е предизвикала трагедията. По-късно се появи и твърдението, че е възможно счупена луминисцентна лампа в купето да е предизвикала късо съединение, от което се са се възпламенили пердетата.
Когато кушет вагонът пламнал, огънят почти веднага се пренесъл в съседния спален вагон. В кушет вагона са пътували 35 души, в спалния -27, а общо във влака - 150 души, уточни шефът на БДЖ Олег Петков.
Пръви пушека забелязали дежурните на гара Червен бряг. Те веднага сигнализирали на полицията и пожарната.
Шафнерът на кушет вагона Георги Пейчев забелязал пожара късно и задействал аварийната спирачка, която спряла влака. Машинистите и кондукторите опитали да откачат обхванатите от пожара два вагона, в които са пътували общо 62-ма пътници, но не са успели да направят нищо. На практика е бил откачен само фургонът, който се е намирал зад локомотива, но не и вагоните-факли.
Според очевидци в настъпилата паника пътници масово са скачали през прозорците, защото страничните врати на вагоните са били заключени. Имаме такава инструкция - спалните и кушет вагоните да се затварят по време на движение, призна Олег Петков. Това се прави, за да не могат хора, които нямат билети за спални места, да безпокоят останалите пътници, оправда се шефът на железниците.
Според него обаче горящите вагони били проходими, защото вратите между тях не са били заключени. Жертвите на трагедията щяха да са по-малко, ако страничните врати на двата вагона не са били блокирани, категорични са експерти по железопътен транспорт.
В паниката хората чупели прозорците на вагона и хвърляли багажа си през тях. Според свидетели на трагедията повечето от спасените пътници са се измъкнали именно през прозорците на горящия влак.
Само един от общо трите пожарогасителя във влака София - Кардам работеше, заяви пред Дарик студентката Марина Новачева, която е била сред пътниците във влака -факла.
Според момичето пожарът се разгорял много бързо. "Отначало гореше едно купе, но после много бързо пламнаха и съседните. Големият парадокс беше, че във влака имаше само три пожарогасителя, от които работеше само един и то наполовина. Другият парадокс беше, че бяха заключени всички врати между вагоните, бяха заключени и изходните врати. Може би и затова има толкова много жертви, просто защото нямаше как да излязат хората. Имаше хора, които излизаха през прозорците. Имаше и едно малко момиченце - на около 3-4 години, което го спасиха през прозореца", допълни Новачева.
„Хората разбиваха с пожарогасители прозорците на влака и скачаха. Наизскачаха голи, боси, без телефони и затова мнозина не можаха да се обадят на близките си, добави тя", добави Новачева.
Студентът по право Боряна Василева разказа за свой познат, който помагал на възрастни жени. Заедно с друго момче те опитали да изтеглят за краката хора от горящия вагон.
Едната жена казала: "Бягай, момче! Аз не мога, оставам", описа ситуацията Василева.
Други пътници пък потвърдиха разпространената версия от МВР, че пожарът е започнал от искра в луминисцентна лампа в купе в кушет вагона.
Искрата подпалила якето на жена, пътувала в купето, както и перде.
„Който успя да слезе от влака, веднага започна да хвърля камъни по прозорците, за да могат другите да излязат", добави Метин Ибрахимов, който също е бил сред пътниците.
Според пътници, пътували в горящия влак, персоналът на влака е бил изпаднал в паника. Имаше един служител, който не се паникьоса, започна да тича и да хлопа по всички врати и да изкарва хората, даже взе полуработещия пожарогасител да гаси огъня, разказаха те.
Повечето от пътниците в двата вагона били полугоголи, когато пламъците пламнали. Причината е, че повечето от тях са си били легнали. В паниката обаче те започнали да скачат от горящия влак без да си вземат багажа.
За да не измръзнат, от БДЖ накарали собствениците на магазин за дрехи на гарата в Червен бряг да го отворят посред нощ и да облекат пострадалите хора. Близко кафене също било отворено по спешност, за да приема пътниците.
Възможно е един от загиналите в трагедията край Червен бряг да е директорът на Националния археологически музей проф. Рашо Рашев. Причина за съмненията било това, че Рашев пътувал във влака, но след инцидента телефонът му бил изключен и близките му нямали никаква информация за него. По-късно, когато оповестиха имената на пострадалите, името на професора липсваше в списъка и това допълнително обезкуражило роднините му.
Междувременно стана ясно, че във влаковете на БДЖ няма датчици за известяване на пожар. Това е забавило реакцията на локомотивната бригада. Във вагона, където са загинали четиримата пътници, е имало два изправни пожарогасителя, но на практика те не са влезли в употреба, се разбра по-късно вчера.
Минути след трагедията, районът около гара Червен бряг пожълтял от таксита, които предлагали да извозят пътниците до София или Плевен. Цената за курс до столицата бил 90 лв. Въпреки че от гарата веднага съобщили на оцелелите, че ще бъдат превозени за сметка на железницата, много хора отпътували с такситата за София. Според очевидци пътниците се групирали по 3-4 и се уговаряли да си разделят сметката в столицата.
По-късно останалите били превозени от Червен бряг до Плевен с пътнически влак. От гара Плевен извозването им е продължило с бърз влак, движещ се към Варна.
|
|