Автор: mr_kras
Дата: 15-06-12 21:32
Изненадах се като си видях темата.
Да, отказах се поради причините, описани от jester.
Дълго ще е да описвам всичко, но ще се постарая да е по-кратко. Та, първо писах писмо до Комисията за защита на потребителите (КЗК). След като мина без отговор, се обадих по телефона на г-жа Емилия Елчинова от КЗК. Каза ми, че са препратили писмото ми до Главна дирекция гразданска въздухоплавателна администрация (ГД ГВА). Там една дама ми обясни, че са върнали отговор до КЗК, а на мен не са пратили, защото не знаели адреса. Адреса ми се виждаше много на писмото от КЗК до ГД ГВА.
Първо получих следния неофоциален отговор на мейла:
"Чл. 71, ал.2 от Закона за гражданското въздухоплаване се прилага в случаите, когато дадени тарифи за пътувания с различните авиокомпании разрешават или допускат частично или пълно възстановяване на суми по неизползвани отсечки или билети.
Във Вашият случай е приложена силно занижена промоционална тарифа с фиксирани дати за пътуване без възможност за частично или пълно възстановяване на каквито и да е било суми по билета, освен част от неизползваните пътнически такси, което ви се предлага от авиокомпанията.
ГД ГВА няма правомощията за намеса или контрол в търговската и ценова политика на българските и чуждестранните авиокомпании. Цените на авиокомпаниите се определят на свободен пазарен принцип, през различните сезони, от самите тях."
В разговор по телефона попитах къде в Закона се споменава, за ограничения в прилагането на чл.71,ал.2. Поспорихме и на тема що е това ценова пполитика и права на пътника. Накратко, аз изтъквам, че не оспорвам цената на билета, а търся правата си по Закона. Тя ми обяснявааше, че това било вмешателство в ценовата политика на авиокомпанията. Накрая й заявих, че все пак искам официален отговор от тях.
И така изпратиха ми техния отговор, в който сами си противоречаха. Точни цитати от него:
"Представения в жалбата случай не попада в обхвата на Регламент 261/2004 и следователно е извън правомощията на ГД ГВА.
В тази връзка КЗП следва да разреши случая по общия ред съгласно Закона за защита на потребителите.
В случая при закупуването на билета, който представлява договор между пътника и авиокомпанията, са били представени условията по същия, които пътникът се е съгласил да приеме след като реално е закупил билета. На самият документ на билета е изписано, че не подлежи на възстановяване на суми по него.
ГД ГВА не се занимава по същество с условията по прилагането на условията по тарифите за превоз на пътници и товари на авиокомпаниите и не може да им влияе или налага вмешателство в търговската им политика.
На основание гореизложеното, в рамките на правомощията на ГД ГВА, считаме случая за приключен."
От една страна твърдят, че случаят е извън правомощията им, но в същото време изказват становище.
Върнах отговор на ГД ГВА като им писах, че искането ми за възстановяване на сумата не е вмешателство в търговската политика на авиокомпанията, а е мое право по закон и че Общите условия на авиокомпанията са неприложими, ако противоречат на Закона. Малко по-късно ГД ГВА изпрати писмо до Bulgaria Air за становище по случая. Техният отговор беше пак в смисъл, че щом съм се съгласил с Общите условия, нямам право да искам връщане на сумата. Конкретно се позоваха на чл.10.1:
"10.1 Въздушният превозвач връща сумата , платена за билета или за неизползваната част от него , съгласно приложимите тарифи, както следва :
10.1.1 на лицето , чието име е изписано в билета , или на лицето , което е заплатило билета - след представяне на убедителни доказателства за извършено плащане .
10.1.2 на лицето , заплатило билета или на посочено от него лице, ако билетът е бил заплатен от лице, различно от пътника, чието име е изписано в билета , и в билета е посочено ограничение за възстановяване на платеното.
11
10.1.3 С изключение на случаите на загубен билет, връщане на платеното се извършва само когато на превозвача бъде предаден билетът и всички неизползвани полетни купони."
Интересна беше кореспонденцията ми с инфо центъра на Bulgaria Air след първото ми запитване:
"Здравейте, по условие на издадения Ви билет при анулация от Ваша страна се възстановява част от летищните такси в размер от 81.34 лева.
Сумата се възстановява по картата , с която е закупен билета след писмено потвърждение от Ваша страна .
Моля потвърдете анулацията.
Аз:
"Здравейте,
Моля да ми разясните какво точно разбирате под писмено потвърждение и ако е писмо на хартиен носител да ми посоччите точен адрес, на който да го изпратя. Също така ме интересува защо не прилагате разпоредбите на чл.71, ал.2 от Закона за гражданското въздухоплаване, съгласно който можете да ми удържите до 25% от заплатената от мен цена в едното направление.
Поздрави"
Bulgaria Air:
"Здравейте,
Моля да вземете в предвид , че в предходната алинея са посочените условията както следва:
Чл. 71. (1) Пътникът може да се откаже от договора за превоз и да получи обратно превозната цена в следните случаи:
а) при заболяване, включително и на член от семейството му, който ще пътува с него, установено от здравно заведение;
б) при неспазване на разписанието за излитане на въздухоплавателното средство с повече от 60 минути;
в) при замяна на въздухоплавателното средство по тип.
При закупуване на билет от нашата страница преди заплащане на сумата всеки пътник приема условията по определената тарифа отнасяща се цената.
Изпращам Ви също така условията по Вашата тарифа."
Аз:
"Здравейте,
Моля да прочетете пълния текст:
(2) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 1998 г.) Пътникът може да се откаже от договора и извън изброените в предходната алинея случаи, но не по-късно от 8 часа преди излитането на въздухоплавателното средство. В този случай от заплатената превозна цена се удържа до 25 % от тарифата за превоз в едното направление.
Болднатото е от мен. А общи условия, които противоречат на Закона, предполагам знаете, че са невалидни."
След последното ми писмо Bulgaria Air прекратиха кореспонденцията си с мен.
Това е в общи линии. Явно обаче съм ядосал авиокомпанията, че дори и тези 80 лв. не възстановиха. И както вече писах отказах се не защото мисля, че са прави, а щеше да е излишно хабене на нерви и пари с неясен изход.
Само да допълня, че ГД ГВА за мен са абсолютно некомпетентни и защитават интересите на авиокомпаниите. Не ми се мисли как си изпълняват задълженията по отношение безопасността на полетите.
|
|