Автор: e-mil
Дата: 11-07-11 12:31
Видях темата оня ден, ама имах работа през уикенда, та не можах да се включа по-рано.
"Едва ли е хардуерно решението, някой знае ли какъв точно софтуер ползват?"
Понятията са условни, щото всяка хардуерна система си има някакъв вграден софтуер, който пък най-често е писан за конкретната железария и няма просто така да тръгне на друга или пък на PC/Mac. Има програми, които работят с определен хардуер, има и такива, които се инсталират на персонален компютър, но не са една-две, че да се изброят лесно.
Аз правя предпродукция и постпродукция, така че мога да ти дам само обща представа.
Тая работа е както с цифровата фотография - няма универсално правило. Един ползва само вградения софтуер на фотоапарата, друг ползва фирмения конвертор, трети - външен по-мощен, четвърти - всичко заедно и т.н. Всеки според целите си, като многообразието от софтуер и хардуер е... има много образи.
"...говори си водещата, отдолу текат някакви надписи, отзад някакъв статичен фон, в него - "дупка", в която тече друго видео..."
В повечето нормални телевизии това се прави през видеопулта. То това му е работата - да събира наедно всички входни материали и да ги изкарва на един екран в някакъв ред, на определено място на екрана, с конкретни преливки, ефекти и т.н.
Статичният фон обикновено е декор. Искам да кажа: не е картинка, а реален обект изработен от някого за много пари и монтиран в студиото, какъвто е например декорът на Гала...
http://prikachi.com/images/287/3551287t.jpg
... или пък декорът на "Тази сутрин", където зад водещите стои панорамата на нашия съфорумец Myth.
http://prikachi.com/images/287/3551287t.jpg
http://prikachi.com/images/550/3551550W.jpg
Понякога зад водещите вървят картинки, които се сменят. Най-лесно е това да се направи с голям монитор или видеостена зад водещите. Примерно в новините на БНТ има видеостена встрани от бюрото...
в "Календар" на Нова е точно зад водещите...
в "Код криминално" също е голяма но съставена от по-малки монитори - виждат се отделните панели...
а в новините на БТВ не ползват такава. Зад водещите има голям прозорец към (вероятно) нюзрума, където над бюрата има монитори, с течащо видео - обикновено някакви новинарски канали, но се случва да се види и Cartoon Network
Както и да е. Мисълта ми е, че това не е ефект, а просто телевизор, на който може да върви каквото си искаш.
Фонът зад водещия, разбира се може да бъде статична картинка или видео. Тоест да се снима на зелено и пултът да реже фона за да се покаже картинката. Този вариант обаче е по-тромав и неудобен, първо защото пултовете поддържат ограничен брой алфа канали и не остават много възможности за друга графика. Освен това като мръднеш камерата, картинката отзад седи като залепнала. Говорим за предавания където има режисура, не за прогнозата за времето, която също се снима на зелено, но се случва в един кадър и камерата не мърда.
За да изглежда по-добре изкуственият фон има системи за така наречените виртуални студия - тоест предварително се подготвя някаква 3Д среда, водещият застава в грийнбокс, а хардуерната система синхронизира движението на неговата камера с движението на декора. Там вече зависи колко добре се е справил майстора на 3Д-то. Например при "Хрътките" много си личи зле направената изкуствена среда.
Този вид фонове се ползват обикновено в малки телевизии или малки предавания с един-двама души на екрана, където бюджетът не позволява истински декор, както беше при ясновидците в Канал 3. Или пък се налага честа смяна на декора, или когато искаш водещият да прави "магии" с обстановката, както беше в ММ. Мисля, че те бяха първите в България, които купиха виртуално студио - тяхното беше Vizrt .
В трите големи телевизии могат да се видят такива по изборните студия, където водещият се разхожда между графиките с резултатите и прогнозите. БТВ ползва този похват и редовно в новините - току някой репортер започне да обяснява за цените на стоките или рейтинга на политиците.
Виртуалните студия се ползват и в реклами.
Изработката на 3Д стая е несравнимо по-евтина от истински декор. В замяна на тази свобода, обаче грийнбоксът също си има ограничения: иска се подготовка на водещия, защото трябва да свикне да се движи само в определени рамки, да гледа и сочи накъдето трябва, осветлението трябва да е прецизно, гостите се чувстват неестествено, не трябва да носят дрехи с определени цветове и пр.
* * *
В началото на предаването, анимираният анонс в който обявяват какво по-интересно ще видим, представлява готово записано видео. Централните емисии новини например винаги ползват такива. Нарича се форшпан и обикновено се подготвя предварително в монтажа. Надписите и кашовете в него са заготовки подготвени като поредица от статични тарги (.TGA). Тази поредица се нарича "тарга секвенция" (от англ. "sequence"). Причината да се ползват тарги е, че форматът е некомпресиран (тоест картинката е по-качествена) и може да носи алфа канал през който да се вижда видеото отдолу.
Като разбира се и тук няма единна формула - зависи какви формати поддържат редакторските програми. Някои могат да експортват само PNG секвенция, или пък друг формат без прозрачност. А вместо алфа канал да има зелена или синя "дупка", която да се реже от редакторската програма.
* * *
Текстовете, шарениите и повечето от ефектите, които виждаш на екрана също се излъчват от графичната станция (playout) към пулта.
Ако подобни анимации с прозрачни области (както тези във форшпана) трябва да се пускат на живо в предаване, тогава вече зависи как се справя графичната станция. Ако кашът е къс пак се пуска като поредица от тарги с алфа канал и отделно върху тях може да се изписва някакъв текст. Както е примерно в "На инат".
http://prikachi.com/images/287/3551287t.jpg
http://prikachi.com/images/550/3551550W.jpg
http://prikachi.com/images/338/3555338c.jpg
http://prikachi.com/images/287/3551287t.jpg
http://prikachi.com/images/550/3551550W.jpg
http://prikachi.com/images/338/3555338c.jpg
http://prikachi.com/images/372/3555372d.jpg
Ако е прекалено дълъг (примерно 4-5 минути) на графичната станция може да и дойдат нанагорно 5-6 хиляди тарги и тогава се ползва видео със зелени области, които се режат в реално време от пулта.
Тук отново не може да се каже: "какъв точно софтуер ползват", първо: защото всяка телевизия си избира хардуер и софтуер за нейните си нужди и второ: доста предавания не са на живо, а минават през постпродукция преди излъчване и съответно някои ефекти се добавят допълнително.
В България много от телевизиите имат Playbox, произведен от българската фирма "Дигитални медийни технологии", както и различни решения на Blackmagic. Мисля, че в Про.бг имаше продукти на Vizrt. Някои програми, вървят с хардуер към тях, други може да се инсталират на Windows/Mac.
Понеже през последните 20 години става все по-евтино да си направиш телевизия се увеличава делът на софтуерите за автоматична поддръжка на ефир. Например тези продукти на Blackmagic Software включват почти всичко за едно малко студио.
Независимо дали е голяма или малка телевизията, много от материалите са предварително подготвени картинки и видеофайлове, които само се нареждат в плейлиста. По време на живи предавания, обаче, течащия текст "крол" (crawl) и надписите (titles/subtitles) се пишат в графичната станция. То няма как иначе - обикновено са някакви актуални текстове за часа или деня. Това важи и за различните лога, дати, часове, температури... каквито има в изобилие при сутрешните блокове. Подложките и шарените анимации, също могат да са или приготвени в плейаута, или да са предварително изработени заготовки от някое дизайнерско студио. Направените в станцията анимации могат да се запаметят за всяко отделно предаване, така че като седне човекът от конкретния екип направо да си ги извади, да нареди между тях новите неща по днешния сценарий и в рамките на 10-20-30 минути да е готов за работа.
Графичните машини стават все по-автоматизирани - освен приготвените неща, могат да получават нов текст пратен с SMS и да го излъчват, като предварително е зададен шрифт, място на екрана и т.н. Например ако си спомняш SMS-ите от живото излъчване на Биг Брадър. Зрителят праща съобшение, някой редактор го преглежда и после не го преписва, а направо казва на системата да го прехвърли за излъчване.
Не всички ефекти се излъчват по този начин. В информационните предавания работата става все по-интерактивна и се дава възможност на водещия за обратна връзка. Например при тази система на Vizrt на ръката му се слага контрастна точка и той може да движи част от графиките по свое желание, вместо да се съобразява с тайминга на предварително записана анимация (виж първото видео на страницата).
* * *
Появата на всички тези неща на екрана се прави през видео пулта. Той най-общо казано служи просто за сглобяване и/или превключване между всички картинки, видеофайлове и сигнала от различните камери. Разбира се разполага и с множество ефекти. В повечето случаи "дупката" през която върви видео не е дупка, а видео, което се пуска над основната картинка. В интернет има множество описания на различни пултове.
Ето реклама на един пулт Сони- след 6-та минута са показани някои ефекти, а тук изреждат по-подробно различните му функции.
Или пък Kahuna - също са популярна марка. Много телевизии ги ползват, включително BBC. В България ТВ7 имат техен пулт.
http://prikachi.com/images/287/3551287t.jpg
http://prikachi.com/images/550/3551550W.jpg
http://prikachi.com/images/338/3555338c.jpg
http://prikachi.com/images/372/3555372d.jpg
http://prikachi.com/images/267/3555267M.jpg
Когато търсиш повече информация, обърни внимание, че телевизионните пултове на английски не се наричат "mixer", както е в нормалния свят, а "switcher". Предполагам името е останало от първите пултове, които просто са превключвали между камерите.
There's no business like showbusiness.
|
|