Автор: fove
Дата: 14-10-10 12:47
Сегашната политика на ГЕРБ ни води към отмяна на борда или програма на МВФ
by newswriter on 14/10/2010 10:47 AM
Дневник
Интервю с Красен Станчев, председател на УС на Института за пазарна икономика
Какъв сигнал към бизнеса и домакинствата са внезапните промени в данъчно-осигурителната политика на правителството - в края на септември внесе проектобюджет 2011 и обяви за най-голямото му достойнство запазването на данъчно-осигурителната тежест, а седмица по-късно премиерът съобщи, че осигуровките ще се вдигат, като и до днес не се знае точно с колко?
- "Нищо не е сигурно в стопанската и фискалната политика." Това е посланието. Така е от декември 2009 г. насам, но едва сега се осъзнава.
Това заради липса на капацитет - управленски и експертен, ли е, или си има и други причини?
- Това е поради стремеж към народна любов от страна на премиера.
Така ли се прави политика?
- След като става, значи може.
Но правият път ли е това и ще може ли после да се върнем в правилната посока на поносима цена?
- Мнозинството граждани и фирми ще платят много висока цена. Крайният сценарий е отказ от валутния съвет и връщане към ситуация подобна на тази от 1996-1997 г. Има и по-мек вариант: провал на фискалната дисциплина, споразумение с МВФ, вдигане на данъците, рязко намаляване на заплати и пенсии и премахване на "социалните придобивки", дадени за купуване на гласове на изборите през 2005 и 2009 г.
Колко вероятни са тези сценарии?
- При условие че фискалната политика продължава да се води без съкращаване на разходи и привилегии и без реформа в пенсии и здравеопазване – такива ще са вероятните развития след втората половина на 2011 г. докъм 2014 г.
Ако изключим тези негативни сценарии, какъв е най-вероятният ефект от бягството от реформи на ГЕРБ?
- Съкращенията на разходите и реформите ще бъдат направени по принуда от някое следващо правителство.
Защо премиерът предпочита да се вслушва повече в избирателите си - в случая в синдикатите, отколкото в експертите от собствения му кабинет?
- Не виждам смисъл да се коментира премиера. Той можеше, дори може и сега, да спечели уважение с реформи. Борисов предпочете да се движи по инерцията на лявото икономическо мислене на предишните правителства, наложила се след 2002 и 2003 г.
Дотогава се смяташе, че благосъстоянието ще се създава от частния сектор, конкуренцията, стабилната фискална среда и дисциплина. Не знам дали някой си спомня, но това бяха целите на тригодишното споразумение с МВФ от 1998 г.
След 2003 г. правителствата постепенно наложиха най-невъзможната стопанска политика: увеличаване на пенсиите, разширяване на привилегиите, вавилонски разходи за неефективни държавни проекти, финансирани от данъци – и всичко това при положение че на един работещ в частния сектор се пада по пенсионер и половина, или общо трима бенефициенти на държавното преразпределение. А на това отгоре и се краде. За да има повече бюджетни приходи за финансиране на тази политика, нямаше друг подход, освен да се намалят данъците.
Как може да се върви към капиталонатрупваща пенсионна система и едновременно да се гарантира достоен жизнен стандарт на сегашните пенсионери при ниските осигуровки, които са поставени за цел?
- През последните 10 години имаше различни възможности. Те бяха пропуснати, бяха похарчени всички резерви. От 20% от БВП фискалният резерв бе съкратен до сума 3-4 пъти по-малка - ако се случи природно бедствие или промишлена авария като тази в Унгария, стопанската система ще се взриви заради липса на средства.
Все пак може да се направи следното. Първо, трябва да се вдигне възрастта за пенсиониране, да се премахнат осигурителните прагове и да се "оплоскостят" вноските, създавайки стимули за плащането им (например при осигуряван на доход от 2000 лв. данъкът пенсия да е 10%, при минимална заплата – 20%).
Не трябва да се забравя, че само увеличението на осигурителните прагове от 2008 г. – единственото, за което са правени сметки от Института за пазарна икономика, ще струва 6.8 млрд. лв. на бизнеса с натрупване за 10-годишен период. Това е финансиране на непроизводителни съсловия, понижена производителност, по-ниска конкурентност, пропуснати инвестиции. При икономически спад пенсионната система колабира, на което сме свидетели сега.
Не смятате ли все пак, че това ще създаде дефицити в пенсионната система?
- Е, да, но причините са в миналото и трябва да бъдат премахнати. Следващата крачка е финансирането на тези дефицити - разбира се, всичко трябва да се сметне - със заем.
Досега решението как може да стане преходът от солидарната към капиталонатрупващата система оставаше неизговорен...
- За да има смисъл финансирането, трябва едновременно да се направят другите стъпки. Пенсионните спестявания на по-младите, да речем под 50-годишна възраст, трябва да минат на индивидуални капиталообразуващи сметки при свободен избор на пенсионен фонд.
Освен това в резултат на неразумната политика от 2003 г. досега вероятно ще се наложи по-възрастните да получат "помощ за старост", нещо като заплата от бюджета. Подобно е положението в Грузия, подобен е механизмът на финансиране на пенсиите в Дания.
Успоредно с това следва да се предприемат и някои други, по-лесни за изпълнение действия. Да не се увеличава, а най-добре да се премахне или ограничи до няколко отрасъла (като в Германия) минималната работна заплата; да се премахнат или индивидуализират застраховките за безработица; да се изостави сегашната практика за финансиране на пенсии и здраве на държавните служители от бюджета (за да може и тези хора да са собственици на своите спестявания); да се ограничат плащанията за майчинство и инвалидност. И, разбира се, да се ограничат привилегиите при ранно пенсиониране – впрочем те са една от причините за гръцката криза, за сравнение - в България почти 60% от работещите се пенсионират по-рано заради някаква привилегия.
Необходима е и детайлна ревизия на НОИ. Предполагам, че реалният дефицит (т.е. задълженията на системата към онези, които са я финансирали) ще се окаже много по-голям, отколкото се смята, че е сега. Ще дам пример със себе си: работя спорадично от 14-годишна възраст, от 16-годишен получавам хонорари, работя без прекъсване 32 години (и казармата се брои за стаж), от всички възнаграждения са плащани данъци и осигуровки, но за мен в НОИ има лесно установим запис от 1997 г. насам (когато им бе електронизирана отчетността).
При тях, изглежда, няма и следа от моите вноски от работата ми в УНСС, БАН, Великото народно събрание, Фондация "Отворено общество" и пр., да не говорим за организациите, които вече не съществуват. Възстановяването на точната история на моето кредитиране на НОИ изисква 3-4 месеца ходене по организации и архиви.
Реални ли са прогнозите на бизнеса за негативните ефекти от увеличението на осигуровките - ръст на сивия сектор, замразяване или свиване на заплати, нови съкращения, или преувеличават, както твърдят синдикатите?
- Да, абсолютно реални са, но тонът на изказванията на техните представители е доста дипломатичен.
Според вас вярно ли е, че системата на здравеопазването се нуждае от допълнително финансиране? И как ще коментирате факта, че в подписаното споразумение с лекарския съюз няма нито дума за това как трябва да продължи реформирането на системата?
- Проблемите в здравеопазването са горе-долу същите както в пенсионната система. Но разликата е, че парите, с които гражданите финансират медицинските услуги, са около 2 пъти повече от официалните разходи на здравната каса (също кредитирана от тях). И тук решението се крие в индивидуализиране на здравните вноски и създаване на конкуренция.
Общ проблем в пенсиите, образованието и здравеопазването е, че се управляват и надзирават от структури на централно ниво, в които кредиторите и потребителите, т.е. гражданите, учещите се и пациентите, нямат никакъв глас.
Вярата, на която се гради политиката в тези области, е една и съща: че мнозинството може да живее за сметка на (насила експроприираното) малцинство и че правителството, началникът знае по-добре какво да прави с парите на гражданите. В случая с лекарите това е доставчикът, а не потребителят на медицинската услуга. Тази вяра и сегашното положение си е жив комунизъм.
Една нормална система може да работи в условията на взаимна проверка на участниците в нея при решаващ глас на потребителите и кредиторите. В здравеопазването това би означавало, че има много здравни фондове, че сметките са индивидуални и с натрупване, че всеки знае какъв е солидарният елемент (струва ми се, че той ще е поне 40% от вноските заради популизма на вече четири правителства), но е свободен да разполага с останалите средства по свое усмотрение и да отговаря сам за своето здраве.
Тоест вие сте за отпадане на монопола на здравната каса и за навлизане на частните здравни фондове?
- Разбира се.
Либералният модел, за който се обявявате, не страда ли от един основен недостатък - че на хората не се казва достатъчно често и не е станало още ясно, че оттук нататък старините, здравето и все повече неща ще зависят от личните спестявания?
- Не бих определял всичко това като либерално – във всеки случай то е противоположно на вярата, за която говорих, и ми изглежда като единствено разумната алтернатива на сегашното положение. Когато това се направи и се обясни, хората ще го приемат.
Ще има много положителни ефекти: стабилност на фиска, стабилност на финансовата, пенсионната и здравната системи, но най-важни са възможностите за спестявания и инвестиции. За това намекна дори МВФ миналата седмица, плахо съветвайки правителството да започне реформи.
Въпросът е, че в момента икономическите условия са такива, че трудно ще може да се мине без увеличаване на държавния дълг, за да се покрият разходите по вече поети ангажименти и обещания.
Вие на какво мнение сте? Трябва ли военните и полицаите да се пенсионират, преди да са навършили 50 години?
- Нека се пенсионират, но да живеят от това, което са спестили. Могат да се създадат ограничения и стимули за работа след пенсия.
Не се ли променя така един модел, който е утвърден и в международната практика?
- Практиката в България не може да бъде същата като във Франция, където на четирима работещи се пада един пенсионер… Но там това се схваща като криза и се търсят възможности за промяна.
Как гледате на тенденцията това правителство да финансира дефицитите си с най-разнообразни средства - с фискалния резерв, с емисии на държавни ценни книжа, с прехвърляне на резерва на здравната каса по сметки на републиканския бюджет?
- Вече няма тенденция, резервът свърши. Намирането на средства за която и да било система в консолидирания бюджет чрез емитиране на ценни книжа ми се струва нереално като основно решение на проблема, както ми се струва нереално и набирането на средства чрез увеличаване на вноските. Сега с емисия на ДЦК може да се финансира около половината от годишното увеличение на дефицита на НОИ.
Ако вноските се увеличат с 3 процентни пункта и хората ги плащат, това решава около една тринадесета от проблема с дефицита. Грубо казано, 13 години поред вноската ще трябва да се увеличава с по толкова и да се емитира нов дълг. Но с увеличаването на дълга ще се влошават и пазарните условия.
Колегите от независимия съвет за пенсионна реформа вече сметнаха, че за да се получи желания (от профсъюзите, ресорния министър, шефката на съответната комисия в Народното събрание и директора на НОИ) положителен ефект, вноските ще трябва да се увеличат с 50 до 100%.
Нека оставим настрана известните аргументи за малоумието на предложението за увеличаване на вноските… и направим една проста сметка.
Да приемем за улеснение, че средната заплата е 600 лева. От нея приблизително една четвърт са социалните данъци, т.е. осигуровки. Върху останалата сума се дължи данък доход и остават малко над 400 лв. От тях по статистика 160 лв. отиват за храна (1/5 са ДДС) и допълнително около 70 лв. за вътрешно семейно преразпределение – грижи за деца, родители и роднини.
Ако средностатистическият гражданин не пуши, не пие и не се вози на автомобил (за което се дължат акцизи), остават около 170 лв. Защо този гражданин ще даде на "солидарното" НОИ каквато и да било част от тази сума за сметка на вътрешносемейната солидарност или личното потребление? Това може да стане само насила, но е малко вероятно България да се върне към времената на военния комунизъм.
Онова, което ще се случи, е, че ще се плащат по-малко данъци, а юрисдикцията България ще стане непривлекателна за местни и чуждестранни инвестиции. Тя вече е поради много причини, една от тях е стопанската непредвидимост.
В България има свръхпредлагане на работна сила и недостиг на капитал. Политиката от 2003 г. досега не е дори за поддържане на работната сила, а в интерес на непроизводителни съсловия, и проблемът е в това, че няма капитал. Преките чуждестранни инвестиции са спаднали 10 пъти в сравнение с 2007 г., тази година парите на емигрантите са повече от чуждестранните инвестиции…
Ще успее ли правителството да издържи до ново икономическо оживление и ръст на приходите с отлагане на реформите и финансиране на дефицитите с дълг?
- Възстановяване на темповете на растеж, каквито бяха между 1999 г. и 2008 г., т.е. средно около 5.5%, ми се вижда невъзможно в близките три години. Част от пречките са свързани със самата политика на правителството, но има и външни условия. България е скачен съд с Европа, донякъде с Турция и с други пазари. Когато те растат, расте и икономиката на България и обратното. Много е важно тази интеграция да се запази, но тя се разкъсва, защото няма инвестиции.
Доколко опасно е това разкъсване и в крайна сметка докога ще издържи правителството?
- То може да изкара мандата си спокойно, ако смени политиката в посоката, която бегло описах. Но може да го изкара и не съвсем спокойно с програма на МВФ или с криза от рода на тази от средата на 90-те.
Може ли да се постигне устойчив икономически растеж без реформи?
- Не мисля, че е възможен, дори е изключен.
Българският пазар достатъчно добре регулиран ли е, за да може инвестициите на Сребърния фонд в него да се разглеждат като надеждни или поне като не по-рискови от инвестициите на друг пазар?
- Аз не смятам, че българският пазар трябва да се разглежда отделно от други пазари. В този смисъл идеята за Сребърния фонд, инвестиран в български компании, е странна. Що се отнася до регулирането, един от основните проблеми е, че първо се регулира и харчи, а след това се мисли, най-често в неправилна посока.
Въпросът е трябва ли спестяванията за пенсии да се инвестират в български компании, за голяма част от които има съмнения, че се управляват непрозрачно в изгода само на мажоритарните собственици? Това не прави ли системния риск на българския пазар по-висок?
- Управлението на средствата на данъкоплатците, независимо дали ще е в Сребърен фонд, НОИ или някоя друга структура, става от чуждо име благодарение на идеите на политиците, които обичат да правят помен с чужда баница. Най-интересното е, че у нас винаги се знае и кой яде тиквеника, и кой му го дава, и кой е самият тиквеник.
|
|