Автор: BirdOfPray
Дата: 16-03-10 17:38
Принципи на контактна импровизация...
Форма
Двaма (или повече) души се движат заедно в състояние на напълно спонтанна, неподготвена, и с нищо неограничавана импровизация. Тяхната задача е да поддържат съвместен диалог на движението, като се следват един друг чрез допир или осъществяват контакт в така наречената "точка на контакт", като се движат в един постоянен поток. Танца може да бъде динамичен или бавен, а при спонтанното взаимодействие на телата в пространството се получават прехвърляния на тежестта върху тялото на партньора, поддръжки, балансирания, премятания, падания, подскоци, претъркулвания, различни обърнати положения. Цялата повърхност на тялото е контактна, включително главата, лицето и стъпалата.
В КИ абсолютно всяка част на тялото може да се движи без налагане на ограничения, затова и траекторията на движение на главата, крайниците и торса са триизмерни. Пространството на КИ е сферично и пълно, и за да се ориентират в него, танцьорите трябва да използват периферното си зрение, като и сетивните си възприятия. Танцьорите се движат по ергономични траектории – спирални или вълнообразни, а това им помага да падат меко, да стават бързо и безопасно, и да повдигат партньора си.
В КИ няма роли, като тези определяни от пола на участниците. В двойката могат да танцуват както две жени или двама мъже, така и жена и мъж, възможни са също и тройки; КИ не налага ограничение върху броя на участниците в пространството на танца – по същия начин както в общуването има и диалози, и дискусии (полилози). За да започне един танц, е достатъчна покана (невербална) от единия от партньорите, а за да свърши, е достатъчен сигнал от единия от партньорите, че се оттегля.
Водене и следване
КИ отменя не само традиционните за половете роли, но и рязкото разпределение на ролите между партньорите на водещ и следващ. Ако един от партньорите даде идея за танц или предложи нещо, другият отстъпва или започва да го следва, а в следващия момент предложението вече може вече да дойде от другия партньор. Инициативата в танца постоянно се прехвърля и - парадоксално, но факт – често се слува така, че водещия се оказва едновременно и следващ. В допълнение към това, партньорите следват не толкова траекторията на движение и импулса, който си дават един на друг, колкото следват логичното продължение на всяко движение. (Затова КИ повдига въпроса за доверието в другия, както и към самия себе си, и ситуацията в цялост.) В резултат на това - от умението на партньорите да слушат другия и да следват инерцията на движение се ражда потока на танца, който се явява и същинската инициативна и движещата сила в КИ.
Дезориентация
КИ е танц на дезориентацията. Първо, това важи за нейната философия. КИ преобръща всички условности на другите видове танци, традиционните роли на половете, нормите на поведение и общуване в социума. Второ, в самия характер на движението, танцьорите често се оказват в обърнато положение, с главата надолу, като пренасят тежестта на тялото си върху ръцете и раменете си. За танцьорите обърнатите положения са естествени и те имат способността компетентно да пребивават в тях, или да излизат от тях.
КИ си играе с риск, това е един доста екстремен арт-спорт, в който има много елементи и от акробатиката. Както и във всички други опасни „адреналинови” ситуации, от партньорите се изисква не само техника на безопасно изпълнение на опасните елементи, но и постоянна концентрация на вниманието и присъствие в момента, тук и сега.
Внимание и осъзнатост
За разлика от другите видове танци, в КИ акцента на вниманието се измества от красотата на външната форма върху фините вътрешни усещания, тъй като именно те служат като импулс на движениетио във всяка една импровизация. КИ е танц на фокуса и концентрацията. Танцуващите са съсредоточени върху вътрешното пространство на тялото и измененията в него, върху дишането, както и върху телесните импулси, които идват от тялото на партньора. Осъзнатостта на всяко движениев в КИ е важна освен това и за целите на безопасност на танца.
Музика
КИ не е пристрастна към определен стил музика и може да се практикува и без музикален съпровод, така както това е било и при зараждането на този танц през 70-те години на миналия век. Все пак в нашето съвремие танцуващите са вече склонни и към експериментиране с музикалния фон, като търсят в него и допълнителен импулс за движение. Често се практикува и комбинацията с музика на живо, когато на едновременни джем-сесии танцовата импровизация е съпроводена и от музикални импровизации.
Естественост
КИ е танц на обикновените хора. Не е случайно това, че по-голямата част от практикуващите КИ са непрофесионалисти, тъй като този танц не изисква и някакви особени физически данни. При КИ, няма разграничение между ежедневните движения и танцувалните движения - по време на импровизациите хората се смеят, оправят си дрехите и косите. КИ не предполага обличането на специални костюми, танцуващите са облечени в удобни свободни дрехи и се придвижват боси или по чорапи. Всичко, което се случва в КИ - всички движения и емоциии - се приемат такива каквито са, без оценка. Показателно е и, че паданията в КИ не се считат за грешки, а за нещо нормално, те са напълно естествени, не се следват някакви предварително зададени правила и се включват в инерционния поток на танца.
Зрители
КИ е танц на постоянното изследване и експериментиране. Тук няма подготвителна фаза или репетиция, нито фаза на презентазия или въведение в танца, важен е само настоящия момент, всички открития се случват в процеса на експериментиране и се съдържат в неговия резултат. КИ не е предназнаена да развлича, това е вътрешен танц. Затова може и на пръв поглед да изглежда, че импровизиращите пренебрегват донякъде публиката, а понеже може да няма и строго разграничение между пространството, в което са разположени зрителите и това на сцената, танцьорите спокойно могат да се оказваат с гръб към публиката, както и да застават във всякакви „неестетически” пози.
Независимо от това, понеже този танц носи в себе особено послание – заряда на противопоставянето на всички възприети норми, все пак на него му е необходим и крайнят адресат на публиката. Така ефекта, който може да предизвика КИ е това, което искуствоведите наричат ефект на отчуждението – наблюдавайки танца, зрителят може да види себе си и собствения си живот отстрани, като че в друг свят, и да осъзнае илюзорността на някои условности. Затова и неслучайно КИ се превръща в част от съвременното изкуство, изкуството на театъра на танца и пърформанса.
Практика
КИ се изучава в рамките на специални редовни занимания, както и във майсторски класове, които се провеждат от майсторите на КИ. Една от основните форми на практика за КИ са така наречените джемове – социални вечери, провеждани в танцови зали или сред природата, по време на които всеки може да практикува танца с разлини партньори, да наблюдава, да се упражнява или учи самостоятелно, без ръководството на учител. По предварителна договорка между участниците джемовете могат да имат някаква структура или тематична насоченост, като например изследването на движението със затворени очи или танца под различни стилове музикален съпровод. В периферията на джема винаги има място отделено за зрителите и за нормално общуване помежду им.
Всяка година в най-различни градове по целия свят се провеждат фестивали на КИ, на които се канят известни майстори и около 100-200 участника. В няколко поредни дни, по интензивна програма, се провеждат майсторски класове, джемове, реализират се представления и различни творчески проекти.
В КИ няма традиция да се практикува танца с един и същ партньор, затова и по време на уроците и джемовете партньорите постоянно се сменят. Танцуващите изследват неограничените проявления, които дава импровизацията с друг човек. Танца с нов партньор, с неговото неповторимо телосложение, индивидуалност, характер и настроение – това са възможности за ново изследване, в което можем да се научим на нещо ново, а преди всично, на умението да слушаме и разбираме всеки човек и всеки път да създаваме заедно един индивидуален, неповторим танц.
Практикуващите КИ са последователи на принципа: «Учим се през целия си живот». Дори майсторите на КИ продължават да се усъвършенстват в продължение на целия си живот и да се учат от останалите преподаватели на КИ в майсторски класове, и специални конференции на учителите на КИ по целия свят. За да започне да се преподава КИ, не са необходими нито изпити, нито сертификати. Достатъчна е индивидуалната, вътрешна готовност, която човек чувства, за да започне да го прави, лична отговорност и желание за саморазвитие.
Състезания по КИ не се провеждат. Това е в тясна връзка с философията на КИ, която е далеч от критическия и рационалния стил на мислене. А тя ни учи да приемаме всичко случващо се в танца без оценки и критики, като нещо, което се случва тук и сега, и което изчезва още в следващия момент. Хуманизма на КИ е в това, че ценнен е всеки отделен човек, всеки индивидуален опит и всеки танц, невъзможно е да се прави някакво сравнение между тях.
Публикацията е редактирана (17-03-10 11:39)
|
|