Автор: Marillion
Дата: 02-11-09 20:03
мдам... оставете затъмнените стъкла. Някой от вас искал ли е да се запознае с документи за годност и контрол на радар?
Аз редовно си го искам... и става забавно.
Принтирате си тази наредба и си я слагате в колата. Там са радари, дрегери и др. такива.
НАРЕДБА ЗА СРЕДСТВАТА ЗА ИЗМЕРВАНЕ, КОИТО ПОДЛЕЖАТ НА МЕТРОЛОГИЧЕН КОНТРОЛ
Раздел XXXVI.
Радарни скоростомери
Чл. 745. Радарният скоростомер е предназначен за контрол на скоростта на моторните превозни средства чрез възпроизвеждане ефекта на Доплер.
Чл. 746. (1) Конструкцията на радарния скоростомер трябва да позволява да се индивидуализира превозното средство, чиято скорост е измерена, включително при едновременно движение на две или повече превозни средства, при разминаване или когато радарният скоростомер е монтиран на движещо се превозно средство.
(2) Ако радарният скоростомер не е пригоден да изпълни това изискване, той трябва да анулира резултатите от собствените си измервания, когато две различни превозни средства пресичат радарния лъч едновременно, но с различна скорост.
Чл. 747. Радарният скоростомер трябва да има устройство, отчитащо ъгъла, под който превозните средства пресичат радарния лъч (ъгъла на въздействие), освен в случаите, когато е предназначен за работа с практически успореден на направлението на трафика радарен лъч (ъгъл на пресичане под 10°).
Чл. 748. Конструкцията на радарните скоростомери, работещи без регистриращо устройство, трябва да позволява отчитане на резултатите от измерване от двама оператори едновременно.
Чл. 749. Възлите на радарните скоростомери, изложени на външни въздействия, трябва да са прахо- и водонепроницаеми след свързването на всички детайли.
Чл. 750. Радарните скоростомери трябва автоматично да изключват неверни резултати, причинени от външни въздействия и смущения, както и такива, предизвикани от промяна на захранващото напрежение извън зададения от производителя обхват.
Чл. 751. (1) Инструкциите (програмите) и запаметените данни трябва да се проверяват най-малко веднъж при всяко включване на радарния скоростомер по методи, удостоверяващи тяхната комплектност.
(2) Всяко несъответствие трябва да възпрепятства по-нататъшни измервания.
Чл. 752. За радарните скоростомери, регистриращи резултатите от измерване, регистрацията трябва да съдържа:
1. датата и времето на измерването;
2. измерената скорост и посоката на движение на превозните средства.
Чл. 753. (1) За радарните скоростомери, конструирани за използване в условия, при които операторът не може да контролира задоволително тяхната работа, производителят трябва да осигури резултатите да са в определените допустими граници.
(2) В инструкцията за работа, придружаваща радарния скоростомер, производителят трябва да предостави информация за извършените измервания за изпълнение на изискването по ал. 1.
(3) При измерванията трябва да се отчита както неопределеността от измерванията, така и възможни единични откази.
(4) При използване на статистически метод доверителната вероятност трябва да е най-малко 99,8 %.
Чл. 754. (1) Върху радарния скоростомер или върху всяко отделно съставящо го устройство трябва да има неизтриваеми означения за:
1. името на производителя;
2. типа и идентификационния номер на радарния скоростомер.
(2) Върху всяко присъединяемо устройство трябва да е нанесен съответен типов или идентификационен номер.
(3) Всеки радарен скоростомер трябва да се придружава от инструкция за работа, която съдържа:
1. описание на начина на работа с оборудването;
2. схемно описание на основните операции;
3. описание на нормалните работни условия;
4. режими на работа;
5. информация за основните причини за грешки;
6. преглед на влияещите върху измерванията фактори и грешките, които те могат да предизвикат;
7. за радарни скоростомери, конструирани за работа без оператор - информация за нивото на вероятност резултатите да попадат в определените допустими граници.
Чл. 755. (1) Знаците, удостоверяващи резултата от метрологичен контрол, се поставят на видно място върху корпуса на радарния скоростомер.
(2) В случаите, когато радарният скоростомер е съставен от самостоятелно обособени устройства, знаците се поставят на всяко от тях.
Чл. 756. (1) Максимално допустимата грешка при проверката на скорост чрез симулиране на Доплеров сигнал е ± 1 km/h или ± 1 % за скорости над 100 km/h.
(2) Радарният скоростомер трябва да може да извършва измервания с грешка, която не надвишава допустимата в температурен обхват, включващ най-малко обхвата от 0 °С до 50 °С.
(3) Ако границите на нормирания температурен обхват бъдат преминати, радарният скоростомер трябва автоматично да преустанови измерванията.
Чл. 757. (1) В неработещо състояние радарният скоростомер трябва да издържа без повреда температури от минус 25 °С до 70 °С.
(2) Обхватът на измерване на скоростта трябва да включва най-малко обхвата от 30 km/h до 150 km/h.
(3) Дълговременната нестабилност на честотата на излъчвания сигнал за две години не трябва да надвишава ± 0,2 %.
(4) Устройството за насочване на лъча не трябва да въвежда относителна грешка, надвишаваща ± 0,5 %.
Чл. 758. Когато радарният скоростомер е инсталиран в съответствие с инструкцията, той трябва да не допуска измервания в тази част от антенната диаграма, в която вследствие на нерегламентиран ъгъл на пресичане на радарния лъч относителната грешка от измерванията би надвишила ± 2 %.
Чл. 759. Радарният скоростомер трябва да може автоматично да извършва проверка поне на нискочестотната си част, на веригите за пренос и обработка на данни и на индикацията при включване, както и по желание на оператора, и да дава индикация за изпълнение на проверката.
Чл. 760. (1) Резултатите, предавани по цифров път, както и съответните електронни и логически схеми и компоненти трябва да бъдат проверявани чрез допълнителни операции.
(2) Всяко несъответствие трябва да блокира процеса на измерване.
(3) Индикаторът на скоростта трябва да блокира автоматично, когато захранващото напрежение е извън допустимите граници.
Чл. 761. (1) Радарните скоростомери се пускат на пазара и/или в действие след одобряване на типа и след първоначална проверка и подлежат на последващи проверки.
(2) Изпитването за одобряване на тип се извършва в лабораторни условия и на полеви тест.
(3) В лабораторията, извършваща изпитванията, се представя един брой радарен скоростомер заедно с пълната му окомплектовка и техническото досие.
Чл. 762. (1) Изпитването за одобряване на тип в лабораторни условия включва:
1. изпитване на микровълновата секция;
2. изпитване на нискочестотната секция;
3. предварителен тест на въздействия на електронния блок;
4. изпитване на механична издръжливост;
5. изпитване на климатична устойчивост;
6. воден тест за частите, изложени на вода;
7. тест на надеждност на електронните и логическите компоненти.
(2) Полевият тест се извършва в реален трафик с цел комплексно оценяване на факторите, влияещи върху резултатите от измерванията на скоростта.
(3) Измерванията се извършват в условия на променящи се скорост, гъстота на трафика и по възможност - при различни температури.
Чл. 763. (1) Първоначалната проверка включва:
1. проверка на контролните точки на антенната диаграма;
2. проверка на честотния обхват и стабилността на осцилатора;
3. проверка на точност при измерване на скорост чрез симулиране на Доплеров сигнал;
4. въздействие върху електронния блок;
5. проверка на излъчваната мощност.
(2) Първоначалната проверка се извършва в лабораторни условия.
(3) По преценка на проверителя допълнително може да се извърши полеви тест на отделни или на всички радарни скоростомери.
Чл. 764. (1) Последващата проверка включва:
1. проверка на контролните точки на антенната диаграма;
2. проверка на честотния обхват и стабилността на осцилатора;
3. проверка на точност при измерване на скорост чрез симулиране на Доплеров сигнал;
4. въздействие върху електронния блок.
(2) Последващата проверка се извършва в лабораторни условия. По преценка на проверителя допълнително може да се извърши полеви тест на отделни или на всички радарни скоростомери.
И... се забавлявате.
|
|