Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Архив
 първа  назад  1     всички  напред  последна
 Кадрирането
Автор: stoyan_5   
Дата:   28-06-06 10:38

Защо твърде често, най-хубавите снимки не са подчинени на никакви правила за кадриране?

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: ejko   
Дата:   28-06-06 10:43

ти всички правила ли знаеш?
Освен това правилата за кадрирана май имат за цел да възпитат усет, а не да те принудят да ги спазваш! Пък и те обясняват кадрирането, а не го създават! Кадриране е имало много преди правилата да възникнат! На базата на ететическия усет на художници се зараждат правила, който обясняват дадена композиция била тя по правилото на третини, разни сечения, центрирани компоциции и т.н....
абе изказването ти ми изглежда необмислено някак си!

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: designWERK   
Дата:   28-06-06 10:45

...5-цата! малко няма смисъл теорията ти.



Публикацията е редактирана (28-06-06 10:55)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: stoyan_5   
Дата:   28-06-06 10:50

Ежко,
Аз също като всеки средноинтелигентен човек съм ходил на училище, където в часовете по рисуване са ни преподавали и за златното сечение и за пропорциите.
Така също, напоследък чета много за техниката на фотографиране.
Тук във форума виждам, че се оценяват най-високо снимки които не подлежат на никакви правила на кадриране.
Та вътросът ми беше - КЪДЕ Е ТАЙНАТА?
Това за усета го знаем всички, но нали всичко се учи.
Та искам да науча още "нещото" дето ми липсва.
Понякога перфектен модел + перфектно кадриране = 0
[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: xm_style   
Дата:   28-06-06 10:54

дай примери [smilie21]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: n1x0n   
Дата:   28-06-06 10:58

Доста често не са подчинени на правилата, вярно е, но ВИНАГИ са правени от хора, познаващи правилата толкова добре, че да могат да си позволят да ги нарушават.

p.s.
Може би "правила" не е точната дума, ама карай...

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: stoyan_5   
Дата:   28-06-06 11:09

ПРИМЕР:
https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/tdbt8950.JPG
https://photo-forum.net/imgs_thumbs/166/e_1149447313_Amazonka.jpg

https://photo-forum.net/imgs/166/e_1149447313_Amazonka.jpg

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: Frida   
Дата:   28-06-06 11:11

Ами "правилата" зависят от формата. В квадрата не работят същите правила като в 2/3 или 3/4. Най-добре се композира по мое мнение, ако успееш да го правиш интуитивно. Осъзнатите действия са по-ценни от определена гледна точка, но не винаги можеш да мериш златни сечения и подобни. А да не говорим, че тези математически модели са създадени, за да се опише вътрепната ни, вградена представа за красиво. От това следва, че не е задължително да пресмяташ на всеки кадър дали си спазил "правилата". Трябва само пътя да е чист, за да може да премине вътрешната ти потребност навън.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: icicle   
Дата:   28-06-06 11:28

stoyan_5
"Правилата" са нещо като прави линии, като ги изкривяваш, подсилваш и постигаш определено внушение.
Така нареченото от тебе "нарушаване на правилата" отдавна е "правило", не само при композицията.
Сигурен съм, че примерите, които даваш, ги има описани в книжките.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: Marillion   
Дата:   28-06-06 11:34

Аз пък колко нещо изчетох за кадридане. И накрая разбрах, че не е за мен таз раота....

Смятам, че установените правила са много полезни, особено ако се занимаваш с по-комерсиална фотография, докато при художествената фотография правила няма... всичко е въпрос на усет на автора, идеята му и начина по който я поднася на зрителя - от там усещането, емоцията, посланието, което остава в наблюдателя. Това е водещото според мен.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: ejko   
Дата:   28-06-06 11:36

Аз и до ден днешен не мога да разбера златното сечение[smilie2] Много съм зле...

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: Стоев   
Дата:   28-06-06 11:57

Ежко, цъкни Тук [smilie5]


Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: graphic   
Дата:   28-06-06 14:18

n1x0n го каза най-добре. [smilie24]
Във Висшите училища по изкуствата има занимания относно "художествена деформация на образа". Те обаче започват след като се понаучи повечко пластичната анатомия.
Това само в подкрепа на твърдението, че за да постигнеш добър резултат нарушавайки правилата - то трябва абсолютно познаване на въпросните правила. (Май правила не е най-точната дума, наистина).

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: ejko   
Дата:   28-06-06 14:23

Стоев аз знам от къде да чета, но не мога да го чатна и това е! Некакво ми е объркано!

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: tinman   
Дата:   28-06-06 14:45

stoyan_5, примерът който даваш не противоречи на правилото за Златната среда (третините). Забележи, че фигурата е отместена и се помещава в почти точно една трета от височината и дължината. В тази снимка обаче според мен има още поне 2 характерни неща, които могат да бъдат изведени като композиционни правила. Правилото на противопоставянето (контрапункта). Противопоставянето, двубоя между преден и заден план, светло и тъмно, малко и голямо, меко и твърдо, плавно и начупено, човек и природа. И правилото на хиперболизирането (или обратното в случая минимизиране) за да изпъкне основната идея - огромното несъответствие в пропорциите на акцента и фона, нищожността на човека на фона на непостижимата природа.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: Gen   
Дата:   28-06-06 14:57

Мен пък друго ми прави впечатление.
Обиколил съм доста музеи в Европа.
В 99% от случаите на старите майстори художници изображението е центрирано.
Само в около 1% от случаите е спазено правилото за третините.
Ето това ме изуми напълно.
Повече никакво гласуване за тях :-))
Ето няколко примера, които всички знаете:

"Мона Лиза" и "Тайната вечеря" на Леонардо,
"Нощна стража" на Рембранд,
"Слънчогледите" на Ван Гог,
"Свободата води народа" на Делакроа,
"Млекарката" на Вермиер
"Раждането на Венера" и "Пролет" на Ботичели
и т.н.

Според мене правилото за третините се появява в началото на 20 век и то при фотографите, а не при художниците класици.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: tinman   
Дата:   28-06-06 15:22

Според мен причината за това което посочва Gen е, че фотографията е много по-лесно и по-масово изкуство. Динамиката на съвремеността изисква да е по-опростено, по-четивно. Символите трябва да лежат на повърхността, няма време за разгадаване на енигми. Светът се рационализира до профанизация и заедно с него и изкуството. Оптимизира се, подчинява се на стандарти, качва се на конвеир, превръща се в производство.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: Gen   
Дата:   28-06-06 15:35

Е хубаво бе tinman, ама като е центрирано не е ли по-опростено.
Според мене или тогава художниците не са знаели за третините или този, който им е плащал е искъл обекта за който дава пари да е по средата.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: tinman   
Дата:   28-06-06 15:52

Мен ли питаш точно? Мисля че човек трябва да е историк на изкуството за да даде що годе задоволителен отговор. Може би е въпрос донякъде на традиция, догма, канон, отказ от рационализиране, кодиране на скрити символи, езотеричност, знам ли ...



Публикацията е редактирана (28-06-06 15:54)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: samadhi   
Дата:   28-06-06 15:54

Nai dobroto kadrirane e po vreme na snimane !
Ostanaloto e kozmetika !

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: special_k   
Дата:   28-06-06 18:01

Баланс. В една снимка могат да "тежат" есякакви неща.., не само обектите които я образуват но и цветовете, движението, осветеността..., разработката дори. Най-важен е "идейният център"/няма такова[smilie18] / обаче. От там нататък може всичко... Няма правила според мен. Има някакви общи, но те определено не са аксиоми !

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: kali222   
Дата:   28-06-06 19:49

Gen , изобщо не си прав за една част от изброените от теб творби. Мона Лиза, както и Свободата са с подчертано триъгълна композиция, много силно застъпена в живописта и твърде слабо използвана във фотографията, според мен. В композицията на Млекарката има много силен диагонал...
Както е казал special_k, важен е баланса на елементите - тъмно-светло, топли-студени цветове и т.н.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: boni   
Дата:   28-06-06 19:55

Стоян_5 , за да изказваш подобно мнение трябва да си добре запознат с композицията и нейните особености, които въобще не са малко.Почтни всички добри фотографии са малко или много композирани, така че да се засили въздействието им.
Примерът с Ген, който си дал не е подходящ, снимката му се подчинява на доста композиционни правила:)
Фигурата в долния десен ъгъл е разположена в една от композиционно силните части на кадъра, където погледът се спира, обхождайки снимката от горе надолу и отляво надясно.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: Gen   
Дата:   28-06-06 20:00

kali222,

аз това не го отричам за триъгълните и диагоналните композиции.
Но, при всички тях централния обект е в центъра.
В нашия форум при 80% от случаите централният обект е някъде в страни.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадрирането
Автор: boni   
Дата:   28-06-06 20:05

Ген , къде видя центриране в Мона лиза не знам...
Един портрет е центриран, когато очите на обекта са точно в центъра на кадъра .
Главата на Мона Лиза е разположена точно във втория квадрант на горната линия и няма нищо общо с центрирана композиция.

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1     всички  напред  последна