Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Архив
 първа  назад  1     всички  напред  последна
 За кукерите; звуците; звонците и хората!
Автор: zoomaniak   
Дата:   12-02-06 16:55

http://belfo.photo-forum.net/zoo/kukeri_2006_pernik.exe


Подготовката за поредната кукерска надпревара тук тече с пълна сила. 34-годишният Александър Алексов обикаля през годината страната ни, за да търси качествени кожи за кукерите
Като него има поне още 15 души. Всички са от махалата. Тяхната задача никак не е лека. Пътуват по села и паланки, пазарят се, понякога влизат в люти спорове с пратеници от други места, за да надделеят и да грабнат я жив пръч, я хубава кожа, я готов кукерски костюм. "Просто даваш повече пари от конкурентите. Но става все по-трудно", признава Сашо. Тези дни се върнал в селото, след като бил път до Калофер, Пловдив, Кърджали. Донесъл едва 40 кожи, повечето не стават за нищо. "Измряха старите хора и няма кой да гледа пръчове. Кът са кожите с дълъг косъм. 2 денонощия пътувам с микробуса, а с докараните кожи ще се направят не повече от 4 костюма", жалва се Алексов. В село Куклен старец с болка сподели, че някога гледал 200 овце и 200 кози, а сега младите само жените гледали, не им било до животновъдство, обажда се мъж, комшия на Александър. А той се ядосва, че нямал време да стигне до Карлово и да вземе оттам 5 кожи. Казва, че и само за една, но с дълъг косъм над 60 см, би се вдигнал чак до Бургас. До Карловско обаче се добрал друг мъж от Драката - Иван Михайлов. В едно село се сблъскал с търговци от Разлог, които също търсели да купят пръч с дълъг косъм на кожата.
"Накрая броих 700 лева за животното и го взех. Косъмът му бе над 63 см. Необходими са поне 8 кожи, за да стане кукерския костюм", казва Иван.


Човекът-хлопка. Може би трябва по-внимателно да се вгледаме в този събирателен образ, слял в едно човек и инструмент, за да доловим не само апотропейния оглушителен шум на хлопките, но и медния глас на звънеца, с чиято помощ югичът извежда стадото от “долната земя” (Захариева 1987: 23-78, 96-100) звънецът, който съобщава на пастира, че стадото му е наблизо.

Изработването на хлопките е един твърде дълъг и сложен процес, синтезирал около двадесет и седем операции от момента на “разкрояване на ламарината” до “докарване на глас”. След изготвянето на металните плочи идва ред на три операции, които при стария занаят са ръчни. Това са : 1) правене на набори на менгеме; 2) изчукване “на студено” на три калъпа последователно и 3) предаване на форма на хлопката, чрез изчукване “на горещо” на четвърти калъп.

Днес трите операции се извършват едновременно само с едно изтегляне на специална машина която може да бъде “шпиндел” или “хидравлика”, в резултат на което излизат вече оформени “заготовки”. Съединяването на страничните ръбове на хлопката, по традиция извършвано на ръка, чрез занитване, сега се постига с помощта на “пунктшвайц” и точкова заварка. Най-съществените моменти от цялостния технологичен процес, имащи пряко отношение към майсторското изработване на хлопки с отлични инструментални качества са свързани с подбора на ламарината, максимално точно приготвяне на разтвора за бронзирането на хлопките и “докарването на глас”.

Изборът на материал е свързан с наличността на определен вид ламарина. Открояват се няколко възможности за подбор. Като най-качествена се представя, “двойнодикапираната” ламарина, която според майсторите е продукт на нашето съвремие и не фигурира в занаята през първата половина на века, когато най-често се използува стоманизирана (Качулев 1956: 249-265) и бакърена (Дечев 1903). При невъзможност да се набавят листове ламарина майсторите днес употребяват и подръчни материали като кюнци и по-рядко варели, а в посочения минал период – варели, газена тенекия и лопати. От значение е материалът да бъде мек, за да се поддава по-лесно на обработка. Твърдата стоманизирана ламарина не се изтегля добре и при работа върху нея с чук или преса често се пука.

Сместа на заливането (бронзирането) на хлопките представлява разтвор от вода, глина, бронзови стружки и боракс. В някои случаи стружките може да бъдат месингови, а към сместа да се прибави кварцов пясък. Тя се бърка докато стане хомогенна. Майсторлъкът е в точното спазване на пропорциите между отделните съставки, чието уточняване често става с налучкване и е професионална тайна. Може би достигането на най-сполучливото пропорционално съотношение при заливката чрез неколкократни проби е необходимост и индикатор за майсторлък, поради непредаването на тайната от майстор на майстор, дори и в процеса на обучение.

“Докарването на глас” на хлопката също е професионална тайна и е най-важният етап от работата на майстора. Въпреки липсата на конкретен отговор на въпроса: “Как се постига добър глас на хлопката?”, изкристализират два важни детайла от процеса на работа върху кованите звънци, които два детайла имат отношение към ясния звън на хлопката. Първият е свързан с качественото заливане на страничните ръбове на звънеца, където краищата на ламарината се съединяват около устата. В противен случай хлопката “няма глас” (И. С.) или “дрънка като тенекия” (Г. Г.). Вторият детайл касае дебелината на ламарината около устата, която трябва да се изтъни, за да звънти.

В технологичния процес се наблюдават известни нововъведения, свързани с изработването на критерий у майстора относно качеството на ламарината и с механизираното производство на хлопки, при което количеството продукция се увеличава и рискът от брак при приготвянето на заготовките се свежда до минимум. По този начин се спестява и излишният физически труд около изковаването на хлопката. Традиционният начин или още както майсторите го наричат “старият начин” на правене на звънците се поддържа “изкуствено” само в “Етъра”, поне що се отнася до интериора на хлопкарската работилница, т.е. помещението, което може да се огледа от посетителите. Във вътрешната си стаичка обаче майсторът крие своя съвременен технически усъвършенстван инструментариум. И все пак големият майсторлък е в пропорционалната и качествена заливка и финото изтъняване на устата на хлопката. И сега тези операции остават извън обсега на механизирания процес и във владението на съзидателните човешки ръце.

Символното третиране на хлопката в контекста на традиционното мислене е синтезирало древни представи, свързани с нейната хтоничност, апотропейност и функциите й на медиатор между ”този” и “онзи” свят. Тези свои качества хлопката добива от една страна чрез материала от които е направена, а от друга посредством технологичните операции, водещи до създаването й. В символната същност на метала, извлечен от земните недра априорно е заложено хтоничното начало и връзката с отвъдното (Маразов 1994: 39-53). Преминал през топлинната обработка на огъня той приема неговото значение на “посредник между два свята”, имащ “очистителна сила, която пропъжда злите духове” (Георгиева 1983: 67, 68). Топенето на метала е семантичен еквивалент на символната му смърт, за да се роди отново преобразен като чист метал, отделен от грубия минерал и притежаващ могъщество и безсмъртие (Шевалие, Геербрант 1996: 46, 47). С апотропейна символика според българските традиционни вярвания са натоварени желязото и предметите, направени от него (Георгиева 1983: 65, 66). Известна е и голямата звукопроводност на бронза (Шевалие, Геербрант 1996: 121, 122), съдействаща за извличането на силният прогонващ звук.

Специфичната зависимост между материала и звука се проявява и при съвременната хлопкарска технология в необходимостта от качествено бронзиране на кования звънец, за да има ясен глас.

“Ако има някъде шупличка, ей тука аф съйдиненеето…не заляно убаво…да не е минал бронзът да запои двете…почва да шупти лопката – дрънка кат тенекия, немой да дрънка тъй ясно” (Г. Г.).

Окачествяването на хлопката като безсмъртна от съвременния майстор провокира алюзията с традиционното схващане за безсмъртието на металите. Коването в качеството на основен двигател в технологичния процес, носи идеята за оплождащото начало, изкристализирала в сексуалната натовареност на технологичния код, чиято макропроекция е демиургичния акт. Чрез този акт се преодоляват силите на хаоса и се постига структурирането на света.

Днес традиционното осмисляне на коването е загубило своята актуалност, за което съдейства и фактът, че технологията се механизира и така ковашката дейност почти отпада от серията технологични операции. Изключение е моментът, свързан с настройването на кования звънец, когато устата му се коригира с помощта на чук.

Гласът на хлопката е крайният резултат от верижните действия, водещи до сътворяването й, както и неин звуков еквивалент. Натоварен със семантиката на метала и на процеса, провокирал звукопостигането, звукът изразява и дублира споменатите по-горе свойства на хлопката в хтоничните, апотропейните и медиаторните й функции. Подобни конотационни връзки, вече са изведени в етномузиколожката литература (Захариева 1987: 36-107), но не са видени през призмата на проблема за материала и технологията при изработване на хлопката. Погледнато от този ракурс, към релацията свирач – инструмент – звук може да се интегрират нови смислови звена, засягащи суровината и изработката на кования звънец.


П.П: Исказвам благодарности на Баенас за това, че ми даде звукът. Този толкова пронизателен елемент в кукерството. Благодаря на админите, че качиха слайта. Благодаря на Надето за критиките и към снимките. Не са знай какво нещо но са истински. Другият път ще се постарая повече.

Нека ваще звонци да вадят най-мек и нежен тон...за да Ви се отличават овците от тез на другите в селото....старинно пожелание към овчарите........

[thankyou]


Отговори на това съобщение
 Re: За кукерите; звуците; звонците и хората!
Автор: fiera   
Дата:   12-02-06 17:10

[smilie24] поздравления [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: За кукерите; звуците; звонците и хората!
Автор: jiff   
Дата:   12-02-06 18:57

[ezik] [shtrak]


Отговори на това съобщение
 Re: За кукерите; звуците; звонците и хората!
Автор: kali222   
Дата:   12-02-06 20:46

Поздравления за представената работа. Много от кадрите са истински бисери и заедно със звукът на чановете ме потопиха в атмосферата. Зарадваха ме лицата на толкова многото млади хора... Стана ми хубаво, че с тях и тази древна традиция ще преживее и ще пребъде, за да помогне да ни съхрани такива каквито сме - българи. Браво!

Отговори на това съобщение
 Re: За кукерите; звуците; звонците и хората!
Автор: B_Ball_P   
Дата:   12-02-06 22:22

не очаквах да има такива хора тук ... работата ти е невероятна!!![beer] [shtrak] [smilie24] [smilie21]



Публикацията е редактирана (12-02-06 22:32)

Отговори на това съобщение
 Re: За кукерите; звуците; звонците и хората!
Автор: zoomaniak   
Дата:   13-02-06 11:37

Благодаря Ви за мненията приятели [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: За кукерите; звуците; звонците и хората!
Автор: vmk   
Дата:   13-02-06 11:49

С удоволствие го изгледах!!!
Вили съм аз:) Намерих си моите кукери:) от с. Крупник са. Непременно ще отида до там! 2 снимки с тяхната група са ми одобрени за конкурса "Кукерландия":)

Отговори на това съобщение
 Re: За кукерите; звуците; звонците и хората!
Автор: zoomaniak   
Дата:   13-02-06 11:50

Пиши ми на мейла да ходим заедно - ако може де - ще си разделим разходите ако сме с кола. Ако не ще фоткаме заедно [smilie5] [beer] [thankyou]

Отговори на това съобщение
 Re: За кукерите; звуците; звонците и хората!
Автор: vmk   
Дата:   13-02-06 12:02

Ще пиша:)

Отговори на това съобщение
 Re: За кукерите; звуците; звонците и хората!
Автор: baenas   
Дата:   13-02-06 12:49

благодаря ти за добрата работа, приятел! истински ме зарадва със снимките и текста, който ми откри нови измерения...
[beer]

Отговори на това съобщение
 Re: За кукерите; звуците; звонците и хората!
Автор: zoomaniak   
Дата:   13-02-06 13:10

И аз ти благодаря за звукът [beer] радвам се, че те има в това измерение [shtrak]

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1     всички  напред  последна