Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Архив
 първа  назад  1     всички  напред  последна
 Малко за ‘компакт’, l-DSLR, DSLR, какво да очакваме още от тях и не само...
Автор: niro   
Дата:   22-11-05 11:01

Отдавна си задавам няколко въпроса, най-вече заради главоломното развитие на цифровата фототехника, а сега след темата на Бони, реших и аз да си опиша ‘вълненията’...[smilie11]

Първо – за компактните: непрекъснато се увеличават Mpx, но мисля че точно сега са стигнали желаната граница /6-8/ и са напълно достатъчни за любителски снимки, дори с формат А4. Ще почне ли да се увеличава и матрицата заради по-високо качество и нисък шум – с години размерите си стоят на 1/1.8-1/2.5, а се увеличават само Mpx за зарибяване; какво друго повече може да се направи и за доп. възможности – за разлика от лентовите, при които дата, бр. кадри, Dx... + някои и др. екстри като цяло се брояха на пръсти, сега при цифровите си имаме една мини-операционна система, с менюта, настройки, програми, ел. визьори, външни дисплеи... и всичко това стана само за броени години. С какво може да ни изненадат повече? Ще се насити ли пазара на пиксели, за сметка на качеството и ще почне ли, при достигане на тези практически достатъчни граници да падат главоломно цени и накрая 80% от цената да се определя пак от тялото и обектива, а микроелектронните компоненти – да се купуват на килограм?[smilie24]
Почти същото важи и за l-DSLR – вече излязоха моделите с напълно достатъчна широкообхватна оптика – 12х /повечето със IS и доста добра като качество/, непрекъснато се повишава функционалността и само големината на матрицата и процесорната обработка ги отличава като ел. тела спрямо DSLR, което ги държи и по-евтини разбира се. Но и там вече стои въпроса като при компактните - дали е необходимо да се обработват файлове с по 10-12 Mpx, което бави и затруднява работата на постобработката, копирните фотомашини не използват цялата информация, а всичко това за сметка пак на шум, динамика? И тези вградени светкавички – за 15 г. така и не можаха да ‘се научат’ да снимат на повече от 3 м. Определено ми е най-трудно за прогнозиране какво може да очакваме в този клас след 2-3 г.!
И накрая – DSLR!!! За мен фотографите, снимащи с този клас ФА бяха /и са/ най-ощетени като цяло. С появяването на този кроп-фактор заради по-малка площ на матрицата и сменяемите ‘лентови’ обективи, се затрудни сериозно начина им на снимане. То не бяха изчисления, не бяха стандарти – 4/3, не бяха спец. обективи – със S и т.н. Но в крайна сметка неудобството си остана, дори и с/у компактните, които макар и със съответни отношения на кадъра и приближението се приравняваха към 35мм, а при огледалните – приближението едно, а кадрирането друго. Да, електрониката им бе много добре интегрирана с механичните им възможности, и сега и най-големите им скептици разбраха какво ‘ново оръжие’ държат в ръцете си /стигат да умеят да го използват разбира се/, и в 80-90% от случаите може да се пренебрегнат напълно спокойно някои от предимствата на лентата и да се използва DSLR-а. Развитието на технологиите обаче си каза думата и вместо да се нагаждат обективи и апарати към матрицата, накрая се видя че по-добре матрицата да си влезе ‘в кадър’. И докато преди 2 г. фул-фрейма бе само мираж, главно по финансови причини, сега с появата на 5D ‘изгря слънце и на нашата улица’. Както и да го смятаме, в близко бъдеще профи-класа просто ще стъпи обратно на 35мм и това ще стане като мин. стандарт за проф. DSLR. Всъщност някой има ли идея за какво беше този ...II N? И не знам колко още ‘различни’ модела още ще изкарват Nikon, Minolta и т.н. от гвардията на високите класове, но... с ‘умалена’ матрица? Разбира се има още какво да се желае и при динамиката й, и при качеството на ‘дигиталните’ обективи за съответните Mpx и особеностите на матричната плосткост, но се предполага след утвърждаване на новия ‘стар’ размер, ще се работи и основно в тази насока.
За средноформатните апарати нещата сякаш са по-канализирани. Там се заложи на качеството и възможностите на матрицата, а не толкова на големината й в Mpx /както и трябва да е/. Сега ‘гърбовете’ бавно, но сигурно нарастват като и не след дълго ще се вместят отново в старите си размери със съответните, но достатъчно на брой Mpx. Предполага се, че заедно с DSLR нещата свързани с микроелектрониката ще поевтиняват.
Не мога да не спомена технологията при Фовеон-матрицата, макар и не знам защо – последните 2 г. след появата им на пазара така и не се разви, не се утвърди, не получи приемственост... А очакванията там бяха големи [smilie2]

Та: - като цяло, определено може да се очаква спадане на цените във всички класове и колкото по-масови, толкова повече. За съжаление, мисля че ще се продължи безумното увеличаване на пикселите /нали трябва да се пълнят мемори-картите/, за сметка на качеството при компактните.[smilie22]
- Доближаване функционалността на l-DSLR към DSLR и то без смяна на обективи [smilie3]; нищо чудно да се оформят като едни потенциални ‘репортажни’, ‘туристически’ и като цяло – доста универсални фотоапарати с добро качество и поносима цена.[smilie24] [smile]
- Поевтиняване и главно подобряване качеството на едни ‘стандартни 35мм’ апарати във профи DSLR.[shtrak] [smilie24]

Наред с технологичните промени при мототехниката, свързана главно с цифровизацията се изменя и дейността, ролята на ФОТОГРАФА. В повечето случаи на профи-заснемането участват и др. консултанти относно стайлинга, концепцията на снимковия материал и т.н. Освен това преди авторството бе по-стерилизирано покрай кадъра и макар да има последваща обработка, вкл. и дигитална, като цяло се запазваше оригиналното виждане на фотографа и въобще намесата бе по-скоро символична и отнасяща се най-вече за вида медия.
Сега нещата се разминават доста при достигане на крайния продукт – често пъти е базиран на няколко кадъра, коренни промени чрез 2D, дори и 3D отношение и трудно може да говорим за еднолично авторство именно поради факта, че там пряко имат роля няколко души. Разбира се, повечето от фотографите се включват в някои от тези процеси и всячески се стараят да са по-универсални, да са в крак с модерните технологии, но мисля че все пак така се губи идентичността им, често и първоначалния замисъл. Вече и за едни сватбарски снимки не е достатъчно да дадеш качествени такива, а да имат интересни фонове, ефекти, панделки и мн. др. добавки, често граничещи с кича, ноо – това се харесва и който иска да е на повърхността... Все пак този фотограф вече не може да прави всичко сам, и ‘копистите’ вече трябва да вършат и тази работа... В самите фотоателиета отдавна не се търси ‘момиче за копист’, което да се обучи и т.н., а направо ‘специалист Фотошоп...’, от който се очаква бързо да навлезе и във ‘цифраците’, а за копирането – последна грижа, ако изобщо вече се стига до там...
Съответно имаме и обратния процес – при доста дизайнерски, рекламни и т.н. фирми вместо да наемат фотограф за суровия материал и след това да се обработи в някаква степен, понякога намират за по-удачен вариант сами да си направят/намерят това, което им е необходимо за такъв и след това да разчитат главно на пост -2D и -3D обработката. А причината е именно в улесняващата ги вече цифрова технология при заснемането и ако до преди 15 г. дори за един купон искаш да видиш СНИМКИ, трябваше наистина да има човек, който знае да СНИМА, дори да е с ‘Фед’ и ‘Луч’ /тогава Скините ги нямаше, да не говорим за А80 [smilie3]/, то сега е по удобно вместо да обясняваш, да чакаш и ПЛАЩАШ, да отидеш и си отснемеш /почти в неограничен брой проби/ кадри, за нула време да ги прехвърлиш и за останалото да разчиташ на уменията на дизайнерите при пост-обработката. В крайна сметка вече трябва да въведем по-скоро понятието ‘фотограф-дизайнер’, а не ‘фотограф-художник’[smilie25]
В недалечно бъдеще – 5-10 г., мисля понятието фотограф може и да стане архаизъм, а да имаме нещо от рода на ‘създател на изображения’, като това дори може да не е еднолично понятие. И ако сега се ражда бъдещ ‘фотограф’, след време би трябвало да изучава ‘изобразителни изкуства и технологии’ като цяло, без да се дефинира определен процес. Просто средата, в която ще се появи, няма да може да го оформи /или по-скоро да допусне да се оформи/ като фотограф в сегашния му вид, особено ако се занимава професионално. Разбира се, ще си останат /и ще се родят/ много желаещи за чиста, авторска фотография /това пак не изключва сериозната намеса на 2D и 3D/, но средата ще е вече друга, а от там разпространението и желанието. Ще се ограничи до минимум и употребата на фотоленти - досега ч/б, а вече и цветни... Да, ще кажат някои, че ч/б не е изчезнала, и цветната ще си я има, но ще се ползва главно от ентусиасти и при определено снимане от профита. В общи линии ще е в кръговете на фотографските общества и групи, както има и сега, увличащи се /и слава богу поддържащи/ все още ръчната ч/б обработка, като разновидностите с гума арабика, бромойл и т.н. Да не забравяме все пак, че преди това не само обработката, а и химикалите се правеха от фотографите, а още преди това – и св.ч. материали се правеха също само от фотографите [smilie8], ноо... Затова пък ‘лентовото’ удоволствие ще става по-скъпо и ще ми е интересно още колко време ще просъществува отношението ‘сн. от лента – 20 ст.’/‘сн. от файл – 25 ст.’ и дали през 2006 г. няма да се ‘обърнат’ нещата, а определен % от фотоателиетата дали въобще ще предлагат копирната услуга ;)

Разбира се с тези си размишления и ‘прогнози’ не искам да разбуня духовете, както някои биха си помислили. Темата е доста уклончива и с доста неизвестни, затова тук са ненужни споровете. Много бих искал обаче да чуя мнения на различни хора, занимаващи се с фотография както от 30 г., така и от 3 мес. – естествено, че ще има разсъждаващи по друг начин и с други очаквания за развитието на фотографията и свързаните с нея технологии.

Благодаря на тези, които изтърпяха да стигнат до тук!!!
[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Малко за ‘компакт’, l-DSLR, DSLR, какво да очакваме още от тях и не само...
Автор: dau   
Дата:   22-11-05 12:01

2 Страници няква мазня ?!?! И кво аз нищо не разбрах? Някой си изплясква утринните размисли за развитието на фотографията?
[smilie23]

Отговори на това съобщение
 Re: Малко за ‘компакт’, l-DSLR, DSLR, какво да очакваме още от тях и не само...
Автор: Георги   
Дата:   22-11-05 12:10

[smilie11]

Отговори на това съобщение
 Re: Малко за ‘компакт’, l-DSLR, DSLR, какво да очакваме още от тях и не само...
Автор: legba   
Дата:   22-11-05 12:41

Евала [smilie24] [smilie24] [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: Малко за ‘компакт’, l-DSLR, DSLR, какво да очакваме още от тях и не само...
Автор: deyo   
Дата:   22-11-05 13:21

На мен ми беше итнересно това обобщение.
Все си мисля, че 8-10Mpx са напълно достатъчни за възможностите на повечето обективи. Надявам се в бъдеще развитието при матриците да тръгне в друга посока - намаляване на шума и постигането на висока динамика.

Отговори на това съобщение
 Re: Малко за ‘компакт’, l-DSLR, DSLR, какво да очакваме още от тях и не само...
Автор: rimohit   
Дата:   22-11-05 14:18

[[smilie24] моето мнение е ,че от масовката щракачи фотографията печели като цяло.Всяка една област би спечелила от многобройни почитатели.Пак говоря като цяло.[smilie19]
А профитата... като пари може и да загубят но добрите си мисля , че ще останат.Пожелавам им го.
А по отношение на "българина всичко сам може" .. ами след време ще стане ясно, че не е,не може и не трябва да е така.Въпроса е след колко?.[smilie7]

Отговори на това съобщение
 Re: Малко за ‘компакт’, l-DSLR, DSLR, какво да очакваме още от тях и не само...
Автор: CYPER   
Дата:   22-11-05 23:54

Аз искам да задам един тъп въпрос - има ли смисъл от матрица по-голяма от 36мм - какъв ефект ще има?

Отговори на това съобщение
 Re: Малко за ‘компакт’, l-DSLR, DSLR, какво да очакваме още от тях и не само...
Автор: n1x0n   
Дата:   23-11-05 00:02

В малкоформатен апарат - няма смисъл щото няма къде да я вкараш [smilie3]
В средно- и голямоформатните камери - има смисъл, затова и се произвеждат матрици доста по-големи от 36мм.

Отговори на това съобщение
 Re: Малко за ‘компакт’, l-DSLR, DSLR, какво да очакваме още от тях и не само...
Автор: holden   
Дата:   23-11-05 08:26

[smilie11] [smilie11] [smilie11]

Отговори на това съобщение
 Re: Малко за ‘компакт’, l-DSLR, DSLR, какво да очакваме още от тях и не само...
Автор: Один   
Дата:   23-11-05 12:33

Много приказки на едно място. И за какво? По-важно е обектива и матрицата/лентата да са правени един за друг.
Иначе, ако гледа човек развитието на фотоапаратите, няма как да не го сравни с развитието на персоналните компютри. Приказката "купете си по-бързия процесор за да работите по-добре" важи само за 5% от работещите с компютри, обаче рибата не знае това и кълве ли кълве, и купува нови гигахерци и гигабайти.
С фотоапаратите е същото. 95% от хората не знаят как да ги ползват, и производителите се възползват от това незнание да повишат продажбите си. Винаги има начин да се прилъже купувача - днес ще е с мегапиксел повече, утре ще е с мааааааааааалко по-голяма матричка, вдругиден ще е трето.

И за какво - за да си купува човек скъпи пласмаси, които след 3 години ще са толкова остарели морално, че трудно ще могат да бъдат продадени и за 1/3 от първоначалната си цена?

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1     всички  напред  последна