Автор: penchev79
Дата: 14-09-05 13:29
ОК благодаря на всички, включили се до момента.
Ето го и моето review.
Ще започна с общите ми впечатления от тази камера. Това е един доста успешен модел SLR камера на Канон и въпреки, че е малко стар модел смятам, че превъзхожда или поне се равнява на доста от по-новите. За камера от 1995 г. има много екстри като функции, макар, че да си призная сравнително рядко ги ползвам. За един любител, който е решил да навлиза по-сериозно в света на фотографията това е една отлична камера, с която да започне.
Доста време ползвам камерата а прочетох и немалко коментари по разни форуми и мисля, че мога да дам сравнително обективно мнение.
50е е достатъчно функционална камера, за да сте спокойни, че каквото ви е необходимо по време на снимане го имате. Изключително удобни контроли на скороста и диафрагмата, не е необходимо да отделяш око от визьора за да промениш експозицията, много бързо свикваш къде точно са "врътките". По този начин променянето на скорост/диафрагма става адски бързо и интуитивно, оставяйки те спокойно да се съсредоточиш в композирането на самата снимка. От друга страна някои от функциите са прекалено "прикрити" и трябва доста да се ровиш в ръководството за употреба и после по менютата на апарата, докато си ги нагласиш удобно. Имам в предвид конкретно предварителния преглед на дълбочината на остро изобразеното пространство (dept of field preview). Стандартно апарата е настроен да го показва само в режим DEP и с включен eye-control. Аз първо че работя само в режим М (manual) и второ не винаги ползвам eye-control а и си е досадно да трябва да правя някви смотани комбинации от задържане на бутони и втренчване в някво квадратче във визьора само за да мога да видя dept of field-a. Както и да е решението на този проблем е в специалните настройки custom functions (CF) откъдето можете да замените функциите на един от бутоните с това да ви показва при натискане dept of field preview. (доста трябваше да инспектирам ръководството за употреба докато чатна че има такава възможност изобщо). Друга функция, която по подразбиране е изключена, също се пуска със специалните настройки, а е важна - 2 сек преди снимка в режим на самоснимачка огледалото да се "заключва" в горна позиция. По подразбиране тази възможност е изключена и ако не прочете човек детайлно ръководството няма как да я открие. След тези две малки модификации в настройките камерата става адски удобна за работа.
В чуждестранни форуми доста потребители се оплакват от проблеми с батерията. Някой твърдят, че проблема е в лошия контакт между конекторите на батерията и камерата, други твърдят че някои батерии били по-къси или с по-нисък волтаж и т.н. Така или иначе този проблем явно го има по-скоро в американския вариант на 50е - "Elan IIe".
Аз лично никога не съм имал проблем с батерията, всъщност даже съм адски доволен от ниската консумация на камерата и сменям батерия веднъж годишно в общи линии (може би защото не ползвам светкавица почти никога?). Поради което и все още не намирам нужда да купувам battery pack допълнителното приспособление за използване на АА презареждащи се батерии. Просто не виждам смисъл да си правя апарата по-обемист и тежък, предвид факта че с батерия за 15 лева изкарвам около 1 година съвсем спокойно. И като споменах тегло - искам да кажа, че въпреки че повечето притежатели на 50е го намират за "лек и удобен" аз мисля, че е малко тежичък като цяло. Ще дам пример - Зенит ХР е доста по-лек (а уж руснаците правели само танкове и водка) Особено ако го ползвате (Канона, не Зенита) в комбинация с Canon 75-300 III или Sigma 24, които са тежички обективи - цялостното тегло понякога ми идва малко в повечко, и то не когато снимам, а когато цял ден мъкна техниката с мен, особено като вземе човек 2-3 обектива, един куп филтри, филми и тн. и става малко като фитнес упражнение
Автофокуса, като цяло е удобен, особено в ситуации където е малко трудно ръчно да се определи точния фокус, например при липса на достатъчно светлина. Автофокуса разчита на инфрачервен лъч за точно фокусиране, което прави камерата доста удобна в такива ситуации, при недостатъчно осветление. Въпреки това предпочитам ръчен фокус в повечето случаи.
Вграденото светлоизмерване малко "куца" - т.нар. спот мерене покрива прекалено голям дял от кадъра - 9,5%. Можеше да е малко по-"стегнато". Освен това в ярки слънчеви дни, и при наличие на повечко небе в кадъра, апарата може да ви подлъже да недоекспонирате (ако сте в режим на общо мерене).
Един съществен недостатък на 50е, особено ако искате да снимате позитиви (слайдс), е липсата на достатъчно голям диафрагмен контрол. Липсват третинки при деленията, няма достатъчно богат набор от диафрагмени междинни стойности. Това затруднява прецизната настройка на експозицията, което е сериозно неудобство при работа с диапозитиви и като цяло 50е не е "the right camera" в този случай.
Камерата има доста предварително програмирани режими на снимане - портрет, макро, спорт, пълен автоматик, полуавтоматик и т.н. Нямам обаче никакви впечатления от тези функции на 50е по простата причина, че никога не съм ги ползвал. Баща ми беше ходил в Египет и естествено като пълен лаик беше снимал само в напълно автоматичния режим. Резултатите в повечето случаи не се отличаваха от тези, снимани с обикновена "сапунерка" (насочи-щракни), въпреки че от 10-20 ленти имаше и около 4-5 добри кадъра (добри като за лаик де, не че са толкова добри) Така че, ако няма да ползвате изцяло ръчния режим на снимане - има доста по-евтини решения от 50е, които да ви вършат работа.
И говорейки за цени е време да спомена едно от съществените предимства на 50е, поради което и се спрях на него през 98-99, когато го купувах. А именно - 50е работи с AF обективи, които като цяло са евтини обективи с добра оптика (по отношение на цена/качество). Камерата в комбинация с 3-4 обектива, избрани според предпочитанията ви и диапазона от работа, която искате да вършите, е добро цялостно решение. За средна цена любителска техника получавате полупрофесионално качество, което в доста случаи е задоволително и за хората, изкарващи си прехраната с фотография. Поради това доста фотографи ползват 50е, като втори (резервен) апарат. Все пак избора на обективите е много важен.
И така стигаме до обективите. Стандартно 50е се продава с 28-80 варио. Аз лично когато го купувах моя се въздържах от този обектив и им казах да ми го спестят - купих само тялото а после си купувах отделно обективите. Това е решение, за което никак не съжалявам, особено като видях огромния брой оплаквания по чуждите форуми, че този стандартен обектив е пълен боклук и не става. Не знам дали наистина е толкова зле, тъй като както споменах го нямам този обектив, но предвид големия брой оплаквания не ви го препоръчвам. Освен това най-добре е човек сам да си избере набора от обективи според собствените му нужди и предпочитания. Аз лично се спрях на 3 обектива, с които снимам в момента - 24 мм Сигма - изключително остро рисуващ обектив, със солидна метална конструкция (е, малко е тежък за сметка на това) и голямото предимство че си има скала за разстоянията и скала за остро изобразеното пространство на самия обектив - за сравнение повечето канонски обективи нямат тази "екстра" (?!). Вторият ми обектив е 50мм на Канон (още нямам достатъчно много впечатления от качеството на оптиката му, тъй като го имам сравнително отскоро) , но засега мога да кажа че това е един нормален 50мм обектив който се справя в повечето ситуации и при това е на доста добра цена. Третият ми обектив, който ползвам с 50е е Канон 75-300 III. Малко тежичко, но като цяло доста добро дългофокусно варио, което върши идеална работа за много ситуации и замества купуването на поне 3-4 обектива (така че особено от икономическа гледна точка този обектив е почти задължителен, или подобен нему). Недостатък е малката светлосила на обектива, но какво да се прави, необходим компромис ако нямате пари за отделни обективи 75, 85, 120, 135, 200 и 300 . При 75 мм минимална диафрагма - f4, при 300мм - f5,6. Това, в комбинация с факта че трябва да снимате на по-бърза скорост за да не се размаже снимката, предполага и изпозването на "по-бързи" филми с този обектив (при ярък слънчев ден или особено на планина/море 100 аса филм върши работа, но в повечето случаи ще ви трябва филм минимум 200, или даже 400 до 800 за да работите нормално.
Тук някой преди мен беше споменал, че е малко трудно преместването на врътките от ляво и дясно на апарата - тези за начина на светлоизмерване от ляво и тези за режима на автофокусната система - от дясно. Човека споделя, че "врътките" са прекалено стегнати и е малко трудно преместването им от позиция на позиция. И при мен положението е същото, наистина с малко мъка се местят, доста са стегнати, ако се връткат по-често сигурно ще се разхлабят, обаче това рядко се налага, заради което и не смятам това като някакъв минус за камерата.
Един недостатък, за който не съм чел никъде, но лично аз се сблъсках с него. Всъщност това са поредица проблеми (несъвършенства) отнасящи се до механизма за лентата, изобщо самата камера (където стои филма) на апарата. Тук като цяло преобладават минусите и поне за мен Канон са се изложили в това отношение. Ето какво имам в предвид.
Докато си снимате с филмчета купени от която и да е марка, DX кодирани (независимо Коника, Кодак, Фуджи, Агфа) апарата работи перфектно, зареждането на лентата е "piece of cake" (елементарно!), а функцията за пренавиване на лентата като парченце от нея остава извън касетката (се едно като нова) е прекрасна и дава възможност да сменяте лентите преди да сте ги изснимали до края и после пак да се върнете към тях. Всичко това е прекрасно, но 1 ден когато пожелаете да преминете на черно бели ленти, и особено когато сами си навивате лента в стари касетки ще се сблъскате с немалко проблеми.
- старите касетки и изобщо касетки, които не приличат на тези на съвременните ленти (с DX) се напъхват много трудно, особено ако леко сте облепили капачето на касетката за допълнителна сигурност да не прониква светлина в ръчно заредена касетка. Даже DX касетки на които съм облепил капачето с една единствена тясна лента изолирбанд се пъхат трудно. Това е доста досадно, особено ако снимате по много и с ръчно заредени касетки или със стари такива. Можеше малко по широко гнездо да предвидят за филма.
- липсва ръчен/механичен режим за пренавиване на лентата, за повечето потребители това сигурно не е никакъв проблем, но за мен е !
- мотора е доста груб, и ако не сте закрепили ръчно навитата лента супер здраво за края на ролката вътре - то като стигнете края на филма има голяма опастност Канона просто да го отскубне от касетката. След това трябва на тъмно да вадите и да изтръгвате буквално кадър по кадър от добре навития и здраво защипан филм на дясната ролка в апарата. Не че се къса, но е адски досадно по средата на снимачен ден да ви се случи а и не е много хубаво за самата лента да я дърпате със сила. Изобщо в това отношение не е помислено и съм доста недоволен. Ако имаше алтернативен механичен начин за пренавиване на лентата и за зареждане нямаше да има проблеми, но в Канон едва ли са си помислили че на някой ще му липсва лостчето за ръчно зареждане и такова за обратно пренавиване
- имам още един проблем - задния капак на апарата, който затваря камерата с филма, е пластмасов и при по-силно стискане влиза навътре и притиска много лентата, като затруднява движението й. Не стискайте силно задния капак, може даже да скъсате лентата по този начин, ако стиснете когато филма се пренавива !!!
Друг недостатък на снимачния механизъм е силния шум при снимане - чаткането се чува даже на оживена улица от разстояние 3-4 метра! Кофти е, особено ако снимате на място, където шума би обезпокоил околните и/или сниманите !
За малко се отклонявам и се връщам на предварителния преглед на дълбочината на остро изобразеното пространство - какво им пречеше да сложат едно копче за тази цел някъде отпред близо до обектива ?
Сега малко за ай контрола (eye control) на 50е. За да се сработи добре с окото ви камерата има нужда от "тренировка" за да се настрои по вашето око - това става с програмиран тренажор, който ви кара да гледате в ляво, в средата и в дясно и регистрира положението на зеницата на окото ви, нагаждайки се към него. Имате възможност да запаметите до 3 такива калибровки, между които впоследствие можете лесно да избирате само с натискането на 1 бутон (ама няколко пъти хехе) Ако държите на автофокуса с очен контрол ви препоръчвам често да правите такава калибровка на системата, за оптимални резултати.
E TLL.
Камерата може да се синхронизира до 1/125 със вградената светкавица, която обаче е удобна по-скоро като запълваща (fill in flash) отколкото като основна. Освен това при нощни снимки често дава ефект червени очи, въпреки вградената лампа против този ефект. Ако искате наистина да се възползвате от E-TTL препоръчвам 380х светкавица. Има възможност за синхрон по първо и второ перде и доста удобства, особено при работа в студио и с няколко TTL светкавици - основна и подчинени. Камерата може да поеме пълния контрол на светкавицата. Все пак не съм работил с TTL системата тъй като не ползвам светкавици освен за запълване, така че няма да пиша повече, защото нямам лични наблюдения. Ако някой е ползвал ETTL на 50е нека сподели опита си, би било полезно.
Заключение.
Канон 50е е отлична SLR камера, с много добро съотношение цена/качество и е прекрасен избор за напреднали любители или прохождащи професионалисти (тъй като аз не съм професионалист тук цитирам не малко на брой мнения на сериозни фотографи, така че ако ви се спори спорете с тях, но е факт че има доста от тях, които ползват 50е като втори апарат). Покупката на такъв апарат в комбинация с 3-4 обектива според нуждите ви - ще ви обезпечи за дълго време да не помисляте за смяна на техниката. Наред с многото функции и очно контролирания автофокус, обаче, 50е има и немалко недостатъци. Добре преценете за какво точно ще изпозвате камерата и дали тези недостатъци биха били сериозна пречка за вас? Ако е така, по-добре се насочете към друга камера.
50е е изключително надежден и няма да ви изостави нито в дъжд, нито в студ. Спокойно можете да го вземете както на морето, така и в планината дори и на дълъг преход или дори в чужбина. Апарата е изключително издръжлив както на температурни промени, влага (и дори морска "солена" влага") така и механически е достатъчно здрав! Моята голяма грешка дълго време беше, че го щадях твърде дълго време, тъй като ми коства не малко пари (не съм Рокфелер, кво да правя? ..). Сега вече съм уверен в това колко стабилен апарат е 50е и не ми пука дали излизам по време на буря, дали отивам на плажа да снимам, или ще катеря някой връх ! (за дъжда - все пак не е нужно да го държите под падащия дъжд, всяка техника трябва да се пази от екстремни условия доколкото е възможно! и не очаквайте че ако го изпуснете в морето после ще става за нещо - изобщо: не ме разбирайте твърде буквално, в крайна сметка фототехниката като цяло не е предназначена за мърлячи!!!
Ако ще работите прецизна работа и ще снимате диапозитиви 50е не е най-удачния избор.
Голямото предимство на Канон изобщо е богатия набор от обективи, аксесоари и принадлежности за тях, което технически ви обезпечава доста добре и на приемлива цена.
Една добра камера за напредналия любител, това е 50е. Все пак професионалист рядко би се спрял точно на нея, освен за втора (резервна камера).
Ако ви попадне на старо запазен 50е с набор от обективи - препоръчвам ви да го купите. Има доста стари фотоапарати, които не превъзхождат 50е а струват повече и са по-амортизирани, да не говорим че трудно се намират обективи и аксесоари за тях.
Ше се радвам ако и някой друг допълни ревюто или дори оспори моето мнение, нека картината стане по-пълна.
|
|