Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Архив
 първа  назад  1     всички  напред  последна
 За творците, критиците и новите правила
Автор: докторГилотен   
Дата:   17-03-05 09:30

Следя отдавна форума и си спомням, че администраторите имаха идеи за структуриране на участниците в него и по друг признак – на основата на тяхната активност като критици, като хора, пишещи статии и подпомагащи изграждането на един цялостен фотографски образ на сайта.

Повдигам още веднъж този въпрос, защото той е свързан и с новата система на оценяване и рейтинговане. Има творческо и критическо съзнание. Историята познава безброй примери за изкуствоведи и теоретици, чиито проникновени съждения са оказвали изключително въздействие върху творците и въобще върху цялостното разбиране на философията на изкуството, без самите те да са написали нито един разказ или да са нарисували картина.

Аз самият не се причислявам към тази категория хора на изкуството, но бих искал те да имат възможност за изява на този сайт, без да им се търси сметка защо не са качили нито една снимка. Пример за това е потребителят stranger. В началото на своето появяване преди повече от година (и преди да почне да се занася с хората на сайта), неговите коментари под снимки бяха най-задълбочените и смислени коментари, които съм чел в този форум. И веднага беше упрекнат, че се прави на разбирач, а няма снимки.

Наистина, трудно ще е да се определят някакви по-обективни критерии за отсяването на тези хора, затова субективизмът нека бъде пълен – администраторите да преценяват кой е достатъчно полезен, градивен и конструктивен, така че да му бъдат предоставени правата на “елита”.


Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: БАЛЕВСКИ   
Дата:   17-03-05 09:37

Много добре казано, съгласен съм с теб!

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: Георги   
Дата:   17-03-05 09:42

докторе, хубав стил на изразяване :)

фен съм ти, който и да си :)

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: gorbi   
Дата:   17-03-05 09:44

....иначе казано - pump the volume на повсевместната анонимна критика......... [smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: chukov   
Дата:   17-03-05 09:58

Абе и аз съм съгласен с теб,

но по принцип в България, колкото по-малко се дава възможност за персонална оценка на хората (в смисъл един човек да преценява и отсява качествата на друг) - толкова по-добре.

Ние не сме достатъчно узрели за да пренебрегнем личнито си отношение към даден човек и да признаем качествата му като фотограф, художник или критик (какъвто визираш ти).

Иначе мисленето ти ми допада и се доближава до моето.

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: Brummaker   
Дата:   17-03-05 11:01

поклон пред д-р Гилотен / как само звучии, а [smilie5] [smilie5] /


Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: 5kan   
Дата:   17-03-05 11:06

сещам се за една оригинална трактовка на авторите и критиците във филма "Историята на света"[smile]

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: Lyubliana   
Дата:   17-03-05 11:53

И аз съм [smilie24]


Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: TheMadMan   
Дата:   17-03-05 12:36

аз понеже страдам от циклофренична шизофрения и обичам докторите и ще кажа мисля нещо смислено сега ... Докторе, съгласен съм с Вашето мнение и начин на мислене ...[smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: boni   
Дата:   17-03-05 12:52

:))

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: Canon   
Дата:   17-03-05 13:13

В този дух
преди 25 години в средите на бг фотографията се появи като пишещ брат (критик, анализатор, изкуствовед ) лицето Георги Лозанов.
Неговия подход и разсъждения оказаха силно въздействие върху творческата общност и мястото на фотографията в цялостната структура на бг изкуството.
Сега вече го знаете като член на комисии, журита и т.н. Какво повече да кажа.
Колкото до stranger
Като поограничи агресивно-феминистичния подход и персонализирането на заядливостта си, може да прави тълкувания, анализи или съпоставки. Нищо лошо, всяка гледна точка е добре дошла.

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: докторГилотен   
Дата:   17-03-05 18:39

А какво ще кажат админите?

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: THC   
Дата:   17-03-05 19:02

te go kazaha veche

Автор: boni
Дата: 17-03-05 12:52

:))

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: explorer   
Дата:   17-03-05 19:06

В началото на своето появяване преди повече от година (и преди да почне да се занася с хората на сайта), неговите коментари под снимки бяха най-задълбочените и смислени коментари, които съм чел в този форум. И веднага беше упрекнат, че се прави на разбирач, а няма снимки.

Ами то и да имаш снимки, все тая. Аз например бях упрекнат че снимките ми не струват, а си позволявам да критикувам [smilie7]

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: stranger   
Дата:   17-03-05 19:17

Ехооооо, критично-теоретичният елит и без тва не може да гласува заради firewall-a и щот има други ангажименти напоследък, така че drop it [smile]


Ма ако има кандидати за един платен онлайн курс с joshua може да спретнем нещо [smilie3]


Докторе, разяснете малко повече за разликата между познавателното и естетическото ако обичате, щот ако следите внимателно лекциите ми както твърдите не би трябвало да ви е убегнал намека че според един формалистично-структуралистичен подход познавателното би трябвало да е силно естетическо [smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: joshua   
Дата:   17-03-05 20:15

и все пак, в мойто речниче пише including sensation but excluding emotion [smilie10] [smilie5]


Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: samara   
Дата:   17-03-05 20:29

....и как звучи, хубаво....ами то е просто като фасул, винаги в условията на разюздана демокрация ( само за тази на ФФ говоря ) или така наречена слободия, повика за здрава ръка е приет радушно....дотолкова, разбира се доколкото не касае теб самия....докторе малко мирише на сагрегация това, не че не си прав, не че няма нужда от чистка, ама отговорността ....кой да реши, кой да и кой не ....[smilie8] [smilie8] [smilie8] ....админите???... ами аз не бих искал да съм на тяхно място....ако им е скъп форума като наистина популярно място, каквото е в момента ...абе аз не съм фотограф, що ли ми трябва да се обаждам...[smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: joshua   
Дата:   17-03-05 20:36

виж ся samara, вероятно си пропуснал да забележиш, ма ние тук си имаме Господ [smilie10]


Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: samara   
Дата:   17-03-05 21:01

алилуя и ....амин .....[smilie18] [beer] [shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: stranger   
Дата:   17-03-05 22:32

Еми ше трябва да си ъпдейтваш речничето, малко е мухлясало, сигурно сте връстници с доктора [smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: joshua   
Дата:   17-03-05 22:48

Critique of Cognitive Science

The claim that human minds work by representation and computation is an empirical conjecture and might be wrong. Although the computational-representational approach to cognitive science has been successful in explaining many aspects of human problem solving, learning, and language use, some philosophical critics such as Hubert Dreyfus (1992) and John Searle (1992) have claimed that this approach is fundamentally mistaken. Critics of cognitive science have offered such challenges as:

1. The emotion challenge: Cognitive science neglects the important role of emotions in human thinking.
2. The consciousness challenge: Cognitive science ignores the importance of consciousness in human thinking.
3. The world challenge: Cognitive science disregards the significant role of physical environments in human thinking.
4. The body challenge: Cognitive science neglects the contribution of the body to human thought and action.
5. The social challenge: Human thought is inherently social in ways that cognitive science ignores.
6. The dynamical systems challenge: The mind is a dynamical system, not a computational system.
7. The mathematics challenge: Mathematical results show that human thinking cannot be computational in the standard sense, so the brain must operate differently, perhaps as a quantum computer.

Thagard (1996) argues that all these challenges can best be met by expanding and supplementing the computational-representational approach, not by abandoning it.

за теа, дет си мислят, че питанията към google, който все пак не е всемогъщ, трябва да се изчерпват с една думичка и изобщо сложните търсения са невъзможни, ето и link , че се пак за наука иде реч [smilie5]


Отговори на това съобщение
 Re: За творците, критиците и новите правила
Автор: stranger   
Дата:   18-03-05 00:22

Thought — Crisis — Melancholia




Nevertheless, melancholia is not French. The rigor of Protestantism or the matriarchal weight of Christian orthodoxy admits more readily to a complicity with the grieving person when it does not beckon him or her into delectatio morosa. While it is true that the French Middle Ages rendered sadness by means of delicate tropes, the Gallic, renascent, enlightened tone tended toward levity, eroticism, and rhetoric rather than nihilism. Pascal, Rousseau, and Nerval cut a sorry figure — and they stand as exceptions.
For the speaking being life is a meaningful life; life is even the apogee of meaning. Hence if the meaning of life is lost, life can easily be lost: when meaning shatters, life no longer matters. In his doubtful moments the depressed person is a philosopher, and we owe to Heraclitus, Socrates, and more recently Kierkegaard the most disturbing pages on the meaning or lack of meaning of Being. One must, however, go back to Aristotle to find a thorough reflection on the relationship philosophers have maintained with melancholia. According to the Problemata (30, I), attributed to Aristotle, black bile (melaina hole) saps great men. The (pseudo-)Aristotelian reflection focuses on the ethos-peritton, the exceptional personality, whose distinctive characteristic would be melancholia. While relying on the Hippocratic notions of four humors and temperaments, Aristotle breaks new ground by removing melancholia from pathology and locating it in nature but also and mainly by having it ensue from heat, considered to be the regulating principle of the organism, and mesotes, the controlled interaction of opposite energies. This Greek notion of melancholia remains alien to us today; it assumes a "properly balanced diversity" (eukratos anomalia) that is metaphorically rendered by froth (aphros), the euphoric counterpoint to black bile. Such a white mixture of air (pneuma) and liquid brings out froth in the sea, wine, as well as in the sperm of man. Indeed, Aristotle combines scientific statement with mythical allusions as he links melancholia to spermatic froth and eroti, with explicit references to Dionysus and Aphrodite (953b, 31-32). The melancholia he evokes is not a philosopher's disease but his very nature, his ethos. It is not what strikes the first Greek melancholy hero, Bellerophon, who is thus portrayed in the Iliad (VI, 200-3): "Bellerophon gave of-fense to the gods and became a lonely wanderer on the Aleian plain, eating out his heart and shunning the paths of men." Self-devouring because forsaken by the gods, exiled by divine decree, this desperate man was condemned not to mania but to banishment, absence, void . . . With Aristotle, melancholia, counterbalanced by genius, is coextensive with man's anxiety in Being. It could be seen as the forerunner of Heidegger's anguish as the Stimmung of thought. Schelling found in it, in similar fashion, the "essence of human freedom," an indication of "man's affinity with nature." The philosopher would thus be "melancholy on account of a surfeit of humanity."2 This perception of melancholia as an extreme state and as an exceptionality that reveals the true nature of Being undergoes a profound transformation during the Middle Ages. On the one hand, medieval thought returned to the cosmologies of late antiquity and bound melancholia to Saturn, the planet of spirit and thought.3 Diirer's Melancholia (1514) was a masterful transposition into graphic art of theoretical speculations that found their highest expression with Marsilio Ficino. Christian theology, on the other hand, considered sadness a sin. Dante set "the woeful people who have lost the good of the intellect" in "the city of grief" (Inferno, III). They are "wretched souls" because they have lost God, and these melancholy shadows constitute "the sect of the wicked displeasing both to God and to His enemies"; their punishment is to have "no
hope of death." Those whom despair has caused to turn violent against themselves, suicides and squanderers, are not spared either; they are condemned to turn into trees (Inferno, XIII). Nevertheless, medieval monks did promote sadness: as mystical ascesis (acedia) it became essential as a means toward paradoxical knowledge of divine truth and constituted the major touchstone for faith.
Changing in accordance with the religious climate, melancholia asserted itself, if I may say so, in religious doubt. There is nothing more dismal than a dead God, and Dostoyevsky himself was disturbed by the distressing sight of the dead Christ in Holbein's painting, contrasted with the "truth of resurrection." The periods that witness the downfall of political and religious idols, periods of crisis, are particularly favorable to black moods. While it is true that an unemployed worker is less suicidal than a deserted lover, melancholia does assert itself in times of crisis; it is spoken of, establishes its archeology, generates its representations and its knowledge. A written melancholia surely has little in common with the institutionalized stupor that bears the same name. Beyond the confusion in terminology that I have kept alive up to now (What is melancholia? What is depression?), we are confronted with an enigmatic paradox that will not cease questioning us: if loss, bereavement, and absence trigger the work of the imagination and nourish it permanently as much as they threaten it and spoil it, it is also noteworthy that the work of art as fetish emerges when the activating sorrow has been repudiated. The artist consumed by melancholia is at the same time the most relentless in his struggle against the symbolic abdication that blankets him . . . Until death strikes or suicide becomes imperative for those who view it as final triumph over the void of the lost object . . .






Julia Kristeva, Black Sun

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1     всички  напред  последна