Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2  3  4  5  6  7  8     всички  напред  последна
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: didesignbg   
Дата:   12-05-09 21:42

Радвам се, че има хора които ползват uniWB.
georgi.anchev, много си прав в разсъжденията си с някои уточнения.
Сигурно за десети път в темата ще кажа, uniWB е метод елиминиращ изкривяването на хистограмата от белия баланс. Нито повече, нито по-малко. Това ти дава възможност да спечелиш повече светлина, повече светлина е по-малко шум, по-малко шум е повече динамика ; )
Как да се възползваш от получения файл? Възстановяваш белия баланс, връщаш експонацията за да няма прогорял канал и вдигаш сенките. Вдигането на сенките е всъщност връщане в първаночалното им състояние преди намаляване на експонацията, затова и няма да са шумни. Дали ще направиш това в роу конвертор, или в друг софтуер (примерно PS) е твой избор.

Иво задължително си провери файла, какъв бял баланс си постигнал. Става с dcraw
dcraw.exe -v -w -4 -T xxxxxx.raw
Или пък както предложиха с UFraw. Доколкото си спомням ползващите никон имат коефиценти в Кепчър НХ.
Не ти препоръчвам да го ползваш за птици, но пък знам че обичаш да снимаш и пейзажи, там може да ти е полезно ; )


Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: georgi.a   
Дата:   13-05-09 00:32

ivodam,

Нямам практически опит с foveon матрица, но тъй като и там има спектрално разделение по канали, логично е да има същия принципен недостатък. Иначе за другото, което споменаваш - добрите фотографи се отличават по качеството на кадрите, не по тяхното количество.

didesignbg,

Да. За същото говорим. Моята идея в случая беше, че ти печелиш светлина предимно в зеления канал. Другите 2 така или иначе остават недоекспонирани, разбирай - шумо/постеро-предразположени при разтягане. Тоест предполагам, че методът е най-полезен, когато се снимат неща в магентения спектър (примерно по изгрев или от сорта), когато хистограмите ще бъдат сравнително еднакво пълни и след корекция на белия баланс.

Между другото при мен с dcraw отчитането успях да достигна грешка от 0.77%.

Като добавка към метода бих препоръчал при конвертиране да се ползва AdobeRGB 1998 цветно пространство (ако апаратът го поддържа) за тези, които искат да използват максимално и цветовия обхват на матриците си + 16-битов TIFF до последната стъпка в обработката.

Може би не е много по темата, но ще питам:

Забелязали ли сте как различните конвертори имат различно мнение по въпроса колко са 5000К (примерно)? Според BibblePro това води до един резултат, според CaptureOne до друг и т.н. (списъкът е дълъг). Най-отличително е Bibble сякаш. А доколкото знам самият той ползва dcraw отдолу. Някакви идеи/обяснения по въпроса?

Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: didesignbg   
Дата:   13-05-09 08:13

Няма такова нещо като печелене на светлина в зеления канал. Печелиш светлина и в трите канала.
Това разтягане за което говориш е загуба от самия принцип за получаване на бял баланс в дигиталните фотоапарати. То е обективно и съществува независимо дали ползваш или не uniWB.
Различните конвертори интерпретират цвета (белия баланс), различно, това си е така, а също в по-голямата част от конверторите са заложени части от dcraw.

Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: georgi.a   
Дата:   13-05-09 09:32

Различните конвертори интерпретират цвета (белия баланс), различно, това си е така

На кой да вярваме тогава? Да речем съм си купил лампа, която вади точна цветна температура с грешка 10%. Така или иначе конвертора ще прецака всичко, понеже според единия 5000К-сивото ще е розово, а според друг - зеленикаво. Излиза, че трябва да си калибрираме и конверторите с гама криви за съответния фотоапарат и съответната цветна температура, ако искаме да видим поне близка до реалната градация на цветовете?

Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: ivodam   
Дата:   13-05-09 09:46

georgi.anchev: Ами нали точно за това говорехме и в темата за пробния печат с Епсъните. За да ти е всичко като хората, трябва да си калибрираш не само монитора, ами и принтера спрямо хартията и мастилата, и рав-конвертора спрямо апарата, чрез направена от него снимка на цветна скала. Ама това, доколкото знам от Екобо, е възможно май само с АЦР, с предвиден за целта специален скрипт. То вероятно може да се програмира такъв скрипт за всеки конвертор, ама кой, кога, как... за мен в света, в който живеем на глобална стандартизация, е силно непонятно откъде идват тия разлики, като цветовете са отдавна стандартизирани, знае се точно какъв цвят каква дължина на вълната е и т.н...

Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: million_miracles   
Дата:   13-05-09 15:50

Направих тестове с 50Д. Всичко сработи добре, само дето не видях полза. Интересна е цялата идея, но на практика не виждам особен смисъл от тази работа. Помага за по точна експонация, но не си заслужава.

Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: 1vo   
Дата:   02-06-09 15:27

Може ли да се направи uniWB по по-мързелив начин:
Правим си 18% сиво на екрана, щракваме в РОУ, отваряме в UFRaw, слагаме множителите на единица и използваме полученият файл за UniWB? [smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: didesignbg   
Дата:   02-06-09 16:52

Не.

Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: Canon   
Дата:   29-01-13 02:01

[smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: merakov   
Дата:   29-01-13 08:33

Не би ли бил същия ефект, ако буташ хистограмата в дясно, при цветови профил в лайфвю "монохром". Тогава всичките цветови канали ще са подравнени?



Публикацията е редактирана (29-01-13 10:42)

Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: satyno   
Дата:   29-01-13 10:14

@merakov
Доколкото зная, при монохромен цветови профил имаш само Luminance Histogram, а за нея:
" The luminance histogram is a representation of the perceived brightness (luminosity) from the combination of the red, green, and blue channels shown in the individual RGB histograms. In other words, the luminance histogram tries to accurately reflect the light you actually see by weighting its color values in a particular way. Since the human eye sees green most easily, the luminance histogram is heavily weighted toward green."
т.е. по-добре гледай RGB хистограмите, опирай ги вдясно ( при всички настройки на 0 ) и внимавай никой от цветовете да не гърми.

Някой да има файл за Panasonic GF2 ? [beer]


Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: merakov   
Дата:   29-01-13 10:35

Моят апарат показва хистограмите на трите цветови канала и на яркостния отделно, но ги показва при направена вече снимка. Направих следния опит:
1.Превключих на цветови профил "монохром", като резултата от това беше, че в лайф вю картинката беше чернобяла;
2.След което, в ръчен режим разпънах хистограмата и направих снимка;
3.При прегледа на снимката в апарата и четирите канала на хистограмата бяха идеално подравнени в дясно.

...та за това питах?



Публикацията е редактирана (29-01-13 10:43)

Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: didesignbg   
Дата:   29-01-13 11:16

Не те разбирам какво се опитваш да кажеш, или не си прочел темата.
Белият баланс се осъществява като сигнала от червения и синия канал се умножи по определени коефиценти според снимката.
Един прост пример - снимаш в облачно време с настройка на бял баланс сянка/shade. Прилагайки бял баланс чевеният канал се умножава с коефицент 2,5, а синият с коефицент 1,4. Тези умножени стойности се взимат предвид при правенето на хистограмта. Т.е. ако в твоята хистограма с приложен бял баланс имаш прогоряло в червеният канал твърде вероятно е то да не е наистина прегоряло в роу. Ако се довериш на хистограмата с приложен бял баланс ще ти се наложи да недоекспонираш за да "спасиш" червения канал, без да има реална нужда от това. UniWB просто ползва коефиценти за бял баланс 1 и за трите канала. Яркостната хистограма се формира след прилагането на белия баланс по определена формула, за сРГБ 0.21R + 0.72G + 0.07B. Така че тя си запазва грешката от прилагането на бял баланс и не е подходяща за употреба.
Като сме почнали ето и друга тема с обяснен принципа на ETTR и експониране надясно.
За съжаление в съвременните камери хистограмата още повече се отдалечава от реалните нива в роу файла. Производителите много агресивно взеха да използват контрастни криви като много често апаратите реално недоекспонират с над един стоп и го връщат софтуерно в конвертора. Идеята е че така "печелят" на снимащия с матрично мерене headroom в светлите части, а на практика губят динамичен обхват за хората които искат да прилагат точен контрол върху експонацията. Извинението донякъде е че вече камерите имат достатъчно широк динамичен обхват.

Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: photostoykov   
Дата:   29-01-13 12:58

Не смятам, че от ETTR могат да се очакват чудеса!
Всеки, който се "напъне" да понаучи зоновата система ще знае как да експонира без загуба на детайли в сенките и светлините.
Другото е мързел и натоварване измерването на камерата с изкуствен интелект, който тя видимо не притежава.
Заради това производителите калибрират меренето като за 13% сиво, за да предпазят от преекспониране светлите части на кадъра.



Публикацията е редактирана (29-01-13 14:16)

Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: didesignbg   
Дата:   29-01-13 13:56

Меренето е калибрирано на 13% отражателна повърхност, но за джпег. Какво става в роу е съвсем отделна тема.

Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: 4i4o-Joro   
Дата:   29-01-13 20:58

поиграх си малко тази вечер и с малко ръчни корекции го докарах
до 1,039 1,0 1,0 1,0 за Пентакс К20
и 1,0 1,019 1,0 1,019 за Пентакс К10

като стойности ОК, остава да се приложи когато е нужно


Отговори на това съобщение
 Re: За експонирането надясно, хистограмата и белия баланс
Автор: itilien   
Дата:   31-01-13 17:25

Опитах с моето Сони R1 - вечерта срещу лампата (нажежаема) преекспонирах яко един кадър и сетнах белия баланс по него. То всъщност при моя апарат става малко по-различно, нали е лайв вю - просто насищаш кадъра, натискаш сетване на бял баланс и то май си прави кадър за собствено ползване. Няма нужда да снимаш ти.

После обаче на дисплея всичко стана синьо, а не зелено. На сутринта щракнах на открито кадър - синята и зелената хистрограма опираха вдясно, червената не. Недоекспонирах с 1/3, с 2/3, синята и зелената хистограма все опираха вдясно. Само червената падна до към средата. Не съм пробвал обаче файл с онова програмче.

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2  3  4  5  6  7  8     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »