Автор: ninikolov
Дата: 19-09-21 23:56
Дами и господа, драги съфорумци,
Време е всички ние да проумеем нещо много просто: Нищо не започва и не свършва с нас. Всичко това вече се е случвало под някаква форма и се случва отново отчасти и защото не изпълняваме собствените си съвети към опонентите ни да се образоват.
Отказал се да търси истината, най-вече защото това си е ужасно трудно и главоболно занимание, парадоксално (или може би именно заради това), модерният човек е станал безкрайно арогантен в претенцията си да има всички отговори и те да са единствено правилните. Модерният човек очевидно е решил, че щом има възможност да изкрещи нещо пред, на практика, целия свят, то той несъмнено е прав и жална му майка на някой, ако се осмели да каже нещо друго. Модерният човек вее високо знамето с надписи "Толерантност" и "Плурализъм", но само докато ехото хвалебствено повтаря собствените му мисли. Осмели ли се ехото да каже нещо различно, ще види ехото една толерантност. И майка му ще види една толерантност, даже повече от една.
Ако даващият съвети първо сам ги изпълнява може би, може би, ще проумее част от безумието на т,нар. модерен свят с още по-модерните му технологии и най-модерното му изкуство. Акулата във формалина и писоарът, инсталиран на изложба не са просто опит на творец да се подиграе на вчерашния лумпен пролетариат, който си е купил Tin Lizzie и редингот и заедно с вещите се е сдобил и с убеждението, че е тънък познавач на тънките неща. Това е лакмус за едно общество, все по-бедно на идеи и все по-лакомо за "entertainment". И ето: има търсене, появява се и предлагане. И ето, изкуството вече не е явление в контекста на висока култура, изграждана дълго и с много труд, то е "масово" и "модерно", то е "себеизразяване".
И чудото става. Бързо, лесно, евтино като пица за вкъщи. И вече сме културни и при това модерни.
Но различно не значи оригинално. Още по-малко значи ценно. И не, масовостта не е критерий за високо изкуство, а само за търговски успех. Масовият вкус е точно това - масов вкус. В Колозеумът не се е играл Есхил - трепали са хора.
Някой спомня ли си как започна Бареков?
Бареков започна като "журналист" в Радио Ком в Пловдив някъде средата на 90-те. Скоро, заедно с инфантилните репортажчета и интервюта по улиците на Пловдив, с които се опитваше да си изкара боя, започна да води и едно майтапчийско предаване, наречено "Чака-Рака". Отдаваше му се и то много. Той си беше подигравчия и си правеше велик майтап с набиращата сила точно по това време чалга. Колко подигравки отнесоха несретниците, които не бяха схванали идеята и се обаждаха да поръчат песен за поздрав или да наругаят водещия, че пее на фона на песните, които пуска. Забавно беше - малко възмездие за набралата сила простотия през мутренските години. Но това не продължи повече от година и после най-неочаквано Бареков се оказа собственик на лъскаво заведение с име "Чака Рака", където разбира се, дънеше яка чалга. От най-гнусната! Човекът яхна вълната. Стана бизнесмен, а после и мастит журналист и още по-мастит политик. Истински апологет на модерния свят.
"Аз имам принципи! Ако не ви харесват, имам и други." (Вече не е смешно)
За да има дискусия за едно "нещо", дали е изкуство и колко е ценно, то първо трябва да има съгласие за това що е изкуство по принцип.
Изкуство ли е провокацията? Провокация ли е изкуството? Трябва ли да е? Може ли да не е? Трябва ли да е в културен контекст или можем да пикаем на герба или на разпятието? Можи ли да ий лесну ? Требва ли сига да ий трудну ? Мъ зъдължителну лий ?
Все трудни въпроси, отговорът на които много хора положиха големи усилия да направят ако не невъзможен, то поне истинско изкуство.
И все пак, ако ще броим за изкуство картина, "рисувана" от слон или от "художник" с четка в задника или пък случайна снимка със Смена 8 на цървул, увесен на жица, то няма да стигнем до никъде. Защото това ще значи, че всичко е изкуство, а щом всичко е изкуство, то нищо не е изкуство. Така само ще се псуваме на невежи и ретроградни идиоти.
А може би това е и целта.
Колкото до Кристо - той си изигра играта. При това отдавна. Сега топката е в нашето поле.
|
|