Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2  3  4  5  6  7  8  9     всички  напред  последна
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: dtangelov   
Дата:   24-09-17 20:54

MarinY [smilie24]
Много хора мислят че обучението свършва с училището, курса, университета. Да ама не!
То тогава фактически започва. Училището, курса, университета могат да дадат само базата, но за достигане някакво средно ниво са нужни поне едни 5 - 10 години обучение при добри професионалисти, които искат да предадат голяма част от опита си. Другата част, ако имаш нещо заложено ще си откраднеш. Не случайно казват, че занаят се краде.
Като прибавим и ония % четене които са задължителните за този период, на края даже и без творчески заложби ще излезе един не лош професионалист, а със съответните творчески заложби и един не лош творец.
Обучението на твореца обаче чак сега започва, но тук то е равно на самоубочението.
И така докато си жив.


Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: мара   
Дата:   24-09-17 21:12

така е. мойто мнение е същото. и си се учиш...докато си жив.
иначе си обречен да рисуваш цял живот вариации на една картина...па нека е най-великата.
примери - бол.

Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: stef7   
Дата:   25-09-17 11:36

За тези достигнали пълнолетие и научени и вярващи, че обучението е излишно губене на време, тази тема няма да им промени мнението.

Никъде не съм казал че обучението свършва с университета или ученическата скамейка или пък че е излишно.
Не омаловажавам нуждата от добро образование или пък труда на учителя. Да човек се учи докато е жив тук сме на едно мнение. Ако иска разбира се. Спора е какво е това обучение и моята теза е че по същество обучението е:

1. Самообучение, независимо дали му преподават или човек сам се учи. Зависи много повече от ученика и по-малко от учителя.
2. Невъзможно и безсмислено без практика, стимулирано е от практиката и личния опит. Много отдава във всички университети, ученето е съпътствано със солидна практика, дори изследователска дейност. Много отдавана хората са разбрали че само с наливане не става, че най-добре знания се усвояват с практика. Само онова с което си се борил лично ти, търсил си решение, дълго си опитвал остава трайно и се усвоява и разбира. Само научено от книгите или в класната стая и не подкрепено с практика бързо се забравя. Така е в и в точните науки и в изкуствата.

И мога да давам примери от тук до края на света.

@MarinY - Градски легенди викаш. Сега не искам да изпиша ОЩЕ няколко страница за 10 от най-известните поп групи в историята. Да почнем например с Бийтълс:

If the Beatles couldn't read music, how did they write down the songs and notes they composed for them to remember and for others to play?

How did the Beatles write their songs?

Ха всичките битълси са били слухари. [smile]

Казах не са получили специализирано музикално образование, като под това разбирам музикално училище, за университет да не говорим. Учили са се разбира се, не са се родили музиканти. Но повечето самостоятелно, учили са се един от друг, както повечето от нас едно време сме се учили да свирим на китара, някои са взимали уроци от деца но малцина са писали и изпълнявали музиката както се е писала и изпълнявала до този момент класическата музика примерно. В този аспект никой не ги е учил да композират и изпълняват музиката както те са я композирали и изпълнявали, никой не им е предавал някакъв опит.

Досега не съм видял една поп група по време на концетрно изпълнение или в студио да седне пред ноти и да почне да свири по тях. Не знам как му се вика на това но по слух е доста близко до истината.

За фолклорната музика да не говорим. Тя се е създавала, изпълнявала и предавала стотици години от всички народи по земята по слух.


Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: stef7   
Дата:   25-09-17 11:38

@dtangelov
но за достигане някакво средно ниво са нужни поне едни 5 - 10 години обучение при добри професионалисти, които искат да предадат голяма част от опита си.

Точно с това не съм съгласен. Да нужни са 5-10 години, споменах за теорията на 10000та часа, но практически в тях човек напредва самостоятелно. Може да ходи на курсове или допълнително обучение, да се учи от други но това е по-малката част от процеса. Основната част е собствената му практика съчетана със собствения му мозък.

И където и да погледнеш в изкуството или наука най-добрите не са следвали а са вървели по нови и неизследвани пътища.

Във фотографията вече дадох един пример - Салгадо който спокойно можем да причислим към самоуките потвърждаващи тезата ми за самообучението. Нека да видим и Cartie Bresson може би най-известното име във фотографията.

Ето биографията му накратко

Често се споменава че образованието му по изобразително изкуство му е дало основата за фотографията. И колко е това обучение? Една година с художник в школата му и после още една в колеж като там учи изкуства литература и английски, за специализирано образование особено по фотография пък хеле чиракуване при други от по 5-10 години и дума не може да става. Обаче докато е в Африка ловува и решава да приложи по късно някои от триковете и методите от ловуването във фотографията. Искам да кажа той си го решава не са го научили. Оттам насетне много години е САМО той и основно практика. Намира двама трима като него които снимат и имат сходни идеи и така създават агенция Магнум.


Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: stef7   
Дата:   25-09-17 11:50

А пък творческия процес има малко общо с обучение и учене. Творчество не се преподава. Преподават се и се научават някакви базисни неща. Добрата основа помага, но както се вижда някои минават и стигат висотите и без нея, други наваксват по-късно. От дадения човек и от него предимно зависи дали ще стане творец. Т.е. пак е САМОстоятелно. Нещата до които си се добрал сам, разбрал сам се наричат опит и имат много по-голяма стойност от тези които са ти наляли и ти рано или късно ще забравиш ако не ги ползваш. Така е в моята професия, сигурен съм така е навсякъде. Търсят се хора които могат, а моженето става основно с правене. Правенето го правиш ти, не учителя. Предване на опит е логическа безсмислица. Опита идва от опитвам и се получава от практиката, могат да се предват само знания добити като следствие от този опит. Днес в повечето области на човешката дейсност тези знания са достъпни за всички. Има и по-затворени области където една не малка част от знанието се предава от човек на човек, примерно оперното пеене. Има все още и места и дейности, където те се крият.

Четенето и посещаването на курсове и обученията помагат, също ги има, някъде повече другаде по-малко, при някои повече при други по-малко, но не са основното и главното.

Charlie Munger приятел и съдружник на Warren Buffet счита че не е необходимо да ходиш на училище за да започнеш да общуваш с най-добрите в дадена област и под това той разбира да четеш книгите им. А в изкуството аз разбирам да гледаш , четеш, слушаш произведенията им. Ако имаш достатъчно мозък в главата може да се обучаваш директно без посредник.

Самият Warren Buffet също общо взето счита че просто посещаване на колеж или университет или получаването на някаква степен има смисъл само ако човек вложи нещо от себе си:
http://www.nasdaq.com/article/warren-buffett-on-the-importance-of-an-mba-cm584887

В световното изкуство изявените творци и гении много рядко директно са предвали знанията си. Първо защото те носят както казах предимства пред конкуренцията, второ защото те са творили, горяли в това което са правили. За предване на знания не е имало време. Много от тях не са живяли дълго. После вече други са изучавали и анализирали творбите им и са преподавали. Повечето известни художници, а както се вижда и Бресон са се учили директно от произведенията на известните художници преди тях, не толкова са им го обяснявали как се прави, а те сами са ходели, гледали, анализирали, осмисляли и усвоявали някои тънкости, техники, познания. Но не са ги копирали. Учели са се един от друг, споделяли са идеи това също е доста често срещано, импресионистите например.

В никакъв случай не искам да омаловажавам образованието като институция или труда на учителя, но най-важното и решаващото все пак е в самият човек. Ако той не иска или не може никой няма да го научи.


Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: мара   
Дата:   25-09-17 12:17

мисля, че говорите все едно и също...с малка разлика.
човек, в общия случай, има нужда от учене, за да развия потенциала си.
има изключения, дето фащат свирката и свирят виртуозно...ама аз не съм чувала за такива.
всички учат.
да си талантлив е едната предпоставка, да си талантлив ученик - следващата...да попаднеш на учител - трета...
да имаш нужната среда - четвърта...и така.

попадането в училище, академия, школа - това просто помага, самата мветодика ти спестява нуждата да откриваш сам топлата вода.

Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: kvakioh   
Дата:   25-09-17 12:31

мара, има няколко такива музиканта от световна величина, просто не знаят нито една нота, не могат да ги четат, не ползват, но свирят като богове.
Гледам тук често се споменават разни доста велики имена във фотографията, обаче са все поне 1-2 поколения преди нас. Сегашни няма толкова да са върховни, защо ли? Има и размиване на критерийте, или просто няма такива критерии, които може да определят нещата.

Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: the-rookie   
Дата:   25-09-17 13:11

kvakioh,въпроса който постави е много интересен(според мен и много важен) , и има нужда от повече внимание! Следя с интерес надявайки се да не отмине без реакция!

Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: dtangelov   
Дата:   25-09-17 14:26

kvakioh
От музика не разбирам, но ако са няколко човека, на няколко милиарда население те са просто изключение което потвърждава правилото.
the-rookie
Въпроса е интересен, но отговора се знае от векове.
Оценката за гениалност на една творба не е свързана нито с парите които са платени за нея при изготвянето и, нито със славата и известноста на създателя и.
Оценката за гениалност идва след няколко поколения и няма нищо общо с мненията преживе.
Времето е заличило имената на много от известните и славени за момента гении и е запазило тези на много неприети, оплювани и обявени за бездарни.

Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: kvakioh   
Дата:   25-09-17 14:40

Не бих се съгласил точно, че след години ше бъде оценено нещо, създадено сега. Има известен преходен период, като цяло, така че може би след 10 години ще има нещо съществено.
За фотографите от преди 1-2 поколения пак ще повторя, като в една друга тема, че кадрите им, най-известните повечето са правени на почивка, по някаква случайност и т.н.
Примерно бих повдигнал въпроса- ако някой отиде на място, където никой или малцина са посетили, просто случайно или защото примерно е платил да кажем 5000 евро за пътуването, и извади кадри, които никой не може да повтори (то и всеки кадър по принцип от всеки е неповторим) дали е някакъв отличен пример за фотография, само заради едното посещение и уникалността на мястото, не толкова заради човека и способностите?
Защото доста често се виждат тези неща тук, примерно някакъв кадър извън Бг, който се представя с местоположение, ситуация, време и т.н, и понеже е на "супер специалното място" нещата стават хитови...Тук не може да се прави аналог с нищо друго като музика и т.н.
Пример мога да дам със себе си, като видях тук и не само тук избрани кадри от няколко потребители, пътували извън БГ и снимали някакви наистина интересни места. Тази година, понеже обикалям доста из страната, и все по странно време на денонощието успях, по-скоро имах погледа да видя, че доста от така възвишените кадри може да бъдат "хванати" и в нашата родина. В този случай коментарите от типа:"Браво!", "Супер!" и т.н. са ми като възхвала на самото място, не на човека.

Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: мара   
Дата:   25-09-17 19:01

Автор: kvakioh
Дата: 25-09-17 12:31

мара, има няколко такива музиканта от световна величина, просто не знаят нито една нота, не могат да ги четат, не ползват, но свирят като богове.


ааа, чакай сега :) това съвсем не значи, че не са учили :) не са учили в специализирюани училища и академии...но пак са учили :)
аз нарочно казах - "хващат свирката и почват" - ама направо! не съм чувала...
но допускам, че може и да има.
останалите УЧАТ. НЕ НЕПРЕМЕННО В УЧИЛИЩЕ.
ей затва ви казвам, че говорите едно и също.
[smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: philip   
Дата:   25-09-17 19:02

Лелее, много е напреднала темата, докато пъплех из баирите...[smile]

Марине, имам директно питане към теб:

Това:



е директно от картата, да го разтоварвам ли във ФФ, или да си го кътам за домашния албум?[smilie11]


Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: MarinY   
Дата:   25-09-17 20:39

Хаха. Не е шидьовър, но има хляб в него. Пипни го в някоя програма, малко локални настройки, леко кръц от тук от там и ще стане, като приличен кадър от "Пейзаш" във ФФ.
П.П. Прати ми РОУ, ако искаш да си поиграя.
[beer]
П.П.П. Какво имам предвид:
- Има интересни елементи, но го няма "гвоздейчето", акцент, виц или действие. Композицията е ... малко неопределена. [smilie3]
- Т.е. какво не и достига - Не е монохромна, но не е и цветна. Въпреки панорамата, стои плоско, защото няма някакво характеризиращо осветление. Може би, да се включи нещо интересно на първи план, за да получи триизмерност.
Мястото е хубаво, но ... .
Точно така, аз, не бих щракнал този кадър.
[shtrak]

Ред. на много изпуснати букви![smilie7]



Публикацията е редактирана (25-09-17 20:45)

Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: philip   
Дата:   25-09-17 22:59

Марине, благодаря ти! Плосичка е наистина, а композицията не е баш, нито цветовете са напъвани (като за пред фото аудитория). По повод акцента се сещам за един фотограф (не помня кой обаче), дето бе написал, че на зрителя не трябва да се сервира всичко на готово, а той сам трябва да открие гвоздейчето/та в кадъра...

"Точно така, аз, не бих щракнал този кадър."

Е, точно по туй се различаваме щракачите от фотографите:)


Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: MarinY   
Дата:   25-09-17 23:22

[smile] Филипе, много добре знаеш, кога го казах и то не беше за гвоздейчето а "за продължението". Без Гвоздей не става!
За цветовете - няма нужда да са "напъвани". Малко просветляване в определен участък, обратното в друг ..., Шарпнес в най-важната зона или акцент, дори леко смекчаване на цвета където ти пречи.
Вариантите са безкрайно много и съвсем личен избор.
А, иначе, и аз съм от "щракачите", но малко по-взискателен към резултата. [smilie3]

Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: Beijing   
Дата:   26-09-17 08:11

Аз пък се нагледах на хубави снимки във Форума.
Измежду "джавканиците" научих и полезни неща.
Да, възможно е и да има калпави снимки, като моите например, но не го намирам за голям проблем.
Фотографията е изкуство, и като такова, за нея важи в пълна сила поговорката: "От всяко дърво свирка не става!".
Но това не означава, че човек не може да се пробва и развива дори, без да има кой-знае какви резултати.
Всички сме добри, но в различни сфери!
Кой във фотографията, кой в архитектурата, кой в математиката, кой в рисуването и даже в псуването!
Та такива ми ти работи...


Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: stef7   
Дата:   26-09-17 10:14

@Beijing - И при мен е така, кефя се на много снимки и автори на този форум а и по мрежата. За мен хората снимащи кадърно и на едно прилично професионално ниво се увеличи драстично последните 10 години с идването на дигиталната фотография. И измежду тях има не малко любители. Сега дали е изкуство и дали фотографията е такова (още има спорове по темата) е въпрос с много дълъг и засукан отговор. Очевидно не всяка фотография може да претендира за изкуство.

@kvakioh По отношение на въпросите които поставяш. Тука съм напълно съгласен с dtangelov, времето отсяват най-добрите, това е главният критерий. Но има много творци които са били известни и признати приживе и са известни и признати и след това.

Моето мнение конкретно за фотографията и настоящото положение е следното: новите технологии и интернет промениха драстично пейзажа. Казах го преди - Пренасищане което води до девалвация. Допреди 15-20 години имаше малко или много някакъв отработен процес на признание и оценка - публикуваш по вестници, списания, участваш в изложби, имаш авторски книги. Хората дето снимаха професионално и любителски бяха много по-малко, снимките много по-малко.

Интернет и дигиталните камери тотално счупиха този процес. Шлюзовете се отвориха, публикациите по интернет нарастнаха неимоверно, милиони снимат с телефоните си и публикуват в мрежата. Историята не познава и не помни такава бърза и драстична промяна. От друга страна рязко намаля издването на книги, вестниците, списанията отколешни ковачници на поколения фотографи и източници на хляб нас насъщний. Затова онези фотографи които са създадени и признати от предишния процес, преди дигиталната ера остават като имена, а новите са малко познати и обикновено известни само в по-тесни кръгове професионалисти и ценители, новият процес още не е изчистен.

Да направиш една две снимка на място което никой не е бил и вече си голяма работа, така не става. Днес това място е уникално и непознато утре там са се изръсили 100 000 човека и има поне една дузина кадри от същото място в същия ракурс и дори в приблизително същото осветление. Типичен пример - Исландия.


Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: Beijing   
Дата:   26-09-17 12:04

stef7- Всичко около нас е изкуство!
Изкуството да общуваме, разговаряме и комуникираме.
Изкуството да сготвим и подредим масата.
Изкуството да възпитаме децата си.
Изкуството да се облечем прилично.
Изкуството да създадем сгради за хора, а не за щастливи кокошки.
И т.н. и т.н. Списъкът е безкраен.
Защо и фотографията да не е изкуство?!
Но си прав, че не всяка фотография може да претендира за изкуство, както и една детска рисунка!!!
Фотографията се опорочи с навлизането на технологиите, в случая с Фотошоп и производните му! Защото това вече се нарича IT, или нещо подобно, но не и изкуство! Поне моето мнение е такова.
Да "пипнеш" една снимка оттук-оттам, да, но да ми рисуваш нова, на базата на някаква програма, не ме кефи!
Както и да е, аз съм последния в този форум, който да дава акъл!


Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: stukloplast   
Дата:   26-09-17 13:31

Всичко около нас е изкуствено!
Изкуствено да общуваме, разговаряме и комуникираме, защото всички са лицемерни търгаши.
Изкуствено готвим - и пилетата вече не са пилета.
Изкуствено възпитаме децата си - пущиш ги на компютъра или разчиташ, че в училище ще направят хора от тях.
Изкуствено да се облечем прилично - въх, нямам думи за това.
Изкуствено да създадем сгради за хора, а не за щастливи кокошки, ама хората не стават за ядене.
И т.н. и т.н. Списъкът е безкраен.
Защо и фотографията да не е изкуствена - вече не се снима на филми.....

Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: Beijing   
Дата:   26-09-17 13:44

stukloplast - грозно звучи, но.... си прав!
Само че, аз няма да се откажа от Изкуството!, макар и да съм в друга сфера, различна от фотографията!


Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: MarinY   
Дата:   26-09-17 17:03

Не обвинявайте Фотошоп и останалите програми за редактиране, че развалят фотографията, като изкуство. Тези програми копират техниките от химическите фотолаборатории, със същите имена на процесите и не добавят нищо ново, освен, че е по-лесно, по-бързо и не е отровно.
Необработвайки снимките си сега, е равнопоставено с даването на филма за автоматично проявяване и вадене на копия от негатива. Фотолюбител, означаваше, все пак някакво базово знание и извършване на обработка във фотолаборатория. Защо сега искате да сте "фотолюбители", но всичко да върши автоматичната машина за проявяване и копиране? За този подход си има друго название и то не е "фотолюбител", а "правещ снимки за спомен". Разликата е огромна. Едното е активно участие в целия процес до крайния резултат, другото е активиране на показалеца, за да натисне спусъка.
[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: dtangelov   
Дата:   26-09-17 18:35

Значи Бресон е бил "фотолюбител".
Жалко! Толкова го харесвах.

Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: MarinY   
Дата:   26-09-17 18:44

Ангелов, не се прави на интересен.
Бресон може да не е бъркал разстворите, но е кадрирал, снимал в клинове, чакал момента, а не "я колко е интересно" и след това е обсъждал и коригирал всеки детаил с хората от лабораторията - Кроп, маски, додж, каквото си помислиш, до постигане на крайния резултат.
П.П. Е, в бързината реагирах малко неточно. [smilie3] Писах за Адамс. Но без клина, останалото е вярно.

П.П.П. Как да го кажа по-ясно? - На земята няма продукт, изкуство или каквото и да било, което да става с "айде хоп!" Без пот, усилие и време не става. Само онова дето го тропваме в канала ..., ама и то си иска напън. [smilie3]



Публикацията е редактирана (26-09-17 19:25)

Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: midtone   
Дата:   26-09-17 20:04

Доста е дразнещо, когато всеки се опитва да ти напълни главата с правила за това, кое е добра фотография, и кое не е. Добрата фотография е тази, която ми харесва на мен. Забелязвам, че много фотографи тук искат снимките им да се харесват и от други хора.

Правило номер едно на фотографията е, че никой не го е грижа за твоята фотография.

Снимката, която съм направил, в 99% от случаите вече е заснета от други хора, и почти винаги по-добре от моя вариант. Снимам, защото това си е моята снимка, моят момент, моето докосване, и всичко това си е важно за мен. На никой друг не му дреме за тази снимка, защото нито е изкуство, нито е уникална или оригинална.


Отговори на това съобщение
 Re: Мрежата е пълна ...
Автор: MarinY   
Дата:   26-09-17 20:19

Мидтон, това е твоята философия, с произтичащото от нея правило и изводи. Малко крайни и не съвсем съзвучни с ника ти, но са си твои.
Логичният въпрос, след твоето мнение е: Какво те държи във ФФ?

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2  3  4  5  6  7  8  9     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »