Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1     всички  напред  последна
 За дифракцията при затворени бленди
Автор: deniac   
Дата:   04-03-09 12:27

Обичам да снимам пейзажи.
Вероятно всички добре знаете типа клиширани пейзажи с ясно изразен близък преден план, среден и заден и всичко е достатъчно остро на фокус. Често ми се иска да снимам на бленда 22, но проклетата дифракция ме възпира. И това особено силно личи и убива резолюцията на пресилени кроп матрици от типа 10, 12 или 15 мегапиксела.
Знам как се изчислява хиперфокалното фокусно разстояние на обективите и често фокусирам така, но това, което пише по учебниците не е съвсем вярно. Пробвал съм няколко различни обектива и е очевидно, че фокусирайки на хиперфокалното разстояние няма острота (фокус) в безкрайността.
Във връзка с тази проблематика имам няколко въпроса към по-опитните фотографи и тези, който все още си спомнят добре физиката:

Има ли широки обективи, на които дифракцията при затворени бленди е по-малка? Зависи ли тя от конструкцията на обектива и използваните видове лещи? (макро обективите например някак се справят по-добре с дифракцията, аз имам отлични макрота на бленда 32!)

Има ли правило (освен параметъра circle of confusion), по което да се преизчисли "по-вярно" хиперфокално разстояние, при което има фокус и в безкрайност?

Отговори на това съобщение
 Re: За дифракцията при затворени бленди
Автор: jokevcv   
Дата:   04-03-09 12:49

" ...но това, което пише по учебниците не е съвсем вярно."
Кои учебници? Или имаш в предвид разни книги?
Защото ако имаш в предвид учебниците по Физика, малко е пресилено на твърдиш че законите на са много верни.
Предполагам че просто или не си се изразил правилно или аз не съм те разбрал правилно.[smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: За дифракцията при затворените бленди
Автор: IDA   
Дата:   04-03-09 12:49

Според мен, не е никак добра идеята да се снима широко на бленда 22. С няколко теста (един и същ мотив с много дребен детайл, от статив, заснет на различни бленди), можеш лесно да установиш стойността на блендата, от която видимо започва да пада резкостта вследствие дифракцията. За различните обективи, тази стойност е различна, тъй като и диаметърът на отвора (при една и съща бленда) за различните фокусни разстояния е различен. След като установиш експериментално тази гранична стойност на блендата, можеш да решиш дали да работиш с хиперфокално фокусиране или не.

Аз предпочитам да снимам пейзажи на блендата, която ми обезпечава максимална рязкост на обектива по целия кадър (напр. 5,6 до 8,0 за EF 50/1,8), като в този случай гледам обектите в близък план да са достатъчно далеч, че да не се дефокусират дразнещо, освен ако специално не търся такъв ефект. Обикновено ползвам централна фокусна точка, тъй като тогава имам най-малко изпуснати кадри (при свръхширокоъгълните обективи фокусът понякога се лъже, особено ако точката попадне в зона с нисък контраст). Задължително проверявам фокуса и резкостта след всеки кадър, като го увеличавам на екранчето до 100%. При мен, този начин на снимане дава по-добър резултат от хиперфокалния.



Публикацията е редактирана (04-03-09 12:52)

Отговори на това съобщение
 Re: За дифракцията при затворени бленди
Автор: mondragon   
Дата:   04-03-09 13:02

А отчиташ фактора въздушна перспектива или си го отписал? Той също в голяма степен влияе на резкостта на кадъра особено в далечните планове. Моята практика е да снимам на около 8-10 бленда с 2.8 обективи като в редки случаи качвам до 14-18. Разбира се 8-10 бленда в някои случаи прави леко преекспониране (това го виждам на момента според случая), което е много лесно коригируемо във Фотошоп. Според мен явлението, което наблюдаваш (дифракция) при твоите снимки, се подсилва и от въздушната перспектива, така, че имай я предвид за бъдещите кадри [smile] [beer]

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: deniac   
Дата:   04-03-09 13:04

jokevcv, в "учебниците" по фотография има явни проблеми. А за учебниците по физика... само инженерите знаем и за тях колко са верни [smilie5] [smilie18] [smilie5]


IDA, и аз много обичам бленда 8 за пейзажи, но дори на 10мм кроп (16мм при фул-фрейм) тя често никак не е достатъчна.
Разглеждам съм портфолията на световно известни пейзажисти и там често намирам бленди 22 и 25! И това за кадри, които се продават доста скъпо и в голям размер. По-нискобюджетните от тези пейзажисти са с 1Ds MkIII и 16-35мм II и 14мм. Снимат си смело на затворени бленди. При топ авторите с цифровите гърбове и среден/голям формат не знам как стоят нещата с дифракцията.
Дали пък кроп формата не е удачен за този тип фотография (моят пример 40D + 10-22mm в повечето случаи)? Със сигурност леката матрица на 5D и 17-40 ще се справят по-качествено.

Между другото като видях новия тилт-шифт 17мм на канон си казах "Това е моят пейзажен обектив!" [smile]

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: borisyankov   
Дата:   04-03-09 13:05

За тилт-шифтче май трябва да се замислиш.

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: didesignbg   
Дата:   04-03-09 13:40

подкрепям варианта на borisyankov, но понеже не винаги е възможен опитай някоя от програмите за комбиниране на няколко кадъра с цел увеличаване на дълбочината, такива са helikon filter, CombineZ.

Това което наблюдаваш е вярно, фокуса е винаги само в една равнина. Дълбочината на рязко изобразеното пространство ти показва дълбочина в която разфокусирането попада в зададените от теб рамки. Тези рамки се задават точно чрез кръгчето на разсейване. Възприема се, че за кроп апарат кръгчето на разсейване е 0,02 мм. Нищо не ти пречи да зададеш на доф калкулатора по-малко кръгче на разсейване, примерно 0,015 мм.

Отговори на това съобщение
 Re: За дифракцията при затворени бленди
Автор: tofo   
Дата:   04-03-09 13:42

Да ги ожалиш ония от Клуб f64. [smilie2] Сигурно си нямат по-отворени обективи, горкичките.[beer]


Отговори на това съобщение
 Re: За дифракцията при затворени бленди
Автор: Canon   
Дата:   04-03-09 13:48

22 1/3 е стандартно-оптимална бленда за 4х5".
За 15МП АП-Ц границата започва от ф 6.7, но вчера си снимах почти макро на ф22 - поскрива детайла, но пак си е добре до 20-30см
Значи за нет - с мижавите си 800 пиксела, е перфектно

Отговори на това съобщение
 Re: За дифракцията при затворени бленди
Автор: deniac   
Дата:   04-03-09 13:50

didesignbg, че има DOF Stacking програмки съм чувал, но не съм ги пробвал. Спомням си, че се коментираше, че остават следи от тях. Вероятно новите версии са ОК. Ще пробвам [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: За дифракцията при затворени бленди
Автор: itilien   
Дата:   04-03-09 13:50

абе тилта може да помогне при някои ситуации, но при други може да получиш междинни зони с липса на фокус. Пък и тия обективи са брутално скъпи.

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »