Автор: e-mil
Дата: 31-05-08 09:36
"презентацията на сайта му музката е Madonna - Frozen... Познай как и кога ще я лицензираш?"
Разбира се, че може да я лицензираш. Звъниш на Мюзикаутор или на ПРОФОН и уреждаш въпроса.
Е, да - Мюзикаутор почти нямат сайт , а на ПРОФОН тарифите май са съчинявани с гледане в тавана, но така или иначе механизъм има. Няма нужда да пита агентите на Мадона, дали може да ползва парчето. Не е невъзможно да се лицензира.
Друг е въпросът дали твоят познат го е направил. А съвсем трети е въпросът, като какво аджеба се явява презентацията на фотографии. Според мен е вид бизнес презентация. Защото дори да е любител и да не е продал снимки досега, щом като ги оформя като презентация във файл пращан по пощата, в уеб-сайт или на CD (DVD), то може да се смята за артист, който си предлага продукцията. Гарнирано с подходяща музика слайд-шоуто вече става реклама, каквито са каталозите на художниците и портфолиото на дизайнерите..
В случая holden греши: "защото презентацията се публикува в публичен форум"
Public domain не означава публичен уеб-сайт. Това е общо наименование за произведения с изтекли авторски права. Те пак са вид интелектуална собственост и са обект на авторско право, но правата им не се контролират от никого. В същия кюп попадат и анонимните произведения - например графитите по улиците.
А иначе публично изпълнение тълкувано покрай авторските права за музика е всяко място където пускаш музиката директно на събраните зрители или слушатели, като има едно-две изключения за особен род събития, но само ако тези събития не се излъчват по медиите.
Излъчването по електронен път пак е публично изпълнение, но заради по-голямата аудитория изкуствено е отделено в друга група. В конкретния случай презентация намираща се на сайт, може да се смята за нещо като радиостанция излъчваща в Интернет. Просто на нея има само едно-две парчета.
Обаче пак не е така, защото твоят познат не излъчва музика заради музиката, а я ползва като помощно средство в художествено произведение. Така че трябва да се дискутира с организациите, които управляват авторските права, а не просто да им хвърляш един пари, каквито са поискали. Хем защото тарифите им са спорни, хем защото презентацията се мотае в Интернет.
Дали при такова разпространение трябва да се обръщаме непременно към български организации? Какво става ако посетителите на сайта са изключително само от България, но домейнът и сайтът са купени и се хостват в чужбина? А какво става ако сайтът е хостван в чужбина, но посетителите са мешавица от цял свят?
Понеже не съм юрист, ми е позволено да смятам, че някой българин може да си плати директно на ASCAP или на друга подобна организация.
|
|