Автор: gbdesign
Дата: 13-01-08 11:24
ЗРЕЛИЩЕН МАСКАРАДЕН РИТУАЛ В ПЕРНИШКО
В НАВЕЧЕРИЕТО НА СУРВА
В нощта на 13 срещу 14 януари и на 14 януари през деня – Сурва (Василовден) в почти всички пернишки села маскирани мъже ще пресъздадат древна ергенска обредност - част от българската фолклорна традиция. Почти всяко село в региона има своя маскарадна група, а участниците често са повече от 50 души.
Маскарадната обредност идва от древни езически времена и е съхранена до днес като част от българската фолклорна традиция. Българските игри с маски са обвързани основно с празниците от Коледа до Великден. В различните райони на България маскирани мъже играят около Нова година – през т. тар. „мръсни дни” от Коледа до Йордановден, през Сирната неделя и през Тодоровата неделя (последната седмица преди и първата от Великденските пости).
Зимните и предпролетните ергенски игри с маски се свързват със смяната на старата и новата година, с наближаващото събуждане на природата. Те носят пожелания за богата реколта, здраве и плодородие по хора и животни. Символиката им е насочена към прогонване на злите сили и подготвяне за ново начало.
Играта на маскираните мъже е мистично единство на ритъм, звук и багри. Движейки се със специфична стъпка, те носят внушителни маски и самобитни костюми и огласят селищата си със стотици звънци, примесени с наричания и благословии. Маските в народните вярвания защитават от зловредното влияние на “нечистите сили“, а звукът на звънците, окачени около кръста на маскираните, подсилва предпазното им действие.
Значими политически промени и социални проблеми и днес раждат пародии на представители на различни социални групи. Желанието за участие в маскарадната група е достатъчно условие за участие – до 70 годишни “ветерани” може да видите невръстни деца с ликове и звънци. Напоследък се маскират и жени, и момичета, които се чувстват съпричастни към традицията.
Костюмите са главно два типа – само от кожи или от нарязяни парцали. Маските са оформени като глави на причудливи същества и животни с плашещи лица и стърчащи зъби, с рога, опашки, тракащи клюнове или като сложно изработени конструкции от пера на домашни птици върху дървен скелет. Понякога маската е само начернено лице...
Участниците изработват маските си сами или с помощта на утвърдени в селището майстори. Процесът е сложен, граничи с ритуал и е обгърнат в тайнственост за външния наблюдател.
|
|