Автор: -Julius-
Дата: 10-09-07 15:50
Първо - Абсолютният лимит: разделителната способност на човешкото око! Основният факт: човешкото око от разстояние ~ 25 сантиметра е способно да разграничи най-много между 6 и 8 двойки линии/милиметър (lp/mm).
6 lp/mm се приемат за добра средна стойност. Това означава че всеки детайл по-малък от 6 lp/mm не може да бъде разграничен и ще се види като сива ивица! Ние просто не можем да видим по-фини детайли (8 lp/mm се приема за max.) заради структурата на ретината.
Второ - Един не добре познат феномен от законите на оптиката: най-добрите свръх-миниатюрни обективи дават по-добро изображение от най-добрите 35мм обективи! Физичен факт е, че сравнително малките обективи са по-добре коригирани от техните обемисти събратя. Така че, миниатюрните обективи са по-близо до ограниченията на дифракцията от съответните 35мм обективи. Последното взаимоотношение е валидно когато се обсъжда 35mm vs. 120 (medium) формат.
Резолюцията и контраста в реалната фотография: дифракционният лимит.
Резолюцията на много фините детайли е ограничена от оптичните аберации и стойността на дифракцията. Обектив, който е дифракционно ограничен, означава че е толкова добре коригиран, че само дифракцията на светлината оказва влияние върху качеството на изображението. Резолюцията на такъв обектив зависи единственно от дължината на вълната и максималната бленда!
Ако се използват идеалните стойност за лимита на разделителната способност на Rayleigh и прилагайки теорията за контраста на Kühler, резолюцията за дължина на вълната с усреднени стойности (0,555 micron) е равна на:
Бленда / Резолюция:
1,4 ---------- 550 lp/mm
2.0 ---------- 385 lp/mm
2.8 ---------- 263 lp/mm
4,0 ---------- 185 lp/mm
5.6 ---------- 135 lp/mm
8.0 ---------- 94 lp/mm
11.0 ---------- 69 lp/mm
16.0 ---------- 48 lp/mm
22.0 ---------- 36 lp/mm
и т.н.
Човешкото око е способно да разграничи бяло-черна двойка линии при ралика в контраста от около 2%. Такава малка разлика обаче обикновенно бива погубена от голямото количество шум в системата (обектив/филм/матрица). Zeiss използват критерий за използваема резолюция във високо-резолюционните фотографски емулсии, когато стойностт на контраста надхвърли 30%.
Влиянието на обективите.
Най-добрите обективи на Leica имат теоретична резолюция от 450 lp/mm при 5% контраст. Когато се приложи правилото на Zeiss за 30% - стойността на тези обективи се изчислява между 250 и 300 lp/mm. При контролирани условия ВЪРХУ НЕГАТИВ могат да се постигнат 120 lp/mm, които увеличени 15 пъти (приема се, че увеличение от 15 пъти за 35мм филм е критичната граница) върху отпечатаното изображение дават 8 lp/mm, които на практика са редуцирани до 6 lp/mm от копиращия обектив!
Според Kodak обектива трябва да притежава резолюция 3 пъти по-висока от тази на светлочувствителния материал, за да може пълноценно да експлоатира възможностите на емулсията. Уравнението за изчисляване на крайната резолюция на системата е:
(1/R)2 = (1/R)2 + (1/R)2, където (1/R)2 + (1/R)2 е Film resolution & Lens resolution-а.
Film resolution / Lens resolution / System resolution:
----- 100 ----------------- 100 --------------------- 71 ----------
----- 100 ----------------- 200 --------------------- 89 ----------
----- 100 ----------------- 400 --------------------- 97 ----------
----- 600 ----------------- 100 --------------------- 98 ----------
----- 600 ----------------- 600 --------------------- 425 --------|
Тъй като повечето обективи имат реалистична резолюция доста по-ниска от 100 lp/mm (когато се приложи правилото на Zeiss за 30%) се вижда че филм с теоретична резолюция от 600 lp/mm (такива са Gigabit-филмите - представени като новото Hi-res измерение в B/W фотографията) е малко по-добър филм със 100 lp/mm, когато се използва качествен обектив! Най-добрите Leica-обективи дават обща резолюция с широк кръг от филми - такива с чувствителност между 12 и 100 ISO) от 80 до 120 lp/mm! А за цифровите тела - и на мен ще ми е интересно някой да изчисли с резолюцията на наличните обективи над колко мегапиксела няма да е коренна промяната...
|
|