Автор: lamerko
Дата: 21-04-23 11:20
Добре, може би така трябваше да започне темата :)
За съжаление, толеранса към грешките в експозицията, съхренението и обработката при цветните филми е по-малък.
Също така, цветните филми остаряват по-лошо от черно-белите. За да стане по-страшно - начина на съхранение е по-важен дори от фактора време. В резултат на влошаването, можете да очаквате загуба на чувствителност (не знаем колко са стари филмите ви) - има едно неписано правило - пулваш един стоп на всеки 10 години. Това правило обаче да не се взима за панацея - всеки филм остарява по различен начин. Отделно - можете да очаквате промяна на цветовете, за съжаление - къстосана. Ако е започнала да се образува базова мъгла - цветната маска най-вероятно ще бъде доста плътна и с по-тъмни тонове, че дори и направо с различен цвят. От друга страна - можете и да имате късмет и да извадите доста прилични цветове.
Ако филмите ви са прекалено стари - над 10 години, а експозицията е била с мерене по данните на кутията - може би е добре да го споменете там, където ще давате филмите за обработка.
С апаратчето за еднократна употреба можете да изкарате дори по-читави кадри. Иначе в него има съвсем стандартна касетка филм, така че няма проблем за обработката :)
За DSLR скана - в нета има доста инфромация. Можете да дигитализирате с по-добро качество от плоските скенери, стига да зюнаете какво правите. На първо време, не бива да оставяте на камерата да прави автоматична корекция на бялото. Важни моменти са подсветката и заключване на баланса спрямо нея. В следващия етап - правите компенсация на маската, обръщате цветовете и почвате да цъкате с език за мазалото, което ще видите. Умните хора спират на тази стъпка и преминават към платената "Negative Lab Pro" за Lightroom. Има достатъчно информация в нета как се работи с него. Крайният резултат може да бъде чувствително по-добър от повечето специализирани плоски скенери. Важна уговорка - няма да имате IR сканиране за маскиране прашинки и боклуци, но пък и плоските скенери не предоставят такава възможност. Филмовите скенери с такава опция (работи само с филми без наличие на сребро в тях) работят наистина впечатляващо добре.
Като цяло, няма значение как ще се сканират, ако са за фейсбук. И да, впоследствие може да се сканират наново, но трябва да си ги пазите добре.
Отнсно обработката на цветни филми - самия процес не е страшен, но стигаме отново до първата теза - толеранса към грешките при цветните филми е много по-малък. Сложността идва от това да предоставиш изключително прецизни условия за обработката - изискванията са за постоянна температура до 1/10 от градуса отклонение, абсолютно точни времена, колкото се може по-кратки времена за пълнене и изпразване на дозата, точно определени проедури по възбуда (разбъркване), добър контрол върху химикалите. Всяко отклонение може да предизвика промяна на цветовете. Звучи страшно и отказващо, но всъщност повечето неща изключително трудно могат да се поддържат извън големите лаборатории. Малките отклонения са неизбежни, и всъщност едва ли целта ви да е извадите перфектния резултат. Най-малкото, че работите с остарели филми :)
|
|