Автор: Svsvet
Дата: 13-02-20 09:01
marves, съгласен съм в общи линии, че основният проблем си остава съхранението на енергия, и нали точно за това става дума - за транспорта е нужно огромно количество съхранена енергия. Въпреки всички научни напъни (а това е една от ТОП задачите на почти всеки университет по света), особен прогрес в батериите няма. Спрете да вярвате на разни клипчета в Ютюб и зарибяващи сайтове. Последно приказвам и няма смисъл да продължаваме да се дръгнем повече. Вие вярвате в бъдещите разработки на някаква ултра качествена батерия, която няма да е по-токсична от настоящите фосилни горива. Аз не вярвам. Може би в това се крие основата на спора. Каквото и да си говорим и колкото и да са вредни, основното количество от газове от фосилните горива се „рециклират“ от живата природа (главно растителността), а с подходящи филтри и проблемът с праховите частици, може да се каже, е решен. Не че не замърсяват, замърсяват си още от фаза добив нататък и е гадно. Ама такива сме, цапачи, и все повече такива ставаме, щото проблемът с транспорта е само една част от неизвестната „замърсяване“. И все пак можете ли да посочите растителност, която е способна да „преработи“ токсичния отпадък от една литиево-йонна батерия например?
За примера, който си дал, подобен самолет и аз бях тръгнал да си правя и никак не е трудно - това е планер, а планерът (съставен от разни леки конструкции) след излитане ползва нищожно количество енергия. Обаче тези хоби инициативи нямат нищо общо с транспортната система и зависимост на човечеството. Да задвижиш самолет с теглото на джъмбо джет със слънчева енергия, даже ако усвояваш 100% на квадрат, пак няма да ти е достатъчно. Ето, опираме до физиката на нещата.
petervassilev, става въпрос за комплексност. Конкретни проблеми може да се решат тук и там, обаче цивилизацията зависи от множество взаимосвързани фактори, подчиняващи се на определени закони. Без да изпадам в подробности, споменах по-горе един пример - за да се задоволят 10% от енергийните нужди на България чрез фотоволтаици, каква площ от територията на страната трябва да бъде покрита? Ама говорим за денонощна нужда, лете и зиме. Към уравнението прибавете логистиката на цялото мероприятие, законодателството, лобизма, финансовите и синдикалните интереси и т.н. Да, физиката има място във всичко това, защото тя определя и КПД-тата при многократното преобразуване на енергията, както и количествата ресурси, за да бъдат задоволени определени нужди.
И накрая, за да не бъда голословен, да допринеса с практична идея за чиста енергия, която лично съм изпробвал. Понеже зимата беше слънчева, от три месеца отоплявам изолирана 12 кв.м. стая (офиса, от който работя) с фотоволтаици с обща мощност 900W без никаква електроника, контролери и т.н. Панелите са вързани последователно и директно са включени към печка с реотани (конвектор) със съответстващо съпротивление спрямо панелите. От 10 часа нататък вкарват стабилно 700 вата при зимното греене. Сутрин в стаята е 16 градуса, в 12.30 часа е 26 градуса при 0 градуса външна температура. След 13.00 часа за около час се налага да отварям вратата, защото става много горещо. След март месец кабелите се прехвърлят на 80-литров бойлер (със 120 ще е още по-добре) и се връзват към единия му реотан (2кВ), а другият (1кВ) остава свързан към мрежата. Мощността е изчислена точно, за да не може никога водата в бойлера да заври, но в същото време да се стопля достатъчно за къпане за около 4-5 часа в летен ден. Слънчевите панели ми дойдоха на цена около лев за ват (ама два от тях са най-висок клас - Sanyo Panasonic), от залежала стока на дистрибутор, чисто нови. И така, получава се бонус към централното отопление зимата, топла вода лятото без никакви помпи, тръби, етиленигликоли, с гаранция за оптимална работа на панелите 25 години. Не съм го измислил аз, много хора по света го правят. Просто споделям за по-инициативните, а цените на панелите си падат.
А за електромобилите, да сме живи и здрави и ще видим...
Публикацията е редактирана (13-02-20 09:05)
|
|