Автор: nyamago
Дата: 30-01-21 16:58
Пасувам в надпреварата с остроумия, имам едни малко по-сериозни мисли за близкото бъдеще. (Оставям далечното с неговите утопии и дистопии на шегаджиите). Близкото бъдеще е това, което вече е почнало да се случва, но предстои да се види от всички и да се развие напълно. Струва ми се, че:
- Статичната и двумерна фотография, каквато си показваме и коментираме тук, няма да изчезне но ще се свие до нишата на художествената фотография. Истински художествената*. Така както не са изчезнали живописта и графиката, например.
- Документалната фотография ще продължи да става с ускорени темпове тримерна и/или с движение (видео). Много вероятно и двете: тримерно видео. Под 'документална' нямам предвид само репортажна, а всички видове отразяващи реалността обективно и вярно. В това число научно-техническа, съдебно-медицинска, продуктова и рекламна, много портретни под-жанрове и пр.
* Парадоксално - реалистичното направление в (днешната т.нар.) художествена фотография, например безкрайно реалистични пейзажи с максимален детайл и минимална обработка - ще минат в сферата на документалната фотография. Документират действителността, без да създават нищо ново. Сега им се възхищаваме именно заради тоя реализъм, но всъщност ни 'вълнува' техническото съвършенство, а не творчеството. Върхът на такова изобразяване е огледалото: много верен образ, но не е изкуство.
И като се примирим, че екстремалният реалист не е художник, ще оценим представянето на вълнуваща природа или други естетически въздействащи сцени. Какво по-добро от преживяването на такива сцени в 3D или пък с приближаване и отдалечаване, панорамно движение по широкото пространство, или пътуване п красиви места (на крак или с возило)...
= = = =
А двумерните, статични снимки - без значение на носителя, на който са заснети или се възпроизвеждат за гледане, ще останат за съзнателно променяне на действителността в посоката на някаква идея, на търсено внушение... Или просто създаване на една 'недействителност', която реалистично не може да се документира, защото... я няма.
Понеже всички говориха и много ги е грижа за фототехниката: технологиите ще избухнат с още по-голяма сила в това 'документално' направление, в тримерния реализъм и видеото. А на твореца в двумерни статични рамки не му трябва много технология. Живописците все още минават с едни бои и четки (а понякога и с пръсти, без четки) и не се оплакват, че Холбайн или Винзър & Нютън (еквивалентите на Никон и Канон в боите) не правели иновации или не се вслушвали в исканията им за функции и спецификации...
|
|