Автор: hotsnail
Дата: 24-01-21 11:32
ами аз си хаквах windows-а да си използва стария viewer от Windows 7. Там нещата са направени както трябва за цветовете, но е по-грозен интерфейса.
AdobeRGB е за обработка. Предполагам и DCI-P3 е предимно за това. Повечето консуматорски устройства дори принтери са sRGB. Въпроса е да не губиш цветове, дето обработваш - нали първо слагаш някакви настройки/филтри да нормализираш цвета, а после тонираш. Като наслагваш тия филтри е добре да работиш в по-широко пространство т.е. 16 бита и широк цветови гамут. Така различните умножения, деления правени от филтрите няма да имат нужда от закръгляване на стойностите с губене на данни. Повечето обработки са сметки с матрици и полиноми. които се прилагат върху пикселите.
Най-тъпо си го представи че имаш 4 пиксела със стойности 3, 4, 5, 6. Ако намалиш яркостта два пъти и после просветлиш може да има загуба. При затъмняването ще станат пикселите на 2, 2, 3, 3 и при обратно просветляване ще имаш 4, 4, 6, 6 т.е. 3 и 5 ще изчезнат като стойности и вместо плавен преход ще стане постеризиран преход.....Ако би бил в 16 битов цвят тия стойности щяха да са 768, 1024, 1280, 1536 за същата яркост. съответно при делене и последващо умножение няма да имаш загуби.......Малко по-сложно, но подобно е положението с широкия гамут. Там има стойности на небесно синьо, зелено, оранжево, жълто, които не съществуват в sRGB. Така при обработка, може да подкастари цветовете на някой междинен филтър и на края да имаш изкривявания.....Хубавото да си с широко гамутен монитор е, че виждаш добре тия цветове по време на обработката.
Още по-хубаво ако си с 10 битов цвят, но уви решили са 10 битовия цвят да е само за хора с много дебели портмонета и много специализирани системи т.е. типична карта като 2070 изкарва 10 бита само за игрите, но за фотошоп, кепчър 1 и лайтрум не ще....
Публикацията е редактирана (24-01-21 11:33)
|
|