Автор: petervassilev
Дата: 29-12-20 12:24
Мисля, че в тази дискусия за размера (на сензора) всички участници имат предвид едно и също нещо, дори и по отношение на шума, но обясненията от дистанция без черна дъска с прости илюстрации и без дефиниране на базата за сравнение (при какви УСЛОВНО фиксирани параметри се прави сравнението) води до някакво объркване.
Ако сравняваме при тези условия :
https://photo-forum.net/static/site_pics/2020-12/1609237234_dsc03233.jpg
1. Едно и също ЕФЕКТИВНО фокусно разстояние, т.е. един и същи ъгъл α на видимост – напр. 46.8 градуса по диагонал на кадъра, което означва обектив 50 мм на FF и обектив 25 мм за сензора М43.
2. Една и съща бленда (напр. F = 8), независимо от минималната бленда на обектива (т.е., двата обектива може да са с различна минимална бленда, но приемаме, че са затворени до F8) – за да има един и същи светлинен поток след обектива към сензора. Това означава диаметри на блендата съответно 50/8 = 6.25мм и 25/8 = 3.125мм.
3. Приемаме, че и двата сензора са с еднакъв брой пиксели (напр. 24 Мпс).
При условията 1+2+3, в зоната на един пиксел от малкия сензор (M43) ще попада същата светлинна енергия (брой фотони) като в 1 пиксел от големия (FF) сензор.
Шумът/грешката при преобразуването на светлинния сигнал в опростена ситуация е прибл. равен на сумата от грешките на светлочувствителния елемент на сензора (да го наречем фотодиод ФД), ел. усилвател (УС) и аналогово-цифровия преобразувател.
Логично е точността на ФД да е пропорционална на неговата площ, т.е. при елементите на голямата матрица може да се постигне по-голяма точност (по-малко съотношение шум/сигнал). Нещо като да мерим общото количество ракия в казана с малки или с големи бармански мерителни чаши – грешката е по-малка при мерене с големи чаши.
Заради конструкцията и стъпката на матрицата, логично е при по-голяма стъпка (т.е. при FF) шумовете от усилването и преобразуването на ел. сигнала (УС и АЦП заради пространствената неопределеност на попадащите фотони) също да са по-малки.
При оптимална осветеност (т.е. по-голям светлинен поток върху ФД) и съответно оптимален режим на работа на УС (малко усилване, т.е ISO 100), шумът в крайния сигнал е най-малък. При малък светлинен поток, обаче, когато е необходимо и по-голямо усилване на сигнала от фотодиода (напр. ISO 3200), съотношението шум-сигнал се увеличава и за трите стъпала ФД – УС – АЦП, които работят извън оптималния режим с минимална грешка.
Затова посочените от stef7 параметри се постигат по-лесно при FF, но на практика (на фотопазара) става дума за съвсем различни матрици, технологии и т.н. и в M43 очевидно успяват да компенсират частично тези ефекти, вкл. с качествена оптика.
Нещо подобно виждаме и при сапунерките с малки сензори – снимките са най-добри при добро осветление, но на тъмно трябва да се прилагат трикове като HDR, за да се получи снимка.
текст
Публикацията е редактирана (29-12-20 18:28)
|
|